Medietilsynet støtter forslag om å åpne for politisk reklame på tv

Forbudet mot politisk reklame på tv var i sin tid ment å sikre likeverdige vilkår for politiske meningsytringer, uavhengig av den enkelte aktørs økonomiske ressurser. Forbudet skulle også bidra til å opprettholde en saklig og nyansert offentlig debatt om kompliserte samfunnsspørsmål på kanaler med sterk påvirkningskraft.
Medietilsynet mener forbud mot politisk tv-reklame ikke lenger kan rettferdiggjøres
Forbudet mot politisk tv-reklame var ett av mange områder som ble omtalt da Ytringsfrihetskommisjonen i fjor høst la fram sin utredning. Kommisjonens anbefalinger for å styrke ytringsfrihetens kår i Norge har nå vært på høring. Medietilsynet er enig med Ytringsfrihetskommisjonen i at det ikke lenger er grunnlag for å si at tv er mer slagkraftig enn nettbaserte medier som Snapchat, TikTok og Facebook. Tall fra blant annet Norsk mediebarometer fra SSB viser at nordmenn bruker mer tid på digitale medier enn på tradisjonelle medier som tv.
– Endringer i mediebruken, og at den politiske påvirkningen er minst like kraftfull i sosiale medier som på fjernsyn, gjør at Medietilsynet mener det ikke lenger er noen god begrunnelse for å forby politisk tv-reklame, sier Velsand.
Myndighetene har også pålagt allmennkringkasteren NRK å ha en bred og balansert redaksjonell dekning ved valg, og sørge for at samtlige partier over en viss størrelse skal omtales i den redaksjonelle valgdekningen.
– Vi mener også det er viktig at tilbyderne av audiovisuelle medietjenester så langt som mulig likebehandles, uavhengig av om tjenesten tilbys direkte eller via strømming. Dette taler også for at forbudet mot politisk reklame på tv bør oppheves, sier Velsand.
Medietilsynet støtter de fleste anbefalingene fra Ytringsfrihetskommisjonen
Ytringsfrihetskommisjonens utredning «En åpen og opplyst samtale» har vært på høring fra Kulturdepartementet med frist 16. januar i år. Medietilsynet støtter i hovedsak kommisjonens anbefalinger, men har gitt noen innspill i høringsuttalelsen:
- Medietilsynet støtter forslaget om å åpne for politisk reklame på tv, fordi det ikke lenger er tungtveiende grunner for et forbud.
- Ved en evaluering av Grunnloven, bør det gis mandat til å vurdere om forbudet mot forhåndssensur bør klargjøres etter gjeldende rettspraksis for å sikre ytringsfrihetens rettslige rammer.
- For å sikre bred tilknytning og deltagelse fra befolkningen, bør en ny digital hjelpeportal ikke erstatte eksisterende tjenester, eller utgjøre en unødvendig omvei til relevante tjenester.
- Medietilsynet mener det er bedre ressursbruk å benytte eksisterende kompetanse fremfor å etablere et nytt ytringsfrihetsråd for å svare på utfordringer knyttet til ytringsfrihetens rammevilkår i Norge, som Ytringsfrihetskommisjonen viser til.
- Det nasjonale mulighetsrommet som følger med koordinatorrollen for DSA (Digital Services Act), de nye EU-reglene for digitale tjenester, bør benyttes, mener Medietilsynet. Medietilsynet mener også at Norge bør bruke de mulighetene et nordisk samarbeid om DSA gir, og at det er viktig med kompetanse om ytringsfrihet for å føre et effektivt tilsyn. Medietilsynet påpeker at et effektivt nasjonalt tilsyn under DSA krever ressurser.
- Medietilsynet mener det er behov for å styrke befolkningens kritiske medieforståelse i kampen mot falske nyheter og desinformasjon, i tillegg til tiltak mot den algoritmiske forsterkningen av spredningen av desinformasjon, som for eksempel kan skje dersom algoritmene prioriterer engasjerende og emosjonelle innlegg.
- Medietilsynet understreker betydningen av forutsigbare regulatoriske rammevilkår for mediene i en tid med økte kostnader og økonomisk uforutsigbarhet.
- Medietilsynet viser til konklusjonen i sin rapport om NRKs bidrag til mediemangfoldet fra 2021 om at NRKs tilstedeværelse i nyhets- og aktualitetsmarkedet på nett ikke har vesentlige negative konkurransevirkninger, og at analysene heller ikke indikerer at høy bruk av NRK påvirker betalingsviljen for digitale nyheter på en måte som gjør det merkbart vanskeligere å finansiere innhold med brukerbetaling.
- Dersom NRKs uavhengighet skal vurderes, mener Medietilsynet at dette bør gjøres i lys av nye EU-regelverk, som den europeiske mediefrihetsforordningen. Behovet for en utredning av NRK Sápmis uavhengighet bør forankres hos Sametinget, mener Medietilsynet.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
