Medietilsynet får 1,3 millioner kroner fra EU til å trygge barn og ungdom på nett
– Når regjeringen i tillegg har bedt oss dra i gang et forprosjekt med tanke på å utvikle en nasjonal strategi for barn og medier, betyr det et løft for dette viktige arbeidet, sier Velsand.
Medietilsynet jobber med mange viktige initiativ og tiltak for å bidra til at barn og ungdom blir kompetente og trygge i sin digitale mediebruk. Neste års arbeid starter med det årlige arrangementet Safer Internet Day 2021, som skjer 9. februar.
Medietilsynet lager rapport om barnehagebarnas digitale medievaner
Sammen med Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og flere andre aktører, vier Medietilsynet neste års Safer Internet Day til de minste barnas digitale liv. På denne dagen kommer Medietilsynet blant annet til å presentere en ny rapport om barnehagebarnas digitale medievaner.
– Medietilsynet mener det å utvikle en robust kritisk medieforståelse må starte tidlig, og derfor begynner vi året med kunnskapsdeling om de minste barna. Vi kommer også med ny og spennende innsikt fra en rekke forskningsprosjekter om foreldrenes tilnærminger til barns bruk av digitale medier, både før og under koronakrisen, sier Velsand.
EU-midlene på 1,3 millioner kroner skal brukes i 2021
Medietilsynet jobber også med å utvikle undervisningsopplegg og læringsressurser. Neste år skal det lages opplæringsvideoer til foreldre, og Medietilsynet planlegger dessuten å evaluere og videreutvikle undervisningsopplegg og veiledningsmateriell som allerede finnes. Gjennom et nytt EU-prosjekt på barn og medier-feltet får Medietilsynet 1,3 millioner kroner til dette arbeidet i 2021.
– At vi får nye prosjektmidler neste år, er med på å anerkjenne den kompetansen og det arbeidet Medietilsynet har lagt ned på barn og medier-feltet siden vi begynte å jobbe med denne type EU-prosjekter i 2003, sier Velsand.
Medietilsynet er også opptatt av å utvikle samarbeidet med andre aktører.
– Å få være en del av et større europeisk nettverk som jobber med å hjelpe barn og unge til å bli kompetente mediebrukere, er viktig for å videreutvikle og styrke arbeidet vårt fremover. Vi skal fortsette samarbeidet med relevante aktører, og vi skal involvere barn og unge selv i dette arbeidet, sier Velsand.
Forprosjekt for nasjonal plan for trygg digital oppvekst
Medietilsynet har lenge ønsket å styrke og koordinere arbeidet for barns digitale trygghet.
– Dette er et svært viktig område, der mange ulike aktører og virksomheter deltar med tiltak og aktiviteter. Det er bra, men innsatsen bør samordnes bedre for å få størst mulig effekt. Vi er derfor glad for at vi har fått gjennomslag for behovet for en nasjonal strategi for barn og medier. En slik plan er viktig for å kunne møte de utfordringene et stadig mer komplekst medielandskap fører med seg, særlig for de yngste, sier Velsand.
Medietilsynet får i 2021 ansvar for et forprosjekt med tanke på å utarbeide en nasjonal plan for trygg digital oppvekst.
Undervisning om falske nyheter og foreldreguide om porno
Medietilsynet jobber for tiden med å avslutte årets EU-prosjekt, der temaene digital dømmekraft og kritisk medieforståelse var sentrale. Som en del av prosjektet er det blant annet laget et utdanningsopplegg for ungdom om deepfakes sammen med Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no, det digitale familiespillet «Stjernekolonien» sammen med elev- lærling- og mobbeombudet i Viken og en samtaleguide til foreldre om nakenbilder og porno sammen med Redd barna.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom