MENY er vekstvinner i norsk dagligvare
MENY er vekstvinner i 2021 med en organisk vekst på 1,3 prosent. – At vi tar markedsandeler er en bekreftelse på at flere setter pris på stort utvalg, lokalmat, matglede og god service. Vi skal fortsette å være en motpol til lavpris-butikkene, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.

Ifølge Dagligvarerapporten 2022 (Nielsen-tall) er MENY den kjeden med størst organisk vekst i fjor (se vedlagte figur). MENY øker sin markedsandel fra 10,4 til 10,6 prosent. Totalt hadde MENY en vekst på 1,8 prosent og omsetningen endte på 22 milliarder kroner i 2021. Kjeden har vekst i alle fylker. På topp-10 lista over vekstvinnere er butikker i Bergen, Oslo, Trondheim, Arendal, Moss og på Romerike. Hele 12 MENY- butikker har nå over 200 millioner kroner i omsetning.
MENYs netthandel økte i fjor med 29 prosent til en omsetning på 940 millioner kroner. Økning i netthandelen står for ca. 50 prosent av veksten i MENY, hvorav de fysiske butikkene står for resten.
Ifølge Kjuus kommer den gode veksten de tre siste årene av at stadig flere nordmenn koser seg med god mat og gode råvarer hjemme, men den er også et resultat av 188 dedikerte kjøpmenn, hele 1500 matfaglig ansatte og nær 10 000 dyktige matarbeidere.
- Mens Norge har alt for mange ganske like lavprisbutikker, er vår drivkraft å være noe annet. Vi skal være best på stort produktutvalg, lokalmat, matfaglig kompetanse og hyggelig handleopplevelse, sier Kjuus.
MENY opplever stor vekst i kategorier som lokalmat, håndskåren ost, bakervarer, frukt og grønt og middagsråvarer som blant annet angus-kjøtt, fersk fisk, skalldyr og Jacobs Utvalgte-produkter.
FAKTA
- MENY omsatte i 2021 for kr. 22 milliarder. Markedsandelen endte på 10,6%.
- Nettbutikken omsatte i 2021 for kr. 940 millioner (29% vekst). 47 MENY-butikker fungerer som plukk-lager for nettbutikken
- MENY er Norges ledende supermarked-kjede med 188 butikker.
- 84 millioner kunder er årlig innom en MENY-butikk.
- meny.no hadde 57 millioner digitale besøk i 2021 og er Norges største matkanal.
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonssjef
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noVegard KjuusAdministrerende direktør
Tel:+47 982 34 819vegard.kjuus@meny.noBilder

Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
Fra miljøproblem til kortreist godbit18.7.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
Stillehavsøsters, en stor miljøtrussel langs norskekysten, skal nå bli kortreist nytelse. - Østers er trendy og i ferd med å bli mer folkelig. Vi håper vi kan bidra til å holde bestanden nede i Norge ved å selge skjellene til spiselige priser i alle våre butikker, sier Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY.
Her er finalistene i Norges største lokalmatpris!6.7.2022 11:30:00 CEST | Pressemelding
Klippfisk som pizzatopping, en ost av halloumi-typen fra Nordland, barnegrøt, håndverksbrygget lite-øl, en moderne variant av vørterøl og nye syltetøy av norske frukt og bær. Det er blant idéene til de seks finalistene i MENYs Matskattstipend. Landbruks- og matminister Sandra Borch offentliggjør vinnerne til høsten.
MENY Sørlandsparken kåret til Norges beste9.4.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
MENY Sørlandsparken i Kristiansand gikk helt til topps i den høythengende kåringen «Årets butikk». MENY Åsane i Sandefjord ble hedret som «Årets fighter».
Fiskens dag 6. mars: Historisk vekst i fiskedisken5.3.2022 08:00:00 CET | Pressemelding
Salget av skjell og skalldyr økte med 20 prosent i 2021. Det samme gjorde fersk fisk fra fiskedisken. Laks og reker er mest populært, mens dorade er salgskometen i MENY.
Lokalmat er dagligvarevinner i 2021 1.1.2022 09:00:00 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat økte med hele 13 prosent i 2021. Ingen varekategori vokser like mye i MENY. Nordmenn vil ha norske produkter med unik historie og lokal identitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom