Medietilsynet har fått mange innspill til utredningene om NRK og mediestøtte
Utredningene er en del av grunnlaget for den første stortingsbehandlingen av fireårige styringssignal for NRK og den direkte mediestøtten for perioden 2023 – 2026. Hvert fjerde år skal regjeringen foreslå faste, langsiktige økonomiske rammer for NRK og de direkte mediestøtteordningene.
I forbindelse med Medietilsynets arbeid med utredningene, har Medietilsynet åpnet for innspill fra eksterne aktører. Innen fristen var det kommet inn over 40 innspill, blant annet fra bransjeorganisasjoner og medievirksomheter.
– Innspillene er verdifulle for oss i det videre arbeidet med de to utredningene, sier Velsand.
Utredningene skal være klare til høsten
I utredningen om hvordan NRK bidrar til mediemangfoldet og hvordan NRKs virksomhet virker inn på konkurransesituasjonen i det norske mediemarkedet, skal Medietilsynet blant annet vurdere hvordan tilbudet fra NRK, sammenlignet med tilbudet fra andre aktører, bidrar til innholds- og bruksmangfoldet.
– I tillegg skal vi se på hvordan NRK oppfyller ansvaret sitt for å dekke blindsoner, og hvordan NRK, spesielt gjennom sitt digitale nyhets- og aktualitetstilbud, påvirker konkurransen, sier Velsand.
Medietilsynet skal videre vurdere om sammensetningen av de direkte mediestøtteordningene er treffsikker sett opp mot de mediepolitiske målene, og om det er behov for nye støtteordninger.
– Vi skal også se på fordelingen av midler mellom ulike grupper som får støtte gjennom den største støtteordningen, produksjonstilskuddet, sier Velsand.
NRK-rapporten skal etter planen være klar 30. september, og utredningen om mediestøtte 30. november.
Les oppdragsbrevet frå Kulturdepartementet om NRK og mediemangfald her
Les oppdragsbrevet frå Kulturdepartementet om mediestøtte her
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom