Medietilsynet starter arbeidet med nasjonal strategi for trygg digital oppvekst
En nasjonal strategi for trygg digital oppvekst skal føre til gode kunnskapsbaserte råd og tiltak for å trygge barn og unge på nett. Regjeringen har bevilget én million kroner til dette arbeidet i 2021.
– Medietilsynet har lenge tatt til orde for å styrke og samordne innsatsen for barn og unges digitale oppvekst. At vi nå har fått oppdraget med å utvikle en nasjonal strategi fra regjeringen, gjør at vi kan jobbe mer målrettet for å kunne møte utfordringene et stadig mer komplekst medielandskap fører med seg, særlig for de yngste, sier Velsand.
Beate Aas skal lede arbeidet i Medietilsynet
Beate Aas er ansatt som prosjektleder for arbeidet med å utvikle og implementere en nasjonal strategi, og har allerede hatt sin første arbeidsdag i Medietilsynet. Aas har permisjon fra stillingen som redaktør for Ung.no, som er en informasjonsportal for barn og ungdom underlagt Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
– Jeg er veldig fornøyd med å ha fått Beate Aas til å lede strategiarbeidet. Hun har jobbet med barn og medier-tematikk i mange år, og har et bredt nettverk som blir nyttig i dette arbeidet, sier Velsand.
Vil invitere til innspillmøter
Medietilsynet vil i samarbeid med Barne- og familiedepartementet, som leder arbeidet fra regjeringens side, lage en plan for involvering og forankring med andre aktører og eksperter på feltet.
– Mange dyktige aktører gjør mye bra innen barn og medier-feltet. Vi vil invitere til innspillmøter og ha tett dialog med mange av disse aktørene i tiden som kommer, sier Velsand.
Skal styrke folks kritiske medieforståelse
I tillegg til ansvaret med å utarbeide strategien på vegne av regjeringen, får Medietilsynet også ansvar for å koordinere det praktiske, brukerrettede arbeidet på feltet.
– En suksessfaktor for arbeidet er at vi gjør det enkelt for barn, ungdom, foreldre og voksne som jobber med barn å vite hvor de kan få råd, veiledning og hjelp. Vi ønsker å utvikle tiltak som styrker den kritiske medieforståelsen, slik vi alle kan bli bedre på å ta gode digitale medievalg. Vi vil også se på tiltak for å beskytte barn mot skadelig innhold, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom