Matsikkerhet, klima, multilateralisme - Kasakhstan i BRICS pluss

Kasakhstan er forpliktet til å bidra til løsning av den globale matkrisen ved å bruke landets enorme landbrukspotensial, sa president Kassym-Jomart Tokayev.
(akorda.kz)

På invitasjon fra Kinas president Xi Jinping deltok Tokayev i det virtuelle dialogmøtet på høyt nivå om global utvikling.

Det 14. BRICS-toppmøtet holdes under Kinas formannskap. Tema for forumet er "Foster High-quality BRICS Partnership, Usher in a New Era for Global Development".

"Kasakhstan ser på BRICS som en virkelig innflytelsesrik organisasjon og en viktig vekstmotor for verdensøkonomien. Kasakhstan har en betydelig interesse i å utvikle et aktivt partnerskap med BRICS-land. I fjor var Kasakhstans handel med BRICS på over 45 milliarder dollar. Videre er det gode utsikter for å utvide dette volumet i årene fremover," understreket presidenten.

Tokayev snakket om dagens globale utfordringer og bemerket at verden i dag er preget av kriser og står overfor en enorm geopolitisk og økonomisk turbulens. Spesielt pekte han på forverringen når det gjaldt matsikkerhet.

"I de siste månedene har matsituasjonen i verden gått fra dårlig til verre. Millioner liv står på spill hvis de globale matvarekjedene fortsetter å forringes. I dag er tre av verdens fire store matprodusenter BRICS-medlemmer, og BRICS-landenes totale BNP innen landbruk utgjør mer enn halvparten av verdens totale BNP innen landbruk", sa Kasakhstans leder.

Tokayev mener at en effektiv løsning av matkrisen krever en godt koordinert internasjonal respons og bør omfatte både kortsiktige og langsiktige tiltak.

"Kasakhstan er forpliktet til å bidra til løsning av den globale matkrisen ved å bruke landets enorme landbrukspotensial. For å garantere matsikkerheten er det nødvendig med et velfungerende handelssystem for mat og landbruk basert på rettferdighet og ikke-diskriminering. Når det gjelder dette, har den kasakhstanske lederen av den nettopp avsluttede 12. ministerkonferanse til Verdens handelsorganisasjon gitt en ny politisk retning til de relevante forhandlingene", sa han.

Kassym-Jomart Tokayev påpekte den skyhøye inflasjonen i verden som en annen presserende oppgave som må løses. Han bemerket at de forverrede økonomiske forholdene legger et alvorlig press på stater, bedrifter og familier med høy gjeld og fører til forstyrrelser i de globale forsyningskjedene.

"Kasakhstan kan bidra ved å være et slags "buffermarked" mellom øst og vest, sør og nord. På lang sikt må vi ha en åpen, rettferdig, sammenkoblet og robust verdensøkonomi. Her ser jeg mye potensiale i initiativene BRICS pluss, Ett belte, én vei og Større eurasiske partnerskap – de kan innlede en ny æra med vekst og gode forbindelser," sa Kasakhstans president.

Videre snakket Kasakhstans leder om klimaspørsmål og fortalte om landets forpliktelser for å bli karbonnøytral innen 2060. I denne forbindelse kunngjorde han planer om å inkludere kjernekraft i landets energimiks og uttrykte vilje til samarbeid med BRICS-landene når det gjaldt teknisk bistand og kapasitetsbygging for å håndtere klimaendringene.

I talen fokuserte president Tokayev på multilateralismens og den globale styringens krise og bemerket at internasjonale institusjoner fortsatt er vårt eneste verktøy for å takle trusler som ikke kan håndteres av et enkelt land. Han viste til at nye typer globale partnerskap bør erstatte konfrontasjon og nullsumspill med en vinn-vinn-dialog. Spesielt berømmet han visjonen til Xi Jinpings initiativer Fellesskap for menneskehetens felles skjebne, Global sikkerhet og Global utvikling.

President Tokayev påpekte viktigheten av å nå FNs bærekraftsmål: "Jeg støtter den energiske innsatsen til FNs generalsekretær Antonio Guterres for å fremskynde arbeidet med Agenda 2030, blant annet ved å organisere Fremtidens toppmøte neste år. Vi bør bekrefte vår forpliktelse til å ikke etterlate noen, spesielt kvinner, ungdom, barn, eldre og funksjonshemmede. Statene som er med i BRICS pluss kan bidra til å redusere nord-sør-gapet og håndtere utviklingsubalansene."

Samtidig fokuserte Kassym-Jomart Tokayev på viktigheten av det regionale samarbeidet for Agenda 2030: "Vi vil fortsette å arbeide for ideen om å etablere et FN-knutepunkt for bærekraftsmålene for Sentral-Asia og Afghanistan i byen Almaty. Vi må ta tak i de forhøyede risikoene for regionen som er knyttet til vann, energi og matsikkerhet".