Medietilsynet starter arbeidet med nasjonal strategi for trygg digital oppvekst

En nasjonal strategi for trygg digital oppvekst skal føre til gode kunnskapsbaserte råd og tiltak for å trygge barn og unge på nett. Regjeringen har bevilget én million kroner til dette arbeidet i 2021.
– Medietilsynet har lenge tatt til orde for å styrke og samordne innsatsen for barn og unges digitale oppvekst. At vi nå har fått oppdraget med å utvikle en nasjonal strategi fra regjeringen, gjør at vi kan jobbe mer målrettet for å kunne møte utfordringene et stadig mer komplekst medielandskap fører med seg, særlig for de yngste, sier Velsand.
Beate Aas skal lede arbeidet i Medietilsynet
Beate Aas er ansatt som prosjektleder for arbeidet med å utvikle og implementere en nasjonal strategi, og har allerede hatt sin første arbeidsdag i Medietilsynet. Aas har permisjon fra stillingen som redaktør for Ung.no, som er en informasjonsportal for barn og ungdom underlagt Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
– Jeg er veldig fornøyd med å ha fått Beate Aas til å lede strategiarbeidet. Hun har jobbet med barn og medier-tematikk i mange år, og har et bredt nettverk som blir nyttig i dette arbeidet, sier Velsand.
Vil invitere til innspillmøter
Medietilsynet vil i samarbeid med Barne- og familiedepartementet, som leder arbeidet fra regjeringens side, lage en plan for involvering og forankring med andre aktører og eksperter på feltet.
– Mange dyktige aktører gjør mye bra innen barn og medier-feltet. Vi vil invitere til innspillmøter og ha tett dialog med mange av disse aktørene i tiden som kommer, sier Velsand.
Skal styrke folks kritiske medieforståelse
I tillegg til ansvaret med å utarbeide strategien på vegne av regjeringen, får Medietilsynet også ansvar for å koordinere det praktiske, brukerrettede arbeidet på feltet.
– En suksessfaktor for arbeidet er at vi gjør det enkelt for barn, ungdom, foreldre og voksne som jobber med barn å vite hvor de kan få råd, veiledning og hjelp. Vi ønsker å utvikle tiltak som styrker den kritiske medieforståelsen, slik vi alle kan bli bedre på å ta gode digitale medievalg. Vi vil også se på tiltak for å beskytte barn mot skadelig innhold, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
Unge gamarar frå heile landet nominert til Ibelinprisen15.10.2025 14:53:33 CEST | Pressemelding
Femten ungdomar i alderen 12-18 år er med i kampen om Ibelinprisen, som om ein månad skal delast ut for første gong. Dei nominerte er frå fritidsklubbar i heile landet.
Kampen mot desinformasjon blir styrkt i statsbudsjettet15.10.2025 14:11:50 CEST | Pressemelding
Regjeringa vil styrke innsatsen på teknologisk motstandskraft og kritisk medieforståing. I statsbudsjettet blir det foreslått ei styrking av Medietilsynet med åtte millionar kroner i tillegg til fem millionar til skiping av eit nytt forskingssenter på det offentlege ordskiftet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
