Medietilsynet avdekket kun to feil ved tv-kanalenes produktplassering i kontroll

Medietilsynet har kontrollert program med produktplassering hos TV 2, TVNorge og Matkanalen.
– Vi fant et par små feil hos TV 2 og Matkanalen, som er blitt påpekt i direkte dialog med de to kanalene. TVNorge hadde god merking i alle de kontrollerte programmene. Det er viktig at program med produktplassering blir merket tydelig, slik at seerne enkelt kan skille mellom redaksjonelt innhold og reklame, sier Sekkelsten.
Medietilsynet gir veiledning fremfor formelle sanksjoner
Program som Farmen, Skal vi danse, Masterchef Norge, 71 grader nord og Jakten på kjærligheten har produktplassering og mange seere. I kontrollen valgte Medietilsynet derfor å prioritere utvalgte episoder fra disse seriene. I tillegg har Medietilsynet sjekket merkingen hos Matkanalen, som har en god del program med produktplassering.
– Fordi vi bare fant to mindre brudd på regelverket, velger vi i disse tilfellene å veilede kanalene fremfor å gi formelle sanksjoner. TV 2 og Matkanalen hadde ett tilfelle hver av manglende merking, sier Sekkelsten.
Hos TV 2 var ikke produktplasseringen merket etter andre reklamepause i en episode av «Jakten på kjærligheten», sendt første gang 16. november i fjor. Hos Matkanalen var ikke produktplasseringen merket i slutten av programmet «Progressiv Thai med Terje Ommundsen», som blant annet ble sendt 14. november 2020.
Fakta om produktplassering
- Produktplassering er en form for reklame som betyr at en vare, tjeneste eller et varemerke inngår i, eller vises til, i et program mot betaling eller annen godtgjøring.
- Produktplassering skal merkes i starten og slutten av et program, i tillegg til etter reklamepauser.
- Det er tillatt med produktplassering på tv og i audiovisuelle bestillingstjenester (som VGTV og TV 2 Sumo) i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og i lette underholdningsprogrammer.
- Det er ikke tillatt med produktplassering i program som er særskilt rettet mot barn, eller i program som er produsert eller bestilt av NRK eller tilknyttede foretak.
- Reglene for produktplassering er regulert i kringkastingsloven. Medietilsynet kan forby kringkasteren å sende reklame i en tidsavgrenset periode, og ved gjentatte eller grove overtredelser kan konsesjonen inndras.
- Ved brudd på reglene kan tilsynet ilegge sanksjon i form av advarsel, overtredelsesgebyr og/eller tvangsmulkt.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
