Medieklagenemnda forkaster klagen på Medietilsynets vedtak: Dagbladet Pluss får ikke mediestøtte
Produksjonstilskuddet er den største av de direkte mediestøtteordningene. Formålet med ordningen er å legge til rette for den brede samfunnsdebatten, og å holde befolkningen bredt og generelt orientert om ulike samfunnsspørsmål.
For å få støtte må blant annet hovedformålet med publikasjonen være å formidle nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmenheten. I tillegg må publikasjonen ha et bredt tilbud av nyhets-, aktualitets- og debattstoff fra ulike samfunnsområder.
Medieklagenemndas vurdering er at Dagbladet Pluss fylte støtteordningens krav til hovedformål, men i likhet med Medietilsynet, kom klagenemnda til at publikasjonen ikke oppfylte innholdskravene.
– Medieklagenemndas vedtak er etter vår vurdering en god og grundig gjennomgang av saken. Vedtaket gir god veiledning for behandling av fremtidige søknader, både for Medietilsynet og søkere, sier Velsand.
Medietilsynets avgjørelse fra 2019 står fast
Dagbladet Pluss søkte støtte og fikk avslag fra Medietilsynet både i 2019 og i 2020. Avisen klagde på vedtaket i 2019, og det er denne klagen Medieklagenemnda nå har behandlet. Dagbladet Pluss har fått utsatt klagefristen på avslaget i 2020, i påvente av Medieklagenemndas behandling av klagen fra 2019.
– Klagenemndas vedtak betyr at Medietilsynets avgjørelse i 2019 står fast, og Dagbladet Pluss får dermed ikke produksjonstilskudd. Dersom Dagbladet Pluss ønsker å innklage vedtaket fra 2020 for Medieklagenemnda, er det fortsatt mulig. Men det er jo all grunn til å tro at klagenemndas vurderinger fra behandling av 2019-klagen blir lagt til grunn ved behandling av eventuelle nye klager, sier Velsand.
Medieklagenemnda fant ingen saksbehandlingsfeil
Dagbladet Pluss klaget også på en rekke momenter i saksbehandlingen, men Medieklagenemnda finner ingen ting å utsette på Medietilsynets saksbehandling.
– Dette var en omfattende sak, med krevende vurderinger. Medietilsynet er opptatt av det ansvaret vi har som forvaltningsorgan, og gjør det vi kan for å sørge for en grundig saksbehandling i tråd med både lovverk og god forvaltningsskikk. Jeg er glad for at klagenemnda ikke har funnet mangler i vår saksbehandling, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom