Mathea (16) vant bronse i innendørs NM i sprangridning

Med god ridning gjennom vanskelige baner, sikret Mathea Omberg Christiansen fra Fredrikstad seg bronsen i årets innendørs NM i sprangridning for juniorer i helgen.

Foto: Kristian Strøm

53 ryttere fra hele Norge var i helgen samlet på Melsom hos Jarlsberg og Melsom Rideklubb utenfor Tønsberg for innendørs NM i sprangridning for juniorer, det vil si ryttere opp til 18 år.

De unge rytterne ble virkelig satt på prøve gjennom hele mesterskapet som gikk over to dager, med teknisk vanskelige baner.

Kun to av de startende juniorene red feilfritt alle de tre grunnomgangene. Mathea og hennes hest, den 18 år gamle Wodka,  hadde et riv, i likhet med tre andre ryttere. Dermed måtte disse fire ut i en omhopping om bronsen, og her trakk Mathea det lengste strået ved å ri gnistrende feilfritt og raskest.

Mathea, som rir for Drøbak Rideklubb, smilte fornøyd:

– Dette har vært kjempegøy, det er stas å ta medalje i et nasjonalt mesterskap! Det har vært vanskelige baner og veldig mange startende så det var veldig spennende. Wodka hoppet kjempefint, han er jo godt voksen, men var bare super denne helgen!

Vinner ble Marthe Øya Stokka/Paolas Ladies Choice fra Arendal og Grimstad Rideklubb foran Martine Mariero Moe/Cendrillon du Ruisseau Z fra Skogan Rideklubb.

Resultater

Foto: Kristian Strøm

Listen over VM-aktuelle norske utøvere til Herning er klar:30.6.2022 12:02:45 CEST | Pressemelding

Med 37 dager igjen til verdensmesterskapet i Herning, er listen over de norske VM-aktuelle utøverne klar. Det handler om seks sprangryttere, tre dressurryttere, fem pararyttere – og forhåpentligvis en voltigør. Prosessen frem mot et mesterskap er at det først utarbeides en liste over kvalifiserte utøvere som er aktuelle for å delta – de nominerte, en liste som sendes inn til FEI. Deretter, litt nærmere mesterskapet, gjøres det endelige uttaket og det blir helt klart hvem som skal representere Norge. -Nå har vi listen over nominerte klar, utøverne er orientert og listen er sendt, forteller sportssjef i NRYF, Nina Johnsen.

Endelig full stevneaktivitet på Epona Ryttersenter igjen2.5.2022 17:37:08 CEST | Pressemelding

Det er tett oppunder tre år siden sist Epona Ryttersenter var sentrum for internasjonal ryttersport. En ufrivillig pause kom naturlig nok i kjølvannet av pandemien, men i helgen var det endelig masse god dressur på Sørlandet, i form av det internasjonale dressurstevnet Norway Open Dressage. – Dette har vært etterlengtet, vi kjente at vi virkelig har savnet dette nå, sier stevneleder Linne Eidsaa.