Mediebransjen: Fortnite blir viktigere enn lokalavisa

– Fortnite skins vokser raskere enn sko-annonser på nett. Videospill og e-sport har blitt en reklame-kanal da folk bruker mer og mer tid på spill. Der har du et område hvor Google og Facebook ikke er så dominerende, forteller Eivind Nilsen, partner og medie-ekspert i PwC.
Streaming vil ta igjen kino: – Streaming er det som vokser mest i medie-Norge. Hver husstand vil ha flere abonnementer, som for eksempel Disney, Apple, Sumo og Netflix. Streaming kommer til å bli mye større enn kinomarkedet både globalt og i Skandinavia. Der går grafene hver sin vei, forteller Eivind Nilsen i PwC.

– Streaming (10% vekst) og gaming (8% vekst) blir det store i medie/underholdningsbransjen fremover, mens kino vil slite frem til 2024. Streaming kommer til å bli mye større enn kinomarkedet både globalt og i Skandinavia. Der går grafene hver sin vei, forteller Nilsen med skandinaviske tall fra PwCs nye undersøkelse Media Outlook 2020-24. Det er 21. gang denne rapporten lages.

– Hey Raja! Winter is coming! Og tiltakspakkene fungerer ikke for lokalavisene
– Tiltakspakkene har ikke fungert bra. De er kompliserte. De minste lokalavisene orker ikke engang å søke. Gründerne blir heller ikke ivaretatt. Senest i dag prøvde jeg å ringe Abid Raja for å si at “hey,  winter is coming”, og vi er mange som er bekymra, sier Randi Øgrey til PwC-podden. Øgrey er administrerende leder i Mediebedriftenes Landsforening

Podcast blir mer populært

– Det er stor vekst i antall lyttere og podcast er blitt en populær del av vår hverdag. Det forventes at vi får bedre annonseringsløsninger slik at inntektene også kan øke, forteller Nilsen.

Fakta medie-og underholdningsbransjen i 2024:

• Streaming og gaming vil vokse mest
  • Innen 2025 vil 45% av verden være dekket av 5G. Mer enn 1,7 milliarder enheter vil være koblet sammen.
  • I 2024 vil det være 543 millioner smarthøyttalere rundt i hjemmene til de tjue landene som er med i rapporten.
  • VR vil øke med 25% i verden
  • Podcast-nedlasting vil øke med nesten 20% årlig
  • Trykte aviser vil tape mest

Det er første gang siden 2009 at økonomien i medie -og underholdningsbransjen går nedover, men de kommer sterkere tilbake neste år:
Streaming vokser mest. Aviser taper mest.