Melk med smak fortsetter suksessen

Halvårstallene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at norsk melk med smak har økt med hele 27,3 prosent de siste tre årene, som utgjør hele 11,5 prosent av norsk melk totalt. Fra 2019 til i år har melk i denne kategorien pekt seg ut som den store vinneren, og det er flere faktorer som skyldes den merkbare økningen.
Melkeinnovasjon
Salget av smaksatt melk gikk alene opp 13 prosent første halvår i 2022 sammenlignet med første halvår i fjor. Dermed begynner vi å se en langsiktig positiv trend for innovative melkeprodukter tilpasset ulike situasjoner og anledninger. Mesteparten av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende produkter på markedet, og at folk anerkjenner produkter uten tilsatt sukker som et godt alternativ til mat eller som mellommåltid.
– Sjokolademelk har som yoghurten tidligere fått et ufortjent rykte som «sukkerbombe». Da er det fint å se at disse nye produktene har blitt så populære - spesielt siden de inneholder de samme næringsstoffene som vanlig hvit melk. For alle dem som foretrekker sunn norsk melk er dette en gavepakke av gode smaker og viktige næringsstoffer som kalsium og jod, sier Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Det er derfor gledelig at innovative melkeprodukter med godt næringsinnhold uten tilsatt sukker i større grad aksepteres på frokostbordet eller som tørstedrikk på farta, sier Glemminge Arnesen.
Volum norsk melk med smak første halvår (sjokolademelk, iskaffe o.l.)
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Volum i 1000 liter |
18 327 |
17 833 |
20 648 |
23 334 |
Kilde: Melk.no
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder





Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom