Mathea (16) vant bronse i innendørs NM i sprangridning

Med god ridning gjennom vanskelige baner, sikret Mathea Omberg Christiansen fra Fredrikstad seg bronsen i årets innendørs NM i sprangridning for juniorer i helgen.
Foto: Kristian Strøm

53 ryttere fra hele Norge var i helgen samlet på Melsom hos Jarlsberg og Melsom Rideklubb utenfor Tønsberg for innendørs NM i sprangridning for juniorer, det vil si ryttere opp til 18 år.

De unge rytterne ble virkelig satt på prøve gjennom hele mesterskapet som gikk over to dager, med teknisk vanskelige baner.

Kun to av de startende juniorene red feilfritt alle de tre grunnomgangene. Mathea og hennes hest, den 18 år gamle Wodka,  hadde et riv, i likhet med tre andre ryttere. Dermed måtte disse fire ut i en omhopping om bronsen, og her trakk Mathea det lengste strået ved å ri gnistrende feilfritt og raskest.

Mathea, som rir for Drøbak Rideklubb, smilte fornøyd:

– Dette har vært kjempegøy, det er stas å ta medalje i et nasjonalt mesterskap! Det har vært vanskelige baner og veldig mange startende så det var veldig spennende. Wodka hoppet kjempefint, han er jo godt voksen, men var bare super denne helgen!

Vinner ble Marthe Øya Stokka/Paolas Ladies Choice fra Arendal og Grimstad Rideklubb foran Martine Mariero Moe/Cendrillon du Ruisseau Z fra Skogan Rideklubb.

Resultater