Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Melk med smak fortsetter suksessen

Del

Melkedrikk som sjokolademelk og iskaffe fortsetter forbruksfesten, og blir også dette halvårets store vinner. Den positive trenden viser at nye melkeprodukter med smak og uten tilsatt sukker er populære tørstedrikker som flere nyter i ulike situasjoner.

Den positive trenden viser at innovative melkeprodukter med godt næringsinnhold uten tilsatt sukker nytes i flere situasjoner. Foto: Melk.no
Den positive trenden viser at innovative melkeprodukter med godt næringsinnhold uten tilsatt sukker nytes i flere situasjoner. Foto: Melk.no

Halvårstallene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at norsk melk med smak har økt med hele 27,3 prosent de siste tre årene, som utgjør hele 11,5 prosent av norsk melk totalt. Fra 2019 til i år har melk i denne kategorien pekt seg ut som den store vinneren, og det er flere faktorer som skyldes den merkbare økningen.

Melkeinnovasjon

Salget av smaksatt melk gikk alene opp 13 prosent første halvår i 2022 sammenlignet med første halvår i fjor. Dermed begynner vi å se en langsiktig positiv trend for innovative melkeprodukter tilpasset ulike situasjoner og anledninger. Mesteparten av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende produkter på markedet, og at folk anerkjenner produkter uten tilsatt sukker som et godt alternativ til mat eller som mellommåltid.

– Sjokolademelk har som yoghurten tidligere fått et ufortjent rykte som «sukkerbombe». Da er det fint å se at disse nye produktene har blitt så populære - spesielt siden de inneholder de samme næringsstoffene som vanlig hvit melk. For alle dem som foretrekker sunn norsk melk er dette en gavepakke av gode smaker og viktige næringsstoffer som kalsium og jod, sier Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Det er derfor gledelig at innovative melkeprodukter med godt næringsinnhold uten tilsatt sukker i større grad aksepteres på frokostbordet eller som tørstedrikk på farta, sier Glemminge Arnesen.

Volum norsk melk med smak første halvår (sjokolademelk, iskaffe o.l.)

2019

2020

2021

2022

Volum i 1000 liter

18 327

17 833

20 648

23 334

Kilde: Melk.no

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Den positive trenden viser at innovative melkeprodukter med godt næringsinnhold uten tilsatt sukker nytes i flere situasjoner. Foto: Melk.no
Den positive trenden viser at innovative melkeprodukter med godt næringsinnhold uten tilsatt sukker nytes i flere situasjoner. Foto: Melk.no
Last ned bilde
Smaksatt melk.
Smaksatt melk.
Last ned bilde
Syrnet melk med smak.
Syrnet melk med smak.
Last ned bilde
Sjokolademelk til trening.
Sjokolademelk til trening.
Last ned bilde
3 magre meieriprodukter om dagen.
3 magre meieriprodukter om dagen.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom