Medietilsynet fordeler over fire millionar kroner til medieforsking

Dei fire millionar kronene er fordelte på elleve forskingsprosjekt og åtte masteroppgåver. I alt fekk Medietilsynet inn 41 søknader.
Forsking på mediemangfald og kritisk medieforståing er prioritert
Forskingsprosjekt innanfor temaa mediemangfald og kritisk medieforståing er prioriterte i tildelinga i år.
– Om lag 65 prosent av midlane i år går til forskingsprosjekt og mastergradsstipend innanfor desse to temaa, seier Velsand.
Blant forskarane som får støtte, er Lars Julius Halvorsen frå Høgskulen i Volda. Han får 380 000 kroner for å forske på mediemangfald ved å undersøke verknaden av og legitimiteten til pressestøtta, mens Hallvard Moe ved Universitetet i Bergen får 420 000 kroner for å forske på mediemangfald med prosjektet «Betaling for nyheter: Uvilje, unnamanøvrering og ulikhet i et digitalt nyhetslandskap». Moe ønsker å sjå på korleis media handterer situasjonen i dag redaksjonelt, økonomisk og teknisk. Innanfor temaet kritisk medieforståing får Ina Amalie Havre 27 000 kroner for masteroppgåva si med tittelen «Tilfeldig nyhetseksponering på sosiale medier». Formålet med prosjektet er å få ei klarare forståing av korleis unge menneske kjem over nyheiter i sosiale medium.
Éin million kroner til forsking på dataspel
Forsking på dataspel er også prioritert i tildelinga i år, og nesten éin million kroner går til denne typen prosjekt. Det er betrakteleg meir enn dei 250 000 kronene som er øyremerkte gjennom regjeringa sin Handlingsplan mot spilleproblemer 2019–2021.
Gilda Seddighi ved Stiftinga Vestlandsforsking får 510 000 kroner for å sjå på dataspelvanane blant unge menn med innvandrarbakgrunn utan familie i Noreg, mens Carol Azungi Dralega ved NLA Høgskolen får 450 000 kroner for å undersøke den kritiske medieforståinga til familiar der det blir spelt dataspel. I tillegg får Martine Meen Hobæk eit stipend på 27 000 kroner til masteroppgåva si, der ho skal undersøke dataspelavhengnad.
Les meir om bruksretta medieforsking her
Følgjande får midlar til bruksretta medieforsking i 2021
Søkar/forskar |
Tittelen på prosjektet |
Tildelt (kr) |
HØGSKULEN I VOLDA – Rebecca Nedregotten Strand |
Innovasjonspedagogikk som didaktisk metode for opplæring i bruk av mediearkiv til kulturarvsformidling |
100 000 |
TELLEF RAABE |
Paying for news: The Norwegian newspaper economy in the digital age |
133 000 |
NORDISKE MEDIEDAGER – Silje Hammersland |
Medieundersøkelsen 2021 |
200 000 |
HØGSKULEN I VOLDA – Lars Julius Halvorsen |
Pressestøtten – virkning og legitimitet |
380 000 |
UNIVERSITETET I BERGEN – Hallvard Moe |
Betaling for nyheter: Uvilje, unnamanøvrering og ulikhet i et digitalt nyhetslandskap |
420 000 |
NLA HØGSKOLEN – Carol Azungi Dralega |
Dataspill og barnefamiliers kritiske medieforståelse |
450 000 |
UNIVERSITETET I OSLO – Eli Skogerbø |
De tause stemmene – mediedekningen av Sannhets- og forsoningskommisjonen |
475 000 |
HØGSKOLEN I ØSTFOLD – Lin Prøitz |
INCEL: Et forskningsprosjekt som utforsker årsakene til og konsekvensene av globale nettfellesskap mellom gutter og unge menn som identifiserer seg som INCELS (ufrivillig sølibat) |
480 000 |
STIFTINGA VESTLANDSFORSKING – Gilda Seddighi |
Dataspillvaner blant unge menn med innvandrerbakgrunn uten familie i Norge: Når familie ikke er hovedarena for regulering av dataspill |
510 000 |
NORCE NORWEGIAN RESEARCH CENTRE – Hilmar Mjelde |
Norske nyhetsmediers dekning av BLACK LIVES MATTER, sosial uro og politivold i USA |
550 000 |
NORCE NORWEGIAN RESEARCH CENTRE – Torgeir Uberg Nærland |
Mediebruk og medborgerskap blant borgere som lever i fattigdom |
575 000 |
Mastergradsstipend på 27 000 kroner:
Søkar |
Tittelen på prosjektet |
Mari Rollag Evensen |
Brems eller gasspedal? En undersøkelse av multimodal langlesing |
Martine Håland |
Kvinnelige sjeldenbrukere av nyheter |
Marie Aurora Nordahl |
Children’s Political Activism: An analysis of the News Coverage of School Strikes for Climate in Norway. |
Ina Amalie Havre |
Tilfeldig nyhetseksponering på sosiale medier |
Marianne Knudsen Skjæveland |
Kunst- og kulturmuseer møter ny medieteknologi. Hvordan tilbyr Google Arts & Culture informasjon og opplevelser om kunst og kultur, og hvordan kan det endre måten vi forholder oss til museumsobjekter på? |
Enisa Bekaeva |
Trygge, oppmuntre og anerkjenne – på nett. En multimodal diskursanalyse av Stavanger kommunes nettbaserte korona-kommunikasjon |
Dorthea Roe |
«Ytringsfrihetens vilkår. Forholdet mellom image-management, selvsensur og «stalking» i sosiale medier» |
Martine Meen Hobæk |
Teknologi og avhengighet: En undersøkelse rettet mot dataspillavhengighetskontroversen |
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet med oppdatert oversikt over norske medieaktører3.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
En ny versjon av Mediedatabasen gir oversikt over en rekke ulike data om norske medieaktører og medier.
Medietilsynet mener: Foreldrene må få hjelp til å beskytte barna mot skadelig digital påvirkning30.5.2025 09:58:34 CEST | Kronikk
Vi trenger nye grep for å gi barn og unge den beskyttelsen de har krav på – også i det digitale rom. En ny undersøkelse viser støtte i befolkningen til økt regulering.
Tre av fire vil ha alderskontroll i sosiale medier27.5.2025 07:55:00 CEST | Pressemelding
Et klart flertall ønsker elektronisk alderskontroll i sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Flertallet mener også at dagens aldersgrense bør økes, og at staten bør ha ansvaret for å fastsette aldersgrensen.
Sosiale medier fjerner færre falske kontoer i Norge23.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Antall falske norske kontoer i sosiale medier fjernet av plattformene selv, ble kraftig redusert siste halvår i fjor, viser nye tall som Medietilsynet har gjennomgått. Meta oppgir fortsatt ikke tall for det norske markedet.
To brudd på reklameregler i ny kontroll22.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler og strømmetjenester følger i hovedsak reglene om reklame, sponsing og produktplassering, konkluderer Medietilsynet etter en ny kontroll.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom