Medietilsynet pålegger tv-distributørene å stoppe pengespillreklame fra Discovery

Medietilsynet har vedtatt å pålegge tv-distributørene å stanse reklamen for pengespillene Unibet, Betsson, Nordicbet og Betsafe på Discoverys tv-kanaler FEM, MAX, VOX og Eurosport Norge. Pålegget gjelder reklame for pengespill som ikke er tillatt i Norge. Distributørene har frist til 15. august med å rette seg etter vedtaket.
– Medietilsynet har gjennomført en omfattende saksbehandling som ligger til grunn for vedtakene som nå er gjort, sier Velsand.
Medietilsynet mener distributørene kan hindre reklame gjennom avtaler
En ny regel i kringkastingsloven, som trådte i kraft 1. januar 2021, gir Medietilsynet mulighet til å pålegge norske tv-distributører å hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til markedsføring på tv for pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Tv-distributørene får først plikt til å hindre pengespillreklamen når Medietilsynet har fattet vedtak om pålegg. Medietilsynet varslet distributørene om et mulig pålegg våren 2021, etter å ha avdekket en rekke lovbrudd i tilsynskontroller. Nå har distributørene altså fått beskjed om at de må sørge for at den ulovlige reklamen blir fjernet fra tv-skjermene.
Medietilsynet mener tv-distributørene kan sette som vilkår for formidlingen at sendingene på tv-kanalene FEM, MAX, VOX og Eurosport Norge ikke skal inneholde markedsføring for pengespillene Unibet, Betsson, Nordicbet og Betsafe. Dette gjelder både reklameinnslag og sponsoridentifikasjon.
– Vår vurdering er at det å sette vilkår gjennom en avtale er den mest hensiktsmessige og treffsikre fremgangsmåten for å hindre tilgangen til reklame. Men distributørene står fritt til å velge andre metoder dersom de ønsker det, sier Velsand.
Medietilsynet vurderer at hensynet til problemspillerne må veie tyngst
55 000 nordmenn defineres som problemspillere, og det er de som blir mest påvirket av pengespillreklamen, ifølge en undersøkelse fra Universitetet i Bergen. Problemspillingen koster det norske samfunnet fem milliarder kroner hvert år, rapporteres det i en ny undersøkelse fra Lotteritilsynet.
– Medietilsynets vurdering er at hensynet til de mange som sliter med spilleproblemer, må veie tyngre enn ulempene distributørene blir påført ved å måtte fjerne reklamen. Denne vurderingen ligger til grunn for våre vedtak, sier Velsand.
Dersom distributørene ikke retter seg etter vedtaket innen 15. august, risikerer de tvangsmulkt i form av et konkret beløp per dag pålegget ikke oppfylles.
Fakta om pengespillreklame som er forbudt etter norsk lov
- Etter pengespillovgivningen, som Lotteritilsynet forvalter, er det forbudt å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge.
- Fra 1. januar 2021 kom det en ny regel i kringkastingsloven, som gjør det mulig for Medietilsynet å pålegge norske distributører å hindre eller vanskeligjøre tilgangen til markedsføring av pengespill som er i strid med norsk rett på tv og i bestillingstjenester. Formålet er å skjerme forbrukere mot markedsføring fra selskap som ikke har tillatelse til å tilby pengespill i Norge.
- Medietilsynet kan kun gi pålegg om å hindre pengespillreklame dersom det finnes avtalemessige eller tekniske muligheter for å hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til markedsføringen.
- Plikten til å hindre pengespillreklame som ikke har tillatelse i Norge, gjelder først etter at Medietilsynet treffer et vedtak med pålegg om å hindre reklamen. I vedtaket setter Medietilsynet en frist for når plikten inntreffer.
- Totalt brukte pengespillselskapene 582 millioner kroner på tv-reklame rettet mot norske seere fra august 2020 til juli 2021. Utenlandske spillselskap, som ikke har tillatelse i Norge, sto for 72 prosent av all pengespillreklame målt i kroner og 85 prosent av det totale antallet pengespillreklamer på norske tv-skjermer i denne perioden, viser tall fra Nielsen Media Research.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet understreker forbud5.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet minner om forbudet mot å offentliggjøre valgresultat og valgdagsmålinger før klokken 21 på valgdagen mandag.
Nær 24 millionar til innovasjonsprosjekter1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele 23,7 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2025, og opnar nå for søknader.
Fem millionar kroner til forsking på medier og dataspill28.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
Meta og TikTok stoppet Medietilsynets informasjonskampanje om valget22.8.2025 13:11:50 CEST | Pressemelding
Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en større annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget.
Fleire typar medium kan søke om innovasjonstilskott12.8.2025 15:50:33 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt endringar i forskrifta for innovasjons- og utviklingstilskott til nyheits- og aktualitetsmedium. Endringane opnar for at fleire typar medium kan søke støtte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom