MC-salget fortsetter positiv trend i Norge: Økning på 7,1 prosent i årets 8 første måneder mot samme periode i fjor

3. september 2020 – Tallene som Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) har innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, viser at salget av tunge motorsykler i årets 8 første måneder har en vekst på 7,1 %. Det vil si en økning fra 5.457 i 2019 til 5.843 i 2020. I alt ble det solgt 495 store motorsykler i Norge i august måned.

Dermed fortsetter den positive trenden av salg av motorsykler i Norge. Det var en reduksjon i salget i starten av pandemien i mars og april, men siden har motorsykkelsalget tatt seg betydelig opp.

Alt tyder dermed på at det går mot et nytt godt år for MC-salget i Norge i 2020. Med et totalsalg på 5.843 enheter i årets åtte første måneder, kom det 386 flere motorsykler på veien i år, sammenlignet med 2019. Fjoråret, med et totalsalg på 6.161 motorsykler for hele året (opp fra 5.758 i 2018) var det beste salgsåret noensinne for motorsykkelbransjen i Norge.

– Vi vil berømme motorsykkelforhandlerne i Norge. De har gjort en kjempejobb under denne tiden og satset alt på å gi kundene god service, med gode corona-tiltak i butikkene, sier Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF). MCF representerer alle de store merkevarene på to hjul som selges i Norge.

– Veksten under pandemien kommer til tross for leveringsvansker fra MC-fabrikkene, sier Steinar Sandbye i MCF.

– Bekymringen som MCF hadde i mars, med corona-situasjonen som rammet alle sektorer, førte til at MC-bransjen fryktet det verste. Bransjen satset alt på å få frem motorsykkelens fortreffelighet som corona-sikker transport, den gode miljøprofilen, gunstig økonomi, et verktøy for opplevelse, glede og sunn fornuft. Videre muligheten til gode opplevelser i hele landet. Det viste seg å være noe mange flere oppdaget. Etter en kort tenkepause i slutten av mars strømmet kundene til butikkene, og har nå i stor grad tømt lagrene, sier Sandbye.

Også salget av lett motorsykkel (125 kubikk) tok seg opp i august. Veksten i omsetningen var på hele 22,5 %, noe som betyr at det ble solgt 321 sykler i august i år, mot 262 i samme periode i fjor. I alt er det blitt solgt 1.991 lette sykler i årets åtte første måneder.

– 125 kubikk brukes i stor grad av ungdom i alderen 16-18 år. Men også nye brukergrupper har fått øynene opp for den smarte lettmotorsykkelen, som tilbyr mye av de samme kvalitetene som tunge motorsykler. Spesielt pendlere i de store byene ser i økende grad fordelene med lettmotorsykkel. Den er rimelig å kjøpe, er rimelig i drift, tar liten plass i byen og byr på mye kjøreglede, sier Steinar Sandbye.

– Mopedsalget, som i all hovedsak kjøpes av 16-åringer og voksne som ønsker transport med 50 kubikk, har stabilisert seg etter fall over flere år. 2.225 ble solgt i fjor. Med en økning på 38 enheter er årets salgstall 2.263, som er en økning på 1,7 % til og med august måned, sier han.

I samme periode har salget av biler falt i Norge. Mens det har vært rekordsalg av motorsykler ble det registrert 10 802 nye personbiler, 1.271 færre (-10,5 %) enn i august 2019. (Kilde: www.ofv.no).

– Bransjen og myndighetene er samlet om å jobbe for nullvisjon rundt MC-ulykker, og her vil vi satse på ytterligere samordnede kampanjer i årene fremover. Til tross for betydelig økt bestand av motorsykler gjennom mange år, er tallene på ulykker gått ned. Målt i forhold til bestand, er ulykkesrisikoen redusert med ca. 90 % de siste 15 år. Norge er verdens sikreste land å kjøre motorsykkel i, sier Steinar Sandbye i MCF.

For mer informasjon om den fallende tendensen på ulykker sett opp mot antallet motorsykler, se statistikk fra NMCU (Norsk Motorcykkel Union):

For ytterligere informasjon og foto:
Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes forening MCF (www.mcf.no),
mobil 916 14 770, e-post: steinar@norskmotorimport.no

Arve Lønnum, sekretær for Motorsykkelimportørenes forening MCF,
mobil 901 18 900, e-post: al@adlo.no

For foto og flere nyheter og bakgrunn om motorsykkel, ATV, snøscooter, vannscooter og classic car/bil i Norge kan du finne på www.reitwagen.no

Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: «MC - En sjelden kombinasjon av fornuft og glede.» Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Derbi, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Indian, Kawasaki, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Suzuki, SYM, Triumph, TGB, Vespa og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no.

Yamaha-MT125
KTM Duke 125
Steinar Sandbye, styreleder i MCF i Norge

NMCU og MCF lanserer ny politisk undersøkelse: Motorsykkelbransjen med solid markering i Arendalsuka16.8.2021 15:16:32 CEST | Pressemelding

Forslag i Stortinget: MED ET TILLEGGSKURS SKAL BIL-FØRERKORTET GI RETT TIL KJØRING MED LETT MC2.3.2021 09:11:21 CET | Pressemelding

Et representantforslag om rett til å kjøre lett motorsykkel (A1) dersom man har førerkort for bil skal nå behandles i Stortinget etter at Morten Stordalen, FrP har fremsatt forslaget på vegne av flere representanter. Alle som har førerkort for bil bør også få rett til å kjøre lett motorsykkel (A1), hvis de gjennomfører et kurs i regi av trafikkskole med både teori og praktisk trening. Førerkort for lett motorsykkel har en aldersgrense på 16 år. Lett motorsykkel er et praktisk transportmiddel som er lite plasskrevende og som er i vekst som kjøretøykategori. For å ta førerkort klasse B for bil må man være 18 år og ha mye praktisk trening på å bruke kjøretøy i trafikk.