Mediemangfold og kritisk medieforståelse sentrale temaer i kulturministerens mediepolitiske redegjørelse
Mediemangfold er et sentralt mål for regjeringen. Medietilsynet dokumenterer status og utvikling gjennom sitt årlige mediemangfoldsregnskap, som ble lagt frem for første gang i 2020.
– Som kulturministeren sa i sin redegjørelse, viser regnskapet at Norge har et solid mangfold av redaktørstyrte medier, både lokalt og nasjonalt. Det viser også at nordmenn flest følger med på nyheter, og at de redaktørstyrte mediene er sentrale nyhetskilder. Ikke minst nå under pandemien har mediene hatt en svært viktig rolle som informasjonskilde og fellesarena, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Medietilsynet jobber nå med en statusrapport for innholdsdimensjonen av mediemangfoldet, som skal legges fram i løpet av høsten.
– Viktig å styrke folks kritiske medieforståelse
Kulturministeren påpekte i redegjørelsen at digitaliseringen gir økte ytringsmuligheter og en styrket informasjonsfrihet, men også et økt tilfang av hets, hatefulle ytringer, falske nyheter og desinformasjon. Regjeringen er opptatt av å styrke den kritiske medieforståelsen vi alle trenger for å kunne håndtere den komplekse medievirkeligheten, som er en så stor del av hverdagen vår.
En viktig del av dette arbeidet er å skaffe kunnskap om den kritiske medieforståelsen i befolkningen. Medietilsynet er godt i gang med dette arbeidet, og har de siste årene gjennomført to store undersøkelser for å kartlegge befolkningens kritiske medieforståelse.
– Undersøkelsene viser blant annet at evne til kritisk medieforståelse henger sammen med alder. For eksempel viser de to siste undersøkelsene at de eldste og de yngste synes det er vanskeligere å håndtere desinformasjon og falske nyheter enn resten av befolkningen, og det er flere yngre enn eldre som har opplevd en eller annen form for sjikane på nett, sier Velsand.
Medietilsynet driver aktiv kunnskapsformidling, rådgiving og kommunikasjon rettet mot ulike grupper i befolkningen. Gjennom arrangement, undervisningsopplegg, utvikling av verktøy og kampanjer blir barn og unge, foreldre og besteforeldre bedre rustet til å møte den nye mediehverdagen.
Kulturministeren var i sin redegjørelse også innom temaene nasjonal strategi for trygg digital oppvekst, koronapandemien, medienes økonomi, mediestøtte, AMT-direktivet, Ytringsfrihetskommisjonens arbeid og prosessen med de nye EU-forordningene Digital Services Act og Digital Markets Act.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom