Mekling og fare for streik i barne- og ungdomsvernetjenesten i privat sektor

Tirsdag møter Parat arbeidsgiverorganisasjonen NHO til mekling hos Riksmekleren. Forhandlingssjef i Parat, Turid Svendsen, sier ansatte i privat bedrifter som yter sosiale tjenester blant annet til virksomheter innenfor barnevern, rus og psykisk helse, krever likeverdige lønns- og arbeidsvilkår som ansatte med tilsvarende oppgaver og utdanning i offentlig sektor.

Svendsen sier meklingsfristen er midnatt, førstkommende onsdag.
– Vårt mål er som alltid å komme til enighet med arbeidsgiver. Våre krav er rimelige, og det bør derfor være mulig for arbeidsgiver å komme oss i møte. For oss er det naturlig at ansatte med lik utdanning og erfaring, skal ha likeverdige lønns og arbeidsbetingelser. Eksempelvis er det i dag store lønnsforskjeller mellom ansatte ved kommunale sykehjem og ansatte i private virksomheter som driver barne- og ungdomsvernetjeneste, sier Parats forhandlingssjef.

God og kvalifisert bemanning har en kostnad
Hun mener arbeidstakere som jobber med de svakeste og mest utsatte i samfunnet må få en lønn det går an å leve av uten å måtte gå inn i en konflikt.
– Dette er institusjoner som krever god og kvalifisert bemanning. Skal vi lykkes med å skaffe nok hender i fremtiden, må minstelønnssatsene økes betydelig. Vi mener også at tilleggene for kveld, natt og helgearbeid må justeres opp, sier Svendsen.

Parat mekler sammen med YS-forbundet Delta og parallelt med Fagforbundet og Fellesorganisasjonen (FO).

Lakkegata 23