Maritimt kollagenpulver sikret seieren i NM Studentbedrift

Spenningen var stor da vinneren av Norges Beste Studentbedrift ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap i dag. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. I to dager til ende har vi feiret studentinnovasjon og skaperglede, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll.
Sjokk og glede når MMEDS SB vinner Beste Studentbedrift i samarbeid med Ferd.

Kollagenpulver fra restråstoff fra hvitfisk

Produktet MMEDS SB tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. Kollagenpulveret har fått navnet MMEDS-kollagen. Restråstoffet som benyttes i produksjonen mottas fra ulike fiskemottak i Sunnmøre og omegn. På denne måten bidrar MMEDS til å kutte ned på klimautslipp i sammenheng med transport, samt kostnader knyttet til transport. I tillegg gir de rester som ellers ville blitt kastet ny verdi og gjør de til en ressurs. Deltagerne i bedriften er Eva Audunsdottir, Mari Hegvik og Sara Feruglio.

En lettere sjokkert daglig leder, Sara Feruglio var henrykt over seieren.  ­– Det føles helt sykt, og det er så gøy. Det er fantastisk å få igjen for alt det harde arbeidet vi har lagt ned, og det har vært utrolig motiverende å møte folk som har troa og som ønsker å hjelpe oss videre. Nå gleder vi oss til å gi jernet frem mot EM, sa Feruglio etter at seieren var sikret.

Gjennom seieren i NM blir MMEDS SB også representant for Norge under EM for studentbedrifter i Tallin i Estland i juli.

En annen bedrift som gjorde det sterkt under NM var Psykt Sterk SB fra Universitetet i Sørøst-Norge. De tok to førsteplasser; Beste sosiale entreprenør og Beste forretningsplan/modell. De ønsker å bygge opp unges psykiske helse fremfor å reparere i ettertid. Opplegget MyTime, hvor hver elev får egentid med en trygg voksen hver uke, ønsker de skal bli en naturlig del av skolehverdagen for alle elever. MyTime bidrar til at den enkelte elev føler seg sett og hørt, og bidrar til å bygge opp indre ressurser som individet har nytte av resten av livet. Det kan fremme psykisk helse og redusere fremtidige helsekøer.

Kontakt MMEDS SB:
Daglig leder: Sara Feruglio, 456 86 936

Ansvarlig foreleser, Bjørn Magne Hatlø, 701 61 495

Kontaktperson i UE Møre og Romsdal, Lars Øyvind Baltzersen, 952 44 344

Studentbedrift gir kompetanse Norge trenger

Ungt Entreprenørskap er en ideell organisasjon som i 25 år har jobbet med innovasjon og entreprenørskap i utdanningen, fra barneskole til høyere utdanning. I år har over 1000 studenter hatt programmet Studentbedrift i høyere utdanning. Studentbedrift er en trygg ‘treningsarena’ der studentene kan lære entreprenørskap i praksis. Arbeidet gir mestringsfølelse og erfaring med å jobbe i team med komplekse utfordringer. De lærer å vurdere muligheter og gjennomførbarhet, og får prøvd seg på ulike strategier for å nå ut i et marked. ­– Gjennom å etablere studentbedrift bygger de unge kompetanse Norge trenger. De må håndtere uforutsigbarhet og utfordringer, men alt er innenfor trygge rammer. Omstilling er enklere å håndtere dersom man har opplevd usikkerhet og har trent på strategier for å håndtere det ukjente. Mer studentinnovasjon på høyere utdanning er noe vi alle vinner på, sier administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, Grete Ingeborg Nykkelmo. ​Les mer om Studentbedrift her.

Vinnerbilder finner du her.

Resultatliste NM Studentbedrift 2022

Beste Studentbedrift i samarbeid med Ferd

1. plassen går til: MMEDS SB fra NTNU Ålesund

2. plassen går til: SammeUlla SB fra USN, campus Bø
3. plassen går til: PsyktSterk SB fra USN, campus Porsgrunn

Bærekraftsprisen

Prisen for beste bærekraft går til: BinBin SB fra Høyskolen i Østfold
Hederlig omtale: Samlepunkt SB og Carbonite SB

Beste HR-bedrift i samarbeid med ManpowerGroup

Prisen for beste HR-bedrift går til: No Ace SB fra Universitetet i Sørøst-Norge

Hederlig omtale: Vedi Verde SB og TakkForSist SB

Les juryens begrunnelse

Beste samarbeid med næringslivet i samarbeid med NHO

Prisen for beste samarbeid med næringslivet går til: MMEDS SB fra NTNU Ålesund

Hederlig omtale: BinBin SB, Carbonite SB og Vedi Verde SB

Beste sosiale entreprenør

Prisen for beste sosiale entreprenør går til: Psykt sterk SB fra Universitetet i Sørøst-Norge

Hederlig omtale: Takk for sist SB

Beste forretningsplan / modell

Prisen for beste forretningsplan går til: Psykt sterk SB fra Universitetet i Sørøst-Norge

Hederlig omtale: Sanasilva SB, Takk for sist SB og Penta SB

Beste videopitch

Prisen for beste videopitch går til: Starta SB fra Høyskolen Kristiana

Hederlig omtale:  Psykt sterk SB og Artium

Les juryens begrunnelse

Sjokk og glede når MMEDS SB vinner Beste Studentbedrift i samarbeid med Ferd.