Melk med smak fortsetter suksessen

Halvårstallene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at norsk melk med smak har økt med hele 27,3 prosent de siste tre årene, som utgjør hele 11,5 prosent av norsk melk totalt. Fra 2019 til i år har melk i denne kategorien pekt seg ut som den store vinneren, og det er flere faktorer som skyldes den merkbare økningen.
Melkeinnovasjon
Salget av smaksatt melk gikk alene opp 13 prosent første halvår i 2022 sammenlignet med første halvår i fjor. Dermed begynner vi å se en langsiktig positiv trend for innovative melkeprodukter tilpasset ulike situasjoner og anledninger. Mesteparten av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende produkter på markedet, og at folk anerkjenner produkter uten tilsatt sukker som et godt alternativ til mat eller som mellommåltid.
– Sjokolademelk har som yoghurten tidligere fått et ufortjent rykte som «sukkerbombe». Da er det fint å se at disse nye produktene har blitt så populære - spesielt siden de inneholder de samme næringsstoffene som vanlig hvit melk. For alle dem som foretrekker sunn norsk melk er dette en gavepakke av gode smaker og viktige næringsstoffer som kalsium og jod, sier Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Det er derfor gledelig at innovative melkeprodukter med godt næringsinnhold uten tilsatt sukker i større grad aksepteres på frokostbordet eller som tørstedrikk på farta, sier Glemminge Arnesen.
Volum norsk melk med smak første halvår (sjokolademelk, iskaffe o.l.)
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Volum i 1000 liter |
18 327 |
17 833 |
20 648 |
23 334 |
Kilde: Melk.no
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder





Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom