Martine og Mathias skal jakte medaljer i VM i curling mixed doubles

VM i curling mixed doubles starter på lørdag – Mesterskapet spilles i Korea i Gangneung Curling Centre fra 22.-29. april. Dette er den samme arenaen som ble brukt under OL i PyeongChang i 2018. Martine Vollan Rønning og Mathias Brænden fra Lillehammer CK skal forsvare Norges ære. De møter Spania i første kamp lørdag kl. 07:00 norsk tid.
Martine Vollan Rønning og Mathias Brænden er på plass i Gangneung, Sør-Korea for å spille VM mixed doubles. (Foto: privat)

Førstereis, men godt forberedt

20 nasjoner er representert fordelt på to grupper. Mange erfarne lag deltar i årets VM, samtidig som flere land stiller med førstereis i mesterskapssammenheng. Det er første gang Martine og Mathias representerer Norge i Mixed Doubles, men etter en bra sesong så langt har de absolutt mulighet til å bite fra seg i Korea. Laget kvalifiserte seg til VM ved å ha flest poeng på touren inneværende sesong blant de aktuelle norske lagene. De tøffeste motstanderne på papiret i Norges gruppe er Tyskland, Japan, Sverige, Sveits og USA.

Grunnspillet avsluttes torsdag 27. april. Topp tre lag i hver gruppe avanserer til sluttspill. Begge gruppevinnerne kvalifiserer direkte til semifinale, mens gruppetoer og treer fra gruppe A møter gruppetreer og toer fra gruppe B i kvartfinaler eller såkalte qualification games. VM Mixed Doubles avsluttes med finaler lørdag 29. april.

VM Senior går samtidig

Samtidig som VM Mixed Doubles spilles også VM Senior (50+) i Sør-Korea i Gangneung Hockey Centre. Her deltar 15 damelag og 24 herrelag. Norge stiller med lag Andreassen fra Risenga CK i herreklassen. Lagene der er fordelt i tre grupper hvor de to beste lagene i hver gruppe i tillegg til de to beste treerne kvalifiserer til sluttspill.

Lag Andreassen består av ener og vise-skip Halvard Kverne, toer og skip Tormod Andreassen, treer Stig-Arne Gunnestad og firer Kjell Berg. De møter Australia i første kamp lørdag kl. 09:00 norsk tid.