Medietilsynet

Medietilsynet ønsker nye EU-regler for digitale tjenester velkommen

Del
De nye EU-reglene for digitale tjenester (DSA) skal gjøre det tryggere for folk å være på nett og samtidig sikre ytringsfriheten. – Internasjonale reguleringer som DSA er også viktige for at Medietilsynet skal kunne løse sitt samfunnsoppdrag på best mulig måte framover, konkluderer Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i tilsynets årsrapport for 2022.
Facebook, YouTube og TikTok har lite ansvar for innholdet som publiseres hos dem. Det skal de nye EU-reglene for digitale tjenester (DSA) gjøre noe med. Foto Medietilsynet
Facebook, YouTube og TikTok har lite ansvar for innholdet som publiseres hos dem. Det skal de nye EU-reglene for digitale tjenester (DSA) gjøre noe med. Foto Medietilsynet

I fjor jobbet Medietilsynet mye både på norsk og europeisk nivå for å bidra med innspill til arbeidet med å utforme de nye reglene for digitale tjenester (DSA), som EU innførte i november 2022. Reglene skal styrke brukernes sikkerhet på nett og gi dem bedre kontroll over egne data.

– Den nye reguleringen blir sentral både for publikum og mediebransjen, også her i Norge. Nasjonalt regelverk er ikke tilstrekkelig til å kunne regulere de store globale aktørene. Derfor er det bra at det nå kommer nye regler på EU-nivå, og Medietilsynet er opptatt av at dette regelverket blir innført på best mulig måte i Norge, sier Velsand.

De største plattformene blir regulert av EU fra august

Tech-giganter som Facebook, YouTube og TikTok har i dag lite ansvar for innholdet som publiseres på deres plattformer.

– Mangelen på demokratisk kontroll gir plattformene stor makt over hva slags innhold som publiseres, og hva som blir fjernet. Med DSA kommer noe av makten tilbake til norske brukere. I tillegg kan plattformene pålegges å fjerne innhold som er ulovlig etter norsk lov, sier Velsand.

Nylig ble det klart hvilke av de største plattformene og søkemotorene Europakommisjonen sentralt skal håndheve de nye reglene overfor: AliExpress, Amazon Store, AppStore, Bing, Booking, Facebook, Google Maps, Google Play, Google Search, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube, Zalando. Håndhevingen starter i løpet av august i år, og innen 17. februar 2024 skal alle EU-land ha tatt i bruk de nye reglene nasjonalt. Det er ikke klart når regelverket blir en del av norsk lov, og det er foreløpig ikke bestemt hvordan oppfølgingen av DSA skal organiseres i Norge.

– Medietilsynet mener oppgavene relatert til DSA er tett knyttet opp til vårt samfunnsoppdrag, og vi er derfor parat til å ta en sentral rolle i koordineringsarbeidet, sier Velsand.

Kort om Medietilsynets aktiviteter i 2022

  • Mediestøtte: Medietilsynet fordelte totalt 7 337 millioner kroner i støtte til norske medier i 2022. Dette omfattet blant annet 6 722 millioner kroner til NRK, 135 millioner kroner til TV 2, 383 millioner kroner i produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier, 39 millioner kroner til samiske aviser, 21,6 millioner kroner til lokalkringkasting og 20,9 millioner kroner i innovasjonsstøtte.
  • Radiokonsesjoner: Medietilsynet forvalter totalt 364 innholdskonsesjoner på DAB, fordelt på 325 i Lokalradioblokka, 18 i Riksblokka og 21 i Riksblokk II. Medietilsynet forvalter 36 senderanleggskonsesjoner i lokalradioblokka og 1 senderanleggskonsesjon i riksblokk II.
  • Mediemangfoldsregnskapet: Medietilsynet publiserte den første rapporten om innholdsmangfoldet i norske medier og en ny rapport om avsendermangfoldet.
  • Allmennkringkasting: Medietilsynet evaluerte kompensasjonsordningen for kommersiell allmennkringkasting på tv, som TV 2 har i dag, og publiserte allmennkringkastingsrapporter for både NRK og TV 2.
  • Medieøkonomi: Medietilsynet publiserte en rapport om utviklingen i norske mediers økonomi fra 2017 til 2021.
  • Tilsyn: Medietilsynet gjennomførte totalt 21 tilsyn etter kringkastingsregelverket, 5 tilsyn etter bildeprogramloven og en utvidet kontroll med 3 aktører som fikk produksjonstilskudd. Tilsynene resulterte i at det ble funnet 14 brudd, der 7 resulterte i advarsler. Medietilsynet påla tv-distributører å stanse markedsføring av pengespill som er ulovlige i Norge på Discoverys kanaler. Discovery stanset å sende slik reklame.
  • Klagebehandling: Medieklagenemnda behandlet i 2022 fem klager over vedtak fattet av Medietilsynet. I tre av klagesakene ble Medietilsynets vedtak omgjort til fordel for klager, og i to saker ble Medietilsynets vedtak opprettholdt.
  • Barn og medier: Medietilsynet gjennomførte undersøkelsen Barn og medier 2022. Det ble publisert resultater blant annet om barn og unges nyhetsinteresse, deres erfaringer fra sosiale medier, passorddeling, dataspill og porno. Medietilsynet jobber med å utvikle en handlingsplan for å realisere den nasjonale strategien for trygg digital oppvekst «Rett på nett», som kom i 2021. Planen skal være klar i løpet av 2023.
  • Kritisk medieforståelse: Medietilsynet publiserte en undersøkelse om folks erfaring med falske nyheter om Ukraina-krigen og utviklet et spill til bruk i skoleverket om falske nyheter.
  • Kinofilm: I 2022 satte Medietilsynet aldersgrenser på 223 kinofilmer, mot 245 året før. Fra 1. januar 2023 har distributørene selv ansvar for å sette aldersgrenser på filmene før de vises på kino, på samme måte som for eksempel TV 2 og NRK gjør for tv-program.

Les Medietilsynets årsrapport for 2022 her

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Facebook, YouTube og TikTok har lite ansvar for innholdet som publiseres hos dem. Det skal de nye EU-reglene for digitale tjenester (DSA) gjøre noe med. Foto Medietilsynet
Facebook, YouTube og TikTok har lite ansvar for innholdet som publiseres hos dem. Det skal de nye EU-reglene for digitale tjenester (DSA) gjøre noe med. Foto Medietilsynet
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye