Matilda-musikalen satte fyr på publikum

- Helt fantastisk respons fra publikum, sier Karianne Jæger, executive producer og eier i Scenekvelder, etter kveldens premiere på den prestisjetunge musikalen «Matilda».
Scenebilder. Bildet ble tatt i forkant av premieren. Foto: Fredrik Arff

- Musikalen har vært den største suksessen på West End det siste tiåret. Nå har vi endelig tatt vår egen Roald Dahl hjem til Norge, og jeg er stolt og imponert over det vi har levert på scenen i kveld,  sier Karianne Jæger.

Stjernelag

På scenen i kveld kunne Scenekvelder by på et stjernelag bestående av blant annet Robert Stoltenberg, Haddy Njie, Siren Jørgensen og Fridtjov Såheim. “Matilda” - rollen deles vanligvis av tre jenter: Othilie Loftesnes Gilbrant,Agnes Sulejewski Bjerck og Henny Stålhand Arnø.

Henny Stålhand Arnø spilte “Matilda” under selve premieren:

- Jeg kjente litt på nerver før vi gikk på scenen, men etter at vi kom skikkelig i gang koste jeg meg masse. Jeg synes det er veldig gøy å spille med så mange flinke skuespillere, sier Henny Stålhand Arnø.

Robert Stoltenberg debuterte på musikalscenen som den onde rektoren, “Miss Trunchbull”:

- Robert Stoltenberg var helt rå i rollen som “Miss Trunchbull”. Selv om vi er vant med å se ham spille ulike karakterer, fikk vi virkelig se en ny side av ham i Matilda. I kveld fikk vi se ham synge, danse og turne utkledd som en streng og skremmende kvinnelig karakter, sier Karianne Jæger.

- Vanvittig gøy

- Jeg gruet meg masse, men det var vanvittig gøy å stå på scenen. Denne rollen tar meg litt ut av komfortsonen. Det er ganske nytt for meg å spille musikal, sier Robert Stoltenberg.

Det var også en ny opplevelse for skuespiller Fridtjov Såheim:

- Det er ikke hver dag jeg synger og danser foran et publikum, men det var veldig gøy. Jeg har gledet meg veldig til premieren, sier Fridtjov Såheim. I musikalen spiller han faren til Matilda, en slu bilselger.

Haddy Njie spilte rollen som bibliotekaren «Mrs Phelps».

- Etter lange uker med mye forberedelser, var det utrolig godt å kjenne den varme mottakelsen fra publikum i kveld. Det gjør at jeg gleder meg til å stå på scenen kveld etter kveld, sier Haddy Njie.

- Spent på dansescene

Siren Jørgensen, kjent for sin rolle som Tanya i Mamma Mia-musikalen, spilte  Mrs. Wormwood, den usympatiske og selvopptatte mammaen til Matilda.

- I forkant var jeg mest spent på dansescenene, men det gikk veldig bra. Det var stas å endelig kunne vise frem musikalen til publikum. Mange har nok et nært forhold til historien, men musikalen er litt annerledes enn boka og filmen. Den er morsom, men også veldig mørk, forteller Siren Jørgensen.

Første premiere etter pandemi

- Dette er vår første skikkelige premiere etter pandemien. I vår satte vi rekorder med Mamma Mia-musikalen og har stor tro på at “Matilda” kan bli en like stor suksess, sier Karianne Jæger.

Matilda-musikalen har mottatt 99 internasjonale priser over hele verden, inkludert 24 priser for beste musikal og 7 Tony Awards.

Musikalen er en av de mestselgende musikalene på West End og på Broadway for tiden, en suksess uten sidestykke.

Scenebilder. Bildet ble tatt i forkant av premieren. Foto: Fredrik Arff

Marion Ravn og Karoline Krüger slipper en av verdens største musikallåter på norsk8.7.2022 11:21:26 CEST | Pressemelding