Medietilsynet utvider populært digitalt familiespill: "Stjernekolonien" får flere karakterer
Luna og Noah på sju år har fått selskap av Noahs mamma Sara og søster Mira, og Lunas storebror Timo og pappa Edan i denne oppdaterte versjonen av familiespillet «Stjernekolonien». Familiene lever i en digital verden til forveksling lik vår egen, med blant annet det sosiale mediet «Spacebook» og dataspillet «Månesverdet».
Spillet passer best for familier med barn fra første til fjerde klasse (6–9-åringer), og er utviklet av Medietilsynet i samarbeid med elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken.
Sju av ti sier de har lært noe av spillet
– Så langt har nesten 4 500 spilt spillet, men siden dette er et samtalespill, regner vi med at det totale antall spillere er vesentlig høyere. Flere lærere har spurt oss på vegne av sine elever om når spillet utvides med de nye karakterene, og omkring 70 prosent av spillerne sier at de har lært noe av spillet. Vi er glad for at spillet er blitt tatt så godt imot, sier Velsand.
På grunn av koronapandemien blir det for tiden ikke holdt mange fysiske foreldremøter, der det hadde vært naturlig å vise frem «Stjernekolonien».
– Vi forteller derfor foreldreutvalgene vi er i kontakt med, om muligheten de har til å bygge digital kompetanse og få i gang samtalene om det digitale livet med barna gjennom «Stjernekolonien». Foreldrene i en kommune vi møtte, ønsket å samspille i klassen, for så å diskutere det sammen etterpå. Det er et forslag vi vil ta med til FAU-ene vi møter fremover, sier Bodil J. Houg, leder i Elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken.
Familien får nye digitale dilemmaer å snakke om
Temaer som tas opp i spillet er blant annet skjermtid, pengebruk i spill, personvern, sosiale medier og foreldrenes digitale medievaner, og både foreldre og større søsken må ta valg og finne løsninger på digitale dilemmaer i hverdagen.
For eksempel blir Lunas storebror Timo i tvil om han skal møte en jente han bare har snakket med på nett, for hvordan kan han vite at hun er den hun gir seg ut for å være? Pappa Edan logger seg på pc-en med sønnens passord, mens Noahs mor Sara bryter sine egne regler om skjermfri fredagskveld.
– Spillet viser at det ikke alltid er enkelt å sjonglere det digitale familielivet, men å snakke sammen om det er en god start. Ved å utvide spillet med flere figurer, håper vi at familiene får se de digitale dilemmaene fra ulike synsvinkler. Vi tror det kan bidra til å skape større forståelse for hvordan andre opplever ulike hendelser i den digitale hverdagen, sier Velsand.
Forskjell på hva barn og foreldre sier om barns medievaner
Undersøkelsen Foreldre og medier 2020 fra Medietilsynet viser at det er forskjell på hva foreldrene vet om barnas digitale medievaner og hva barna selv rapporterer om. Barna begynner tidligere med sosiale medier, har i større grad åpne profiler og kjøper mer i spill enn foreldrene tror.
– Vårt råd er å starte samtalene om det digitale livet tidlig, slik at barna kan utvikle kritisk medieforståelse og god digital dømmekraft før de vanskeligste dilemmaene oppstår, sier Velsand.
Klasser som ønsker å spille Stjernekolonien, kan bestille klassesett med reflekser med Luna og Noah fra Medietilsynets hjemmeside.
Om «Stjernekolonien»
Familiespillet «Stjernekolonien» kan spilles på mobil, nettbrett eller PC, og i spillet blir vi kjent med sjuåringene Noah og Luna, foreldrene deres, venner, søsken og ulike digitale dilemmaer de står i. Barn og voksne skal sammen finne gode svar på situasjonene Noah og Luna står i, selv om det ikke alltid finnes en fasit. Medietilsynet og elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken står bak det nye spillet, og det norske utvikler- og læringsselskapet Specifique har stått for den tekniske utviklingen.
Foreldre og barn om digitale medievaner:
- 27 prosent av foreldrene svarer at deres barn fikk sin første mobil før de fylte 8 år, og 49 prosent av barna svarer at de fikk sin første mobil før de fylte 9 år.
- 51 prosent av 9-åringene bruker ett eller flere sosiale medier, og fra barna er 13 år er tilnærmet alle på sosiale medier.
- 71 prosent av de yngste barna (1-4 år) bruker ifølge foreldrene YouTube.
- 86 prosent av 9-18-åringene spiller dataspill; 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene.
- Barna begynner tidligere på sosiale medier enn foreldrene tror (Snapchat: Foreldre tror at 12 prosent av 9-10-åringene bruker Snapchat, mens 29 prosent av barna i denne aldersgruppen svarer at de er på Snapchat. TikTok: Foreldre tror at 31 prosent av 9-10-åringene bruker TikTok, mens 44 prosent av barna i denne aldersgruppen svarer at de er på TikTok).
- Barna har i større grad åpne profiler enn foreldrene tror (23 prosent av foreldrene tror at deres barn har åpen bruker på TikTok, mens 44 prosent av barna svarer at de har åpen profil).
- Barn kjøper mer i spill enn det foreldrene tror (9 prosent av foreldrene oppgir at barna har kjøpt ting i spill hvor det var en overraskelse hva han/hun fikk, mens 28 prosent av 9-18-åringene sier at de har gjort dette).
Kilder: Barn og medier 2020 og Foreldre og medier 2020 (Medietilsynet). Respondentene er cirka 3400 barn i alderen 9-18 år og cirka 2000 foreldre med barn i alderen 1-17 år.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom