Maxbo satser i Ålesund og åpner for private

Maxbo satser nå stort på Ålesund, og har bygget om og utvidet Maxbo-varehuset på Digerneset med rundt 2000 nye varer. Samtidig åpner de varehuset for første gang for forbrukere.
NYÅPNER: Espen Are Gloppestad har brukt det første året som varehussjef på å pusse opp og utvide varehuset på Digernes. Foto: Maxbo

Frem til nå har dette vært varehus kun for proffene. I dag, 5. desember, åpnet varehussjef Espen Are Gloppestad dørene for alle. Samtidig skifter de navn fra Maxbo Proff Ålesund til Maxbo Digerneset.

– Det er en stor konkurranse i byggevaremarkedet. Derfor styrker vi oss nå ytterligere i Ålesund gjennom å utvide varehuset på Digerneset og åpne for vanlige forbrukere. På den måten utnytter vi også fordelene  med å jobbe både i proff- og privatmarkedet, sier Espen Are Gloppestad, varehussjef på Maxbo Digernes.

Maxbo har nå tre Maxbo-varehus i ålesundsområdet, med det «nye» på Digerneset, et i sentrum og et i Sykkylven.

– Må være mer fleksible

Espen Are Gloppestad har sittet som varehussjef i snart ett år. Nå åpner han dørene for alle sunnmøringene som skal pusse opp, og tilbyr alt fra maling, gulv og trelast, til vinduer og dører. Han forteller at det er hard konkurranse i byggevaremarkedet.

– Det er steintøff konkurranse. Vi er nødt til å være mer fleksible og tilpasse oss både proffenes og forbrukernes behov. Derfor utvider vi åpningstidene og tilpasser sortimentet vårt slik at vi kan tilby et enda produkt, sier Gloppestad.

Ny malingsavdeling

Det nye varehuset får en stor og komplett malingsavdeling.

– Du vil føle at du går inn i et nytt varehus. Vi har fått en fullsortiments malingsavdeling med gode fargeutstillinger. På den måten blir det enklere å gjøre fargevalget for de som skal pusse opp hjemme, sier Gloppestad.

– I tillegg prioriterer vi større plass for gulv-produktene vårt, som blir en viktig satsning for oss framover. Folk trenger å se og føle på parketten, laminatet eller heltregulvet før de tar en beslutning, sier Gloppestad.

Flere ansatte

Varehussjef Espen Are Gloppestad bor på Skodje, og er utdannet tømrer. Han har lang fartstid i handel fra både Byggmakker og Sødra, der han var i 16 år før han kom til Maxbo august 2018. Da startet han først som driftssjef, før han 1. januar ble varehussjef. Han skryter av tålmodige ansatte.

– Det har vært en omfattende ombygging, og de ansatte har vært tålmodige og lagt inn en spesielt god innsats under byggeprosessen, sier Gloppestad, som har holdt dørene åpne for proffene gjennom hele perioden.
– Vi har alltid vært og skal fortsatt være et varehus som gir fagkunnskapen proffene trenger, sier Gloppestad.

Varehuset har nå syv ansatte, og vil utvide med et par ansatte til når varehuset utvider åpningstiden med fire timer hver dag.

• Maxbo Digerneset er eid av Løvenskiold Handel.
  • Espen Are Gloppestad er varehussjef. Han har syv ansatte i varehuset. I tillegg holder fem selgere til på huset.
  • Varehuset har utvidet med cirka 2000 artikler, og har nå rundt 5000 artikler på lager.
  • Varehuset skifter navn fra Maxbo Proff Ålesund, til Maxbo Digerneset i forbindelse med utvidelsen.

Espen Are Gloppestad, varehussjef for Maxbo Digerneset
954 77 699, e-post: Espen.Gloppestad@lovenskiold.no

FLEST MALER: Når nordmenn pusser opp, er det malearbeid vi oftest utfører (Prognosesenteret). Gloppestad har derfor investert i en helt ny malingsavdeling når han har utvidet varehuset.
TIL Å TA PÅ: – Folk trenger å se og føle på parketten, laminatet eller heltregulvet før de tar en beslutning, sier Gloppestad, som har utvidet gulvutstillingen i varehuset.
ANSATTE FEIRER UTVIDELSEN: Fra venstre: Lars Erik Støle, Yngve Steffensen, Gunnar Grindvik, Tore Bringslid, Eldar Sandø, Espen Gloppestad, Ann Catrin Vikås, Ronny Johnsen og Jan Reidar Øie