NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

Meklingen mellom NITO og NHO er i gang

NITO og NHO møttes hos Riksmekleren klokken 10.00 onsdag 30. november. Blir ikke partene enige der, blir det streik.
NITO og NHO hos Riksmekleren 30. november. FOTO: NITO/Bjarne Krogstad

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland leder meklingen, som varer fram til midnatt 1. desember.

Partene skal forsøke å komme til enighet rundt overenskomstens bestemmelser om omfang, lokale forhandlinger og reisetid.

NITOs viktigste krav

- Det vi vil med våre krav er å utvikle den norske modellen. Reelle forhandlinger bidrar til høy lojalitet og økt produktivitet, sier Tom Helmer Christoffersen, leder for NITO Privat.

- NITO har ønsket å få til en løsning der en nøytral tredjepart kan avgjøre uenigheter dersom NITO sentralt og NHO ikke klarer å bli enige etter tvistebehandling. Dette kan være en slags nemnd eller voldgiftsutvalg, noe som finnes i andre tariffområder.

- Vi har også fremmet et krav om å kunne forhandle for alle våre medlemmer. I dag opplever vi noen steder at omfangsbestemmelsen, altså hvem tariffavtalen skal gjelde, står i veien for dette. I dag er det enkelte medlemsgrupper og enkeltmedlemmer som ikke er omfattet av tariffavtalen og dermed faller utenfor forhandlingene som NITOs tillitsvalgte har med ledelsen i den enkelte bedrift.

Streikefare i åtte bedrifter

- Vi går selvsagt inn i meklingen med mål om å bli enige, men vi har allerede jobbet lenge med konfliktberedskap, sier Tom Helmer Christoffersen, leder NITO Privat.

Det kan bli streik i åtte bedrifter fra tidligst 2. desember dersom partene ikke blir enige.

Det er sendt inn plassfratredelse 123 medlemmer i:

• Nexans Norway, avdeling Fabrikk, Halden
  • Siemens AS, avdeling SI RSS, Oslo
  • Enkeltmedlemmer i Telenor, Aker Solutions, Aibel, Siemens Trondheim, Siemens Engroshandel og FMC Kongsberg Subsea.

- Streik er ikke et kampmiddel NITO tar lett på. Samtidig er det viktig for oss i NITO Privat å understreke at streik er et lovlig virkemiddel hvis vi ikke klarer å bli enige om ny overenskomst, sier Christoffersen.

Det kan bli rask opptrapping av en eventuell streik.

Sist gang NITO var i mekling med NHO var i 2020, og før det i 2008.

NITO og NHO hos Riksmekleren 30. november. FOTO: NITO/Bjarne Krogstad

Om NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

NITO organiserer ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad.

Følg pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon