Matprisene justerte seg opp

I følge tall fra SSB gikk matvareprisene opp med 2,9 prosent fra desember 2019 til januar 2020. I samme periode stod prisen på varer og tjenester generelt stille.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

− Etter at matvareprisene dro ned prisveksten i hele 2019, øker de nå mer enn konsumprisindeksen i starten av 2020. Klær og sko, for eksempel, har januar som en typisk tilbudsmåned, men for matvarer er det desember som er tilbudsmåneden.

Matvareprisene går typisk ned inn mot høytider som jul og påske. I 2019 så man at matvareprisene gikk ned i desember for 11 året på rad.

− Det er naturlig at matvareprisene justeres noe opp etter et år preget av knallhard priskonkurranse, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

− Svært lave strømpriser bidrar også til å holde konsumprisindeksen nede. Derfor er det naturlig at utviklingen i matvareprisene ligger noe høyere enn prisutviklingen generelt i januar.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22.000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Virke: Regjeringen berger norsk næringsliv fra sikker død2.4.2020 18:12:08 CESTPressemelding

Torsdag kveld la regjeringen fram planen for hvordan kompensasjonsordningen for koronarammede virksomheter skal utformes. Virke har samarbeidet tett med regjeringen frem til fremleggelsen. – Regjeringen har lyttet til våre innspill og redder nå store deler av norsk næringsliv fra en sikker død, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, som sto sammen med representanter fra regjeringen, LO, NHO, Finans Norge og SMB Norge da ordningen ble presentert.

Regjeringen har lyttet til Virke: Nødhjelp til kriserammet næringsliv27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Fredag la regjeringen, sammen med Virke, LO, NHO og Finans Norge frem en ordning som sikrer kompensasjon for tapte inntekter på grunn av direkte eller indirekte koronastenging. Kompensasjonsordningen bygger på Virkes forslag. – Regjeringen har lyttet, og viser at de står bak ordene om at de stiller opp med det som trengs, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke: Lån og utsatte betalinger er ikke nok når grunnlaget for en halv million arbeidsplasser forsvinner24.3.2020 15:28:01 CETPressemelding

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at 490 000 arbeidsplasser står i fare for å gå tapt i bransjer som enten er stengt av myndighetene eller lider under at myndighetene har bedt kundene om å holde seg borte. Virke mener regjeringen må komme med en kompensasjonsordning utover lån og utsetting av utgifter og skatter, slik at de utsatte virksomhetene holder seg i live gjennom koronakrisen.