Medietilsynet starter arbeidet med nasjonal strategi for trygg digital oppvekst

En nasjonal strategi for trygg digital oppvekst skal føre til gode kunnskapsbaserte råd og tiltak for å trygge barn og unge på nett. Regjeringen har bevilget én million kroner til dette arbeidet i 2021.
– Medietilsynet har lenge tatt til orde for å styrke og samordne innsatsen for barn og unges digitale oppvekst. At vi nå har fått oppdraget med å utvikle en nasjonal strategi fra regjeringen, gjør at vi kan jobbe mer målrettet for å kunne møte utfordringene et stadig mer komplekst medielandskap fører med seg, særlig for de yngste, sier Velsand.
Beate Aas skal lede arbeidet i Medietilsynet
Beate Aas er ansatt som prosjektleder for arbeidet med å utvikle og implementere en nasjonal strategi, og har allerede hatt sin første arbeidsdag i Medietilsynet. Aas har permisjon fra stillingen som redaktør for Ung.no, som er en informasjonsportal for barn og ungdom underlagt Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
– Jeg er veldig fornøyd med å ha fått Beate Aas til å lede strategiarbeidet. Hun har jobbet med barn og medier-tematikk i mange år, og har et bredt nettverk som blir nyttig i dette arbeidet, sier Velsand.
Vil invitere til innspillmøter
Medietilsynet vil i samarbeid med Barne- og familiedepartementet, som leder arbeidet fra regjeringens side, lage en plan for involvering og forankring med andre aktører og eksperter på feltet.
– Mange dyktige aktører gjør mye bra innen barn og medier-feltet. Vi vil invitere til innspillmøter og ha tett dialog med mange av disse aktørene i tiden som kommer, sier Velsand.
Skal styrke folks kritiske medieforståelse
I tillegg til ansvaret med å utarbeide strategien på vegne av regjeringen, får Medietilsynet også ansvar for å koordinere det praktiske, brukerrettede arbeidet på feltet.
– En suksessfaktor for arbeidet er at vi gjør det enkelt for barn, ungdom, foreldre og voksne som jobber med barn å vite hvor de kan få råd, veiledning og hjelp. Vi ønsker å utvikle tiltak som styrker den kritiske medieforståelsen, slik vi alle kan bli bedre på å ta gode digitale medievalg. Vi vil også se på tiltak for å beskytte barn mot skadelig innhold, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
