Med hjerte for geitepølse fra Nordfjord

- Å få Spesialitetsmerket på "Spekepølse av geit" betyr mye for oss og er en bekreftelse på at vi er på rett vei når det gjelder kvaliteten, sa Paul Nygård fra Kandal Kjøt. Fredag fikk han det offisielle merket for utvalgt lokalmat, Spesialitet, tildelt av Landbruks- og matminister Olaug Bollestad under åpningen av Bergen Matfestival.
Stolte mottakere av Spesialitet for "Spekepølse av geit." Fra venstre Paul Nygård fra Kandal Kjøt, utdeler Landbruks- og matminister Olaug Bollestad, og Jorun Beate Nygård fra Kandal Kjøt.Foto: Matmerk

Det var to stolte produsenter, Jorun Beate Nygård og Paul Nygård fra Kandal Kjøt som tok i mot blomster, plakett og mye velfortjent ros fra statsråden under åpningen av Bergen matfestival. Kandal Kjøt er en familiedreven bedrift i den vesle bygda Kandal i Nordfjord. Her lager de forskjellige produkter av geit og kje fra egne dyr.

- Spesialitet er det offisielle merket som skal hjelpe deg og meg til å finne slike unike lokalmat- og drikke-opplevelser.   Det er et kvalitetsmerke – og en ære å få, sier administrende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist.

Hun trakk frem at spekepølse av geit er en sjeldenhet i Norge og denne geitepølsa er laget etter gardens oppskrift – med reinskore geitekjøt. - Ved å tørke pølsene godt - i tørr og frisk vestlandsluft, får pølsa den særegne, milde geitesmaken og på kjøpet - en litt særegen fasong, nærmest en hjerteform. Så dette er produsenter med hjerte for geit, det er sikkert, avslutter Sundqvist.

- Denne spekepølsa er jo grunnfjellet i vår produksjon. Vi har produsert den fra oppstarten i 1997 og den er utgangspunktet for flere av produktene våre, sier Paul Nygård i Kandal Kjøt. Han fortsetter: Oppskriften er fra bestemora mi og det ble ikke jul uten denne pølsa. Bestemor var alltid raus med maten og vi hadde ofte gjester.

- Å få Spesialitetsmerket betyr mye for oss og er en bekreftelse på at vi er på rett vei når det gjelder kvaliteten. Spekepølsa blir naturlig lufttørket, vi bruker ikke noe klimastyrt anlegg. Den må henge 5-6 uker og mister bortimot halve vekten sin. Men det er det som gir den rette smaken. For smaken blir ikke rett før tørkinga er rett, sier en stolt Paul Nygård.

Begeistret fagjury

Alle mat- og drikkeprodukter som søker om Spsialitet må gjennom en streng vurdering fra en matfaglig jury. Den ledes av kokk Harald Osa. Når det gjelder Kandal Kjøt sin «Spekepølse av geit» så klappet juryen av begeistring. De var samstemte i at dette er ei meget god og smakfull geitepølse med tydelig råvare-karakter. Et godt og vellaget produkt – med unik smak!

Fakta: Spesialitet - offisiell merkeordning for lokalmat

• Spesialitet er den offisielle merkeordningen som skal vise forbrukere veg til god lokalmat og god lokal drikke i Norge
  • Spesialitet garanterer at produktet er basert på de beste norske råvarer,
    laget etter særegne, gjerne lokale oppskrifter og laget av dyktige mathåndverkere