Medieklagenemnda opprettholder Medietilsynets gebyr til FM-lokalradio
Medietilsynet reduserte i fjor sommer gebyret til Norsk Lokalkringkasting (Hallo Ski) fra 500 000 til 50 000 kroner etter klage fra lokalradioen. Medieklagenemnda var enig i Medietilsynets vurdering om at lokalradioen brøt konsesjonsvilkårene, men mente det opprinnelige gebyret var for stort.
Lokalradioen Hallo Ski klaget på vedtaket på nytt etter at gebyret ble redusert, men nådde ikke frem i Medieklagenemnda med klagen.
– Dette er en tilsynssak som har pågått over lang tid. Vi er tilfredse med at klagenemnda nå er enig i vår vurdering av gebyrets størrelse, slik at saken kan avsluttes, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Egne regler for lokalradioene som sender på FM i storbyene
Lokalradiostasjonene som sender på FM-nettet i storbyene, kan ikke drives kommersielt. Årsaken er at disse radioene ikke skal hindre lytternes overgang til digital lytting. Derfor setter reglene en begrensning i inntjening på inntil 135 000 kroner årlig, eller maksimalt 40 prosent av virksomhetens samlede inntekter, i reklame- og sponseinntekter.
Det er ikke tillatt med sam- eller videresending av innhold fra andre radiokanaler.
Medietilsynet kontrollerer at regelverket overholdes.
Klagenemnda har avslått klager fra søkere om koronastøtte
Medietilsynet avslo i fjor høst søknadene om tilskudd etter kompensasjonsordningen for redaktørstyrte medier i forbindelse med koronapandemien fra Vårt Oslo, Politiets Fellesforbund og Dagens Perspektiv. Søknadene fra Vårt Oslo og Politiets Fellesforbund ble avslått fordi foretakenes omsetning ikke hadde falt nok til å kvalifisere for kompensasjon. Dagens Perspektiv fikk avslag fordi foretaket ikke hadde egne ansatte, slik forskriften krever.
Vårt Oslo, Politiets Fellesforbund og Dagens Perspektiv klaget på vedtakene, og Medieklagenemnda har nå avslått klagene.
– Vi er fornøyde med at klagenemnda er enig i Medietilsynets vurderinger, og opprettholder våre vedtak, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom