Medietilsynet avdekket kun to feil ved tv-kanalenes produktplassering i kontroll
Medietilsynet har kontrollert program med produktplassering hos TV 2, TVNorge og Matkanalen.
– Vi fant et par små feil hos TV 2 og Matkanalen, som er blitt påpekt i direkte dialog med de to kanalene. TVNorge hadde god merking i alle de kontrollerte programmene. Det er viktig at program med produktplassering blir merket tydelig, slik at seerne enkelt kan skille mellom redaksjonelt innhold og reklame, sier Sekkelsten.
Medietilsynet gir veiledning fremfor formelle sanksjoner
Program som Farmen, Skal vi danse, Masterchef Norge, 71 grader nord og Jakten på kjærligheten har produktplassering og mange seere. I kontrollen valgte Medietilsynet derfor å prioritere utvalgte episoder fra disse seriene. I tillegg har Medietilsynet sjekket merkingen hos Matkanalen, som har en god del program med produktplassering.
– Fordi vi bare fant to mindre brudd på regelverket, velger vi i disse tilfellene å veilede kanalene fremfor å gi formelle sanksjoner. TV 2 og Matkanalen hadde ett tilfelle hver av manglende merking, sier Sekkelsten.
Hos TV 2 var ikke produktplasseringen merket etter andre reklamepause i en episode av «Jakten på kjærligheten», sendt første gang 16. november i fjor. Hos Matkanalen var ikke produktplasseringen merket i slutten av programmet «Progressiv Thai med Terje Ommundsen», som blant annet ble sendt 14. november 2020.
Fakta om produktplassering
- Produktplassering er en form for reklame som betyr at en vare, tjeneste eller et varemerke inngår i, eller vises til, i et program mot betaling eller annen godtgjøring.
- Produktplassering skal merkes i starten og slutten av et program, i tillegg til etter reklamepauser.
- Det er tillatt med produktplassering på tv og i audiovisuelle bestillingstjenester (som VGTV og TV 2 Sumo) i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og i lette underholdningsprogrammer.
- Det er ikke tillatt med produktplassering i program som er særskilt rettet mot barn, eller i program som er produsert eller bestilt av NRK eller tilknyttede foretak.
- Reglene for produktplassering er regulert i kringkastingsloven. Medietilsynet kan forby kringkasteren å sende reklame i en tidsavgrenset periode, og ved gjentatte eller grove overtredelser kan konsesjonen inndras.
- Ved brudd på reglene kan tilsynet ilegge sanksjon i form av advarsel, overtredelsesgebyr og/eller tvangsmulkt.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom