Medietilsynet avdekket kun to feil ved tv-kanalenes produktplassering i kontroll
Medietilsynet fant bare to mindre regelbrudd hos TV 2 og Matkanalen under en kontroll med produktplassering som nylig er gjennomført. – Resultatet viser at tv-kanalene jevnt over er flinke til å merke program med produktplassering i tråd med regelverket, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

Medietilsynet har kontrollert program med produktplassering hos TV 2, TVNorge og Matkanalen.
– Vi fant et par små feil hos TV 2 og Matkanalen, som er blitt påpekt i direkte dialog med de to kanalene. TVNorge hadde god merking i alle de kontrollerte programmene. Det er viktig at program med produktplassering blir merket tydelig, slik at seerne enkelt kan skille mellom redaksjonelt innhold og reklame, sier Sekkelsten.
Medietilsynet gir veiledning fremfor formelle sanksjoner
Program som Farmen, Skal vi danse, Masterchef Norge, 71 grader nord og Jakten på kjærligheten har produktplassering og mange seere. I kontrollen valgte Medietilsynet derfor å prioritere utvalgte episoder fra disse seriene. I tillegg har Medietilsynet sjekket merkingen hos Matkanalen, som har en god del program med produktplassering.
– Fordi vi bare fant to mindre brudd på regelverket, velger vi i disse tilfellene å veilede kanalene fremfor å gi formelle sanksjoner. TV 2 og Matkanalen hadde ett tilfelle hver av manglende merking, sier Sekkelsten.
Hos TV 2 var ikke produktplasseringen merket etter andre reklamepause i en episode av «Jakten på kjærligheten», sendt første gang 16. november i fjor. Hos Matkanalen var ikke produktplasseringen merket i slutten av programmet «Progressiv Thai med Terje Ommundsen», som blant annet ble sendt 14. november 2020.
Fakta om produktplassering
- Produktplassering er en form for reklame som betyr at en vare, tjeneste eller et varemerke inngår i, eller vises til, i et program mot betaling eller annen godtgjøring.
- Produktplassering skal merkes i starten og slutten av et program, i tillegg til etter reklamepauser.
- Det er tillatt med produktplassering på tv og i audiovisuelle bestillingstjenester (som VGTV og TV 2 Sumo) i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og i lette underholdningsprogrammer.
- Det er ikke tillatt med produktplassering i program som er særskilt rettet mot barn, eller i program som er produsert eller bestilt av NRK eller tilknyttede foretak.
- Reglene for produktplassering er regulert i kringkastingsloven. Medietilsynet kan forby kringkasteren å sende reklame i en tidsavgrenset periode, og ved gjentatte eller grove overtredelser kan konsesjonen inndras.
- Ved brudd på reglene kan tilsynet ilegge sanksjon i form av advarsel, overtredelsesgebyr og/eller tvangsmulkt.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg saker fra Medietilsynet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Medietilsynet
Medietilsynet har fordelt nær 37 millioner i støtte til samiske aviser22.12.2020 13:34:11 CET | Pressemelding
De fem avisene Ávvir, Ságat, SÁMI ođasmagasiidna, Snåsningen og Lokalavisen Nordsalten får til sammen 36,6 millioner kroner i støtte fra Medietilsynet i 2020.
Medietilsynet reduserer kompensasjonen til TV 2 med 5,8 millioner etter brudd på lokaliseringskravet18.12.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har nå konkludert med at kompensasjonen til TV 2 for å levere allmennkringkastingsoppdraget på tv reduseres med i overkant av 5,8 millioner kroner for 2019. Årsaken er at TV 2 ikke oppfylte kravet om at majoriteten av de redaksjonelle medarbeiderne skal være i hovedredaksjonen i Bergen gjennom hele fjoråret.
Medietilsynet får 1,3 millioner kroner fra EU til å trygge barn og ungdom på nett17.12.2020 14:42:50 CET | Pressemelding
Medietilsynet har fått klarsignal fra EU om nye midler til arbeidet med å gjøre barn og ungdom trygge på nett. – Arbeidet er en videreføring av rollen som Norges «Safer Internet Center», som Medietilsynet har hatt i en årrekke, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Medietilsynet med ny status for avsendermangfoldet: Eierkonsentrasjonen i avismarkedet øker16.12.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
Antall medietilbydere er stabilt, men de de tre største eierne i avismarkedet økte sine markedsandeler fra 2018 til 2019. Det viser en ny rapport fra Medietilsynet.
Nye oppdrag for Medietilsynet: NRK-utredning og gjennomgang av mediestøtten15.12.2020 14:00:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet skal neste år utarbeide en ny rapport om NRKs bidrag til mediemangfoldet og hvordan NRKs virksomhet påvirker konkurransesituasjonen i det norske mediemarkedet. Tilsynet skal også gjennomgå de ulike mediestøtteordningene. – Utredningene skal inngå i grunnlaget for Stortingets første behandling av fireårige styringssignaler for NRK og mediestøtten, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Ny mediestøttelov vedtatt i Stortinget14.12.2020 13:44:37 CET | Pressemelding
Den nye mediestøttelova er no endeleg vedtatt i Stortinget, og trer i kraft frå nyttår. Lova skal gjere dei økonomiske rammene for medieverksemdene meir føreseielege og forvaltninga av mediestøtta meir uavhengig. – Lovfesta uavhengigheit for Medietilsynet og Medieklagenemnda er eit godt grep for å sikre armlengds avstand mellom politiske myndigheiter og media, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom