Medietilsynet utvider populært digitalt familiespill: "Stjernekolonien" får flere karakterer
Det digitale familiespillet «Stjernekolonien» ble tatt godt imot av mange familier da det kom i fjor høst. Nå utvider Medietilsynet spillet med flere karakterer, valg og dilemmaer. – De fleste barn har mobil og halvparten er på sosiale medier fra de er ni år. Det er derfor viktig å snakke om livet på nett fra barna er små, noe vi mener dette spillet kan hjelpe til med, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Luna og Noah på sju år har fått selskap av Noahs mamma Sara og søster Mira, og Lunas storebror Timo og pappa Edan i denne oppdaterte versjonen av familiespillet «Stjernekolonien». Familiene lever i en digital verden til forveksling lik vår egen, med blant annet det sosiale mediet «Spacebook» og dataspillet «Månesverdet».
Spillet passer best for familier med barn fra første til fjerde klasse (6–9-åringer), og er utviklet av Medietilsynet i samarbeid med elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken.
Sju av ti sier de har lært noe av spillet
– Så langt har nesten 4 500 spilt spillet, men siden dette er et samtalespill, regner vi med at det totale antall spillere er vesentlig høyere. Flere lærere har spurt oss på vegne av sine elever om når spillet utvides med de nye karakterene, og omkring 70 prosent av spillerne sier at de har lært noe av spillet. Vi er glad for at spillet er blitt tatt så godt imot, sier Velsand.
På grunn av koronapandemien blir det for tiden ikke holdt mange fysiske foreldremøter, der det hadde vært naturlig å vise frem «Stjernekolonien».
– Vi forteller derfor foreldreutvalgene vi er i kontakt med, om muligheten de har til å bygge digital kompetanse og få i gang samtalene om det digitale livet med barna gjennom «Stjernekolonien». Foreldrene i en kommune vi møtte, ønsket å samspille i klassen, for så å diskutere det sammen etterpå. Det er et forslag vi vil ta med til FAU-ene vi møter fremover, sier Bodil J. Houg, leder i Elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken.
Familien får nye digitale dilemmaer å snakke om
Temaer som tas opp i spillet er blant annet skjermtid, pengebruk i spill, personvern, sosiale medier og foreldrenes digitale medievaner, og både foreldre og større søsken må ta valg og finne løsninger på digitale dilemmaer i hverdagen.
For eksempel blir Lunas storebror Timo i tvil om han skal møte en jente han bare har snakket med på nett, for hvordan kan han vite at hun er den hun gir seg ut for å være? Pappa Edan logger seg på pc-en med sønnens passord, mens Noahs mor Sara bryter sine egne regler om skjermfri fredagskveld.
– Spillet viser at det ikke alltid er enkelt å sjonglere det digitale familielivet, men å snakke sammen om det er en god start. Ved å utvide spillet med flere figurer, håper vi at familiene får se de digitale dilemmaene fra ulike synsvinkler. Vi tror det kan bidra til å skape større forståelse for hvordan andre opplever ulike hendelser i den digitale hverdagen, sier Velsand.
Forskjell på hva barn og foreldre sier om barns medievaner
Undersøkelsen Foreldre og medier 2020 fra Medietilsynet viser at det er forskjell på hva foreldrene vet om barnas digitale medievaner og hva barna selv rapporterer om. Barna begynner tidligere med sosiale medier, har i større grad åpne profiler og kjøper mer i spill enn foreldrene tror.
– Vårt råd er å starte samtalene om det digitale livet tidlig, slik at barna kan utvikle kritisk medieforståelse og god digital dømmekraft før de vanskeligste dilemmaene oppstår, sier Velsand.
Klasser som ønsker å spille Stjernekolonien, kan bestille klassesett med reflekser med Luna og Noah fra Medietilsynets hjemmeside.
Om «Stjernekolonien»
Familiespillet «Stjernekolonien» kan spilles på mobil, nettbrett eller PC, og i spillet blir vi kjent med sjuåringene Noah og Luna, foreldrene deres, venner, søsken og ulike digitale dilemmaer de står i. Barn og voksne skal sammen finne gode svar på situasjonene Noah og Luna står i, selv om det ikke alltid finnes en fasit. Medietilsynet og elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken står bak det nye spillet, og det norske utvikler- og læringsselskapet Specifique har stått for den tekniske utviklingen.
