Medietilsynet fordeler over 20 millioner kroner til lokale radio- og tv-kanaler
Tidligere har aktører som har fått tilskudd gjennom støtteordningen for lokalkringkasting kunnet få maksimalt 2,2 millioner kroner over tre år. Endringene trer trolig i kraft fra nyttår, og innebærer at de som får tilskudd heretter kan få inntil 1,5 millioner kroner i årlig støtte.
– Støtteordningen er et viktig bidrag i arbeidet med å opprettholde mediemangfoldet i Norge. Digitaliseringsarbeidet er kostnadskrevende, og vi tror det kan være avgjørende for mange lokalradioer og utbyggere av digitale lokalradionett at de nå kan få mer i årlig støtte enn vi har hatt mulighet til å gi tidligere, sier Velsand.
Medietilsynet åpner nå for søknader til neste års tildeling, med søknadsfrist 25. november. Omkring halvparten av støtten på 21 millioner kroner som er foreslått i statsbudsjettet for neste år, skal øremerkes prosjekter som bidrar til å digitalisere lokalradioene. Videre prioriteres programproduksjoner og utviklingsprosjekter som stimulerer til bruk av norsk musikk.
Støtte kan gis både til drift og prosjekter
I tillegg til lokale radio- og tv-stasjoner, omfatter støtteordningen anleggskonsesjonærer i digitale lokalradionett og nasjonale bransjeorganisasjoner som Norsk Lokalradioforbund, studentradioene i Norge, Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
I tillegg til midler til drift og investeringer relatert til å digitalisere lokalradio, er det mulig å søke støtte til lokale programproduksjoner, utviklingsprosjekter og kompetanseheving. Det gis også driftstilskudd til lokalradioer for etniske og språklige minoritetsgrupper.
Slik søker du
Alle som vil søke om tilskudd til lokalkringkasting, må søke via portalen Min side, som er Medietilsynets selvbetjeningsløsning for søknader om støtte. Om du ikke allerede har en Min Side-bruker hos Medietilsynet, må du sende en e-post til lokaletilskudd@medietilsynet.no med informasjon om selskapsnavn, samt navn og e-postadresse til kontaktperson.
Husk å registrere deg som bruker på Min side i god tid, og minst to dager før søknadsfristen går ut. Søknadsfristen er onsdag 25. november 2020.
Her finner du informasjon om Min side, veiledningen og mer informasjon om ordningen.
Ta kontakt med Jon Stjernstedt for ytterligere informasjon om ordningen. For pressespørsmål, ta kontakt med Nina Bjerke.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom