Medietilsynet ansetter eksperter innen mediemangfold og analyse
Medietilsynet jobber for å fremme mediemangfold og styrke befolkningens kritiske medieforståelse og har de siste årene bygget opp en ny avdeling med ansvar for innsikt og analyse, som nå styrkes ytterligere.
ؘ– Vi har søkt etter kandidater med veldig spesifikk kompetanse på et høyt nivå, og jeg er svært glad for at både Espelien og Høiby har takket ja til stillingene. De kommer til å bidra til å videreutvikle Medietilsynet som kompetansesenter på mediefeltet, sier avdelingsdirektør Kristine Meek.
Avdelingen som jobber med innsikt, analyse og kommunikasjon i Medietilsynet får 13 medarbeidere inkludert de to nye.
Brenner for innsikt og analyse
Anne Espelien kommer fra stillingen som senior strategikonsulent i konsulentselskapet Igaidi, hvor hun har utarbeidet markeds- og konkurrentanalyser. Før det jobbet hun flere år i Menon Economics som partner og teamleder, der hun blant annet forsket på hvordan digitalisering har endret pengestrømmene til mediebedrifter. Espelien har lang erfaring med å formidle innsikt og forståelse basert på datakilder, og har en master i Business and Economics fra BI.
– Jeg brenner for å skape innsikt basert på data og analyse. Digitalisering har ført til endringer i samfunnet som påvirker oss i stor grad. Jeg gleder meg til å få ta et videre dypdykk i konsekvensene dette har for dem som bruker mediene og mediebedriftene, sier Espelien.
Medietilsynet utfører større undersøkelser og analyser på blant annet barn og medier-feltet, mediebruk, kritisk medieforståelse og medieøkonomi.
Fra forskning til operativt arbeid med mediemangfold
Marte Høiby kommer fra stillingen som forsker og universitetslektor ved Institutt for journalistikk og mediefag ved OsloMet, hvor hun også tok sin doktorgrad. Høiby har samtidig med forskningen vært en aktiv kurs- og foredragsholder, og har jobbet for å øke bevissthet og interesse rundt pressefrihet og medienes rammevilkår. Hun har tidligere jobbet som forskningsassistent ved Universitetet i Oslo og som kommunikasjonsrådgiver hos Norsk Folkehjelp.
– I forskningen har jeg vært opptatt av journalisters arbeidsvilkår og av mediemangfold, og da jeg så denne stillingen fristet det å kunne jobbe med fagfeltet mitt mer operasjonelt, sier Høiby.
Medietilsynet er statens forvaltnings- og tilsynsorgan på medieområdet og skal bidra til å oppfylle samfunnsmålene om ytringsfrihet, rettssikkerhet og et levende demokrati. Tilsynet forvalter mediepolitiske virkemidler og er Kulturdepartementets rådgivende organ på mediefeltet. Medietilsynet har 36 ansatte og holder til i Fredrikstad.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom