Medietilsynet starter arbeidet med nasjonal strategi for trygg digital oppvekst
Startskuddet for en nasjonal strategi for en trygg digital oppvekst gikk i dag på Safer Internet Day. Regjeringen bekrefter at Medietilsynet får ansvaret for å utarbeide strategien og samordne innsatsen. – Vi er klare for oppdraget og ser frem til å samarbeide med Barne- og familieministeren og andre aktører til det beste for barn og ungdom, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

En nasjonal strategi for trygg digital oppvekst skal føre til gode kunnskapsbaserte råd og tiltak for å trygge barn og unge på nett. Regjeringen har bevilget én million kroner til dette arbeidet i 2021.
– Medietilsynet har lenge tatt til orde for å styrke og samordne innsatsen for barn og unges digitale oppvekst. At vi nå har fått oppdraget med å utvikle en nasjonal strategi fra regjeringen, gjør at vi kan jobbe mer målrettet for å kunne møte utfordringene et stadig mer komplekst medielandskap fører med seg, særlig for de yngste, sier Velsand.
Beate Aas skal lede arbeidet i Medietilsynet
Beate Aas er ansatt som prosjektleder for arbeidet med å utvikle og implementere en nasjonal strategi, og har allerede hatt sin første arbeidsdag i Medietilsynet. Aas har permisjon fra stillingen som redaktør for Ung.no, som er en informasjonsportal for barn og ungdom underlagt Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
– Jeg er veldig fornøyd med å ha fått Beate Aas til å lede strategiarbeidet. Hun har jobbet med barn og medier-tematikk i mange år, og har et bredt nettverk som blir nyttig i dette arbeidet, sier Velsand.
Vil invitere til innspillmøter
Medietilsynet vil i samarbeid med Barne- og familiedepartementet, som leder arbeidet fra regjeringens side, lage en plan for involvering og forankring med andre aktører og eksperter på feltet.
– Mange dyktige aktører gjør mye bra innen barn og medier-feltet. Vi vil invitere til innspillmøter og ha tett dialog med mange av disse aktørene i tiden som kommer, sier Velsand.
Skal styrke folks kritiske medieforståelse
I tillegg til ansvaret med å utarbeide strategien på vegne av regjeringen, får Medietilsynet også ansvar for å koordinere det praktiske, brukerrettede arbeidet på feltet.
– En suksessfaktor for arbeidet er at vi gjør det enkelt for barn, ungdom, foreldre og voksne som jobber med barn å vite hvor de kan få råd, veiledning og hjelp. Vi ønsker å utvikle tiltak som styrker den kritiske medieforståelsen, slik vi alle kan bli bedre på å ta gode digitale medievalg. Vi vil også se på tiltak for å beskytte barn mot skadelig innhold, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg saker fra Medietilsynet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Medietilsynet
Kristine Meek går fra Medietilsynet til Sannum og Bergestuen4.3.2021 13:00:00 CET | Aktuelt
Kristine Meek slutter som direktør for kommunikasjon, rådgivning og analyse i Medietilsynet 1. juni, og går til jobb som rådgiver og partner i det nystartede kommunikasjonsbyrået Sannum og Bergestuen.
Medietilsynet ønsker innspel til utgreiingar om NRK og mediestøtta4.3.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet er i gang med ei ny utgreiing om korleis NRK bidreg til mediemangfaldet, og ein gjennomgang av dei ulike ordningane for direkte mediestøtte. – Vi ønskjer innspel blant anna om i kva grad NRK påverkar konkurransesituasjonen, og om det er behov for fleire støtteordningar, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Medietilsynet utvider populært digitalt familiespill: "Stjernekolonien" får flere karakterer23.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Det digitale familiespillet «Stjernekolonien» ble tatt godt imot av mange familier da det kom i fjor høst. Nå utvider Medietilsynet spillet med flere karakterer, valg og dilemmaer. – De fleste barn har mobil og halvparten er på sosiale medier fra de er ni år. Det er derfor viktig å snakke om livet på nett fra barna er små, noe vi mener dette spillet kan hjelpe til med, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sju av ti er usikre på om informasjonen de finner på internett er sann18.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Nesten sju av ti har opplevd å komme over informasjon på nett de var i tvil om var sann, viser Medietilsynets nye undersøkelse om kritisk medieforståelse i den norske befolkningen. – Det er bra at folk har en kritisk tilnærming, men samtidig sier tallene at desinformasjon og falske nyheter dessverre er blitt ganske vanlig, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Medietilsynet ønsker gjennomgang av TikToks reklamepraksis velkommen17.2.2021 13:50:32 CET | Pressemelding
Medietilsynet støtter Forbrukerrådet, som har klaget inn appen TikTok til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn og EU-kommisjonen for mulig brudd på reklamereglene. – Medietilsynet er opptatt av at barn beskyttes mot ulovlig markedsføring, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Nye tall fra Medietilsynet: Halvparten av barnehagebarna har tilgang til nettbrett9.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Norske barn er på nett fra tidlig alder, viser nye tall fra Medietilsynet. Halvparten av ett- til femåringene har tilgang til nettbrett, og av disse har én av tre vært på nett fra ettårsalderen. – Tidlig digital tilgang stiller store krav til foreldrene. De må være bevisste på hva slags innhold barna eksponeres for, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom