Medietilsynet opprettholder vedtak om å stanse pengespillreklame på tv

Medietilsynet påla tidligere i vår tv-distributørene Telenor, Telia, Altibox, RiksTV og Allente å stoppe markedsføringen av pengespillene Unibet, Betsson, Nordicbet og Betsafe på Discoverys tv-kanaler FEM, MAX, VOX og Eurosport Norge. To av de fem distributørene, Telia og Altibox, har klaget på vedtakene. Mens Telia klaget på selve vedtaket, klaget Altibox på tidspunktet for når pengespillreklamen må stoppes.
– Klager behandles først av Medietilsynet. Vi er kommet til at vi opprettholder våre vedtak, og da går sakene videre til Medieklagenemnda, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Medietilsynet har avslått krav om utsatt iverksettelse
Begge distributørene som klaget, har bedt om at vedtakene ikke skulle iverksettes før klagene er ferdigbehandlet av Medieklagenemnda eller i domstolene. Dette har Medietilsynet avslått.
– Selv om partene har et legitimt behov for å få prøvd gyldigheten av vedtakene og forholdet til EØS-retten, har vi vurdert at hensynet til problemspillerne må veie tyngre. Slik reklame er en sterkt medvirkende årsak til at nordmenn spiller ulovlige pengespill, som gir høy risiko for å utvikle spilleproblemer. Slik saken nå står, mener vi at det ikke er grunnlag for å utsette iverksettelsen av vedtakene. Reklame på tv for pengespill som ikke er tillatt i Norge, bør fjernes så raskt som mulig, sier Velsand.
Dersom distributørene ikke retter seg etter vedtakene innen 15. august i år, risikerer de tvangsmulkt i form av et konkret beløp som må betales for hver dag pålegget ikke er oppfylt.
Discovery har stevnet staten for retten
Regelen i kringkastingsloven, som gjør det mulig for Medietilsynet å pålegge norske distributører å stanse pengespillreklamen rettet mot norske tv-seere, trådte i kraft 1. januar 2021.
I motsetning til NENT Group, som stoppet å sende pengespillreklame fra dette tidspunktet, har ikke Discovery villet rette seg etter det norske markedsføringsforbudet. Discovery har nå stevnet staten ved Kultur- og likestillingsdepartementet for retten, fordi selskapet mener Medietilsynets vedtak mot de fem norske distributørene strider mot EØS-retten og derfor er ugyldige.
Fakta om pengespillreklame som er forbudt etter norsk lov
- Etter pengespillovgivningen, som Lotteri- og stiftelsestilsynet forvalter, er det forbudt å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge.
- Fra 1. januar 2021 kom det en ny regel i kringkastingsloven, som gjør det mulig for Medietilsynet å pålegge norske distributører å hindre eller vanskeligjøre tilgangen til markedsføring av pengespill som er i strid med norsk rett på tv og i audiovisuelle bestillingstjenester.
- Medietilsynet kan kun gi pålegg om å hindre pengespillreklame dersom det finnes avtalemessige eller tekniske muligheter for å hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til markedsføringen, og dersom et pålegg er forholdsmessig.
- Medietilsynet påla tidligere i vår tv-distributørene Telenor, Telia, Altibox, RiksTV og Allente å stoppe markedsføringen av pengespillene Unibet, Betsson, Nordicbet og Betsafe på Discoverys tv-kanaler FEM, MAX, VOX og Eurosport Norge. Distributørene har frist til 15. august i år med å stoppe pengespillreklamen.
- Totalt brukte pengespillselskapene 582 millioner kroner på tv-reklame rettet mot norske seere fra august 2020 til juli 2021. Utenlandske spillselskap, som ikke har tillatelse i Norge, sto for 72 prosent av all pengespillreklame målt i kroner og 85 prosent av det totale antallet pengespillreklamer på norske tv-skjermer i denne perioden, viser tall fra Nielsen Media Research.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
Unge gamarar frå heile landet nominert til Ibelinprisen15.10.2025 14:53:33 CEST | Pressemelding
Femten ungdomar i alderen 12-18 år er med i kampen om Ibelinprisen, som om ein månad skal delast ut for første gong. Dei nominerte er frå fritidsklubbar i heile landet.
Kampen mot desinformasjon blir styrkt i statsbudsjettet15.10.2025 14:11:50 CEST | Pressemelding
Regjeringa vil styrke innsatsen på teknologisk motstandskraft og kritisk medieforståing. I statsbudsjettet blir det foreslått ei styrking av Medietilsynet med åtte millionar kroner i tillegg til fem millionar til skiping av eit nytt forskingssenter på det offentlege ordskiftet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
