Medieklagenemnda opprettholder Medietilsynets gebyr til FM-lokalradio

Medietilsynet reduserte i fjor sommer gebyret til Norsk Lokalkringkasting (Hallo Ski) fra 500 000 til 50 000 kroner etter klage fra lokalradioen. Medieklagenemnda var enig i Medietilsynets vurdering om at lokalradioen brøt konsesjonsvilkårene, men mente det opprinnelige gebyret var for stort.
Lokalradioen Hallo Ski klaget på vedtaket på nytt etter at gebyret ble redusert, men nådde ikke frem i Medieklagenemnda med klagen.
– Dette er en tilsynssak som har pågått over lang tid. Vi er tilfredse med at klagenemnda nå er enig i vår vurdering av gebyrets størrelse, slik at saken kan avsluttes, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Egne regler for lokalradioene som sender på FM i storbyene
Lokalradiostasjonene som sender på FM-nettet i storbyene, kan ikke drives kommersielt. Årsaken er at disse radioene ikke skal hindre lytternes overgang til digital lytting. Derfor setter reglene en begrensning i inntjening på inntil 135 000 kroner årlig, eller maksimalt 40 prosent av virksomhetens samlede inntekter, i reklame- og sponseinntekter.
Det er ikke tillatt med sam- eller videresending av innhold fra andre radiokanaler.
Medietilsynet kontrollerer at regelverket overholdes.
Klagenemnda har avslått klager fra søkere om koronastøtte
Medietilsynet avslo i fjor høst søknadene om tilskudd etter kompensasjonsordningen for redaktørstyrte medier i forbindelse med koronapandemien fra Vårt Oslo, Politiets Fellesforbund og Dagens Perspektiv. Søknadene fra Vårt Oslo og Politiets Fellesforbund ble avslått fordi foretakenes omsetning ikke hadde falt nok til å kvalifisere for kompensasjon. Dagens Perspektiv fikk avslag fordi foretaket ikke hadde egne ansatte, slik forskriften krever.
Vårt Oslo, Politiets Fellesforbund og Dagens Perspektiv klaget på vedtakene, og Medieklagenemnda har nå avslått klagene.
– Vi er fornøyde med at klagenemnda er enig i Medietilsynets vurderinger, og opprettholder våre vedtak, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