Foreldre og barn om digitale medievaner:
- 27 prosent av foreldrene svarer at deres barn fikk sin første mobil før de fylte 8 år, og 49 prosent av barna svarer at de fikk sin første mobil før de fylte 9 år.
- 51 prosent av 9-åringene bruker ett eller flere sosiale medier, og fra barna er 13 år er tilnærmet alle på sosiale medier.
- 71 prosent av de yngste barna (1-4 år) bruker ifølge foreldrene YouTube.
- 86 prosent av 9-18-åringene spiller dataspill; 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene.
- Barna begynner tidligere på sosiale medier enn foreldrene tror (Snapchat: Foreldre tror at 12 prosent av 9-10-åringene bruker Snapchat, mens 29 prosent av barna i denne aldersgruppen svarer at de er på Snapchat. TikTok: Foreldre tror at 31 prosent av 9-10-åringene bruker TikTok, mens 44 prosent av barna i denne aldersgruppen svarer at de er på TikTok).
- Barna har i større grad åpne profiler enn foreldrene tror (23 prosent av foreldrene tror at deres barn har åpen bruker på TikTok, mens 44 prosent av barna svarer at de har åpen profil).
- Barn kjøper mer i spill enn det foreldrene tror (9 prosent av foreldrene oppgir at barna har kjøpt ting i spill hvor det var en overraskelse hva han/hun fikk, mens 28 prosent av 9-18-åringene sier at de har gjort dette).
Kilder: Barn og medier 2020 og Foreldre og medier 2020 (Medietilsynet). Respondentene er cirka 3400 barn i alderen 9-18 år og cirka 2000 foreldre med barn i alderen 1-17 år.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder



Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg saker fra Medietilsynet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Medietilsynet
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sju av ti er usikre på om informasjonen de finner på internett er sann18.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Nesten sju av ti har opplevd å komme over informasjon på nett de var i tvil om var sann, viser Medietilsynets nye undersøkelse om kritisk medieforståelse i den norske befolkningen. – Det er bra at folk har en kritisk tilnærming, men samtidig sier tallene at desinformasjon og falske nyheter dessverre er blitt ganske vanlig, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Medietilsynet ønsker gjennomgang av TikToks reklamepraksis velkommen17.2.2021 13:50:32 CET | Pressemelding
Medietilsynet støtter Forbrukerrådet, som har klaget inn appen TikTok til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn og EU-kommisjonen for mulig brudd på reklamereglene. – Medietilsynet er opptatt av at barn beskyttes mot ulovlig markedsføring, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Medietilsynet starter arbeidet med nasjonal strategi for trygg digital oppvekst9.2.2021 09:30:00 CET | Pressemelding
Startskuddet for en nasjonal strategi for en trygg digital oppvekst gikk i dag på Safer Internet Day. Regjeringen bekrefter at Medietilsynet får ansvaret for å utarbeide strategien og samordne innsatsen. – Vi er klare for oppdraget og ser frem til å samarbeide med Barne- og familieministeren og andre aktører til det beste for barn og ungdom, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Nye tall fra Medietilsynet: Halvparten av barnehagebarna har tilgang til nettbrett9.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Norske barn er på nett fra tidlig alder, viser nye tall fra Medietilsynet. Halvparten av ett- til femåringene har tilgang til nettbrett, og av disse har én av tre vært på nett fra ettårsalderen. – Tidlig digital tilgang stiller store krav til foreldrene. De må være bevisste på hva slags innhold barna eksponeres for, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Medietilsynet fordeler over fire millionar kroner til medieforsking4.2.2021 12:01:55 CET | Pressemelding
19 prosjekt får støtte når Medietilsynet fordeler vel fire millionar kroner til ulike medieforskingsprosjekt i år. – Forsking relatert til kritisk medieforståing, mediemangfald og dataspel er prioritert, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Ny rapport om bruksmangfold fra Medietilsynet: Tydelig generasjonsskille i mediebruken29.1.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn flest følger med på nyheter, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Men hvordan vi gjør det, varierer etter alder. Det oppstår et tydelig generasjonsskille rundt 45 år: De unges mediebruk er i hovedsak digital, gjennom nettavis, podkast og strømme-tv, mens de eldre i større grad bruker lineære plattformer som direkte-tv, radio og papiravis.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom