Marianne Blystad ny styreleder for Henie Onstad Kunstsenter

Fra 1. januar 2021 trer advokat og siviløkonom Marianne Blystad inn i rollen som styreleder for Henie Onstad Kunstsenter.
Kunstsenteret på Høvikodden fremmer et sterkt, internasjonalt program innen modernisme og samtidskunst. Foto: Bent René Synnevåg.

I løpet av de 13 årene Halvor Stenstadvold har sittet som styreleder for Henie Onstad Kunstsenter har institusjonen vært gjennom en markant transformasjon. Kunstsenteret takker ham for den viktige innsatsen han har gjort, og ønsker Marianne Blystad velkommen.

- Vi er svært glade for at Marianne Blystad blir styreleder for Henie Onstad Kunstsenter fra 1. januar 2021. Med tung faglig bakgrunn og en sterk interesse for kunst kan hun bidra positivt på mange måter, sier Tone Hansen, direktør for Henie Onstad Kunstsenter.

Til tross for utfordringer knyttet til nedstenging under korona er det et ambisiøst og internasjonalt orientert Kunstsenter Marianne Heien Blystad nå skal tre inn i rollen som styreleder for.

- Vi har latt oss begeistre av Blystad sine visjoner og blitt smittet av hennes entusiasme for senteret. Etter et tøft år med koronakrise, bærer Marianne Blystad med seg en faglig tyngde som gjør meg trygg på at hun skal sette kursen videre for Henie Onstad Kunstsenter i sin overtagelse etter den markante innsatsen fra Halvor Stenstadvold, sier Thilde Marie Børsum leder for representantskapet til Henie Onstad Kunstsenter.

Marianne Heien Blystad er utdannet cand. jur. fra Universitetet i Oslo i 2002. Hun er Siviløkonom fra Bedriftsøkonomisk Institutt i Bærum i 1984. Blystad arbeider blant annet med generell forretningsjuridisk rådgivning med hovedvekt på selskapsrett, fast eiendoms rettsforhold, arverett og generasjonsskifte. Hun har arbeidserfaring fra Citibank i Oslo, Eksportfinans ASA, maritime privateide virksomheter og eiendomsutvikling i Norge og utland. Blystad har siden 1995 innehatt en rekke styreverv i selskaper innen et bredt spekter av bransjer.

Kunstsenteret åpnet i 1968 og ligger omkranset av en stor skulpturpark ved fjorden på Høvikodden. Kun 15 minutter fra Oslo. Bygget er et unikt eksempel på norsk brutalisme i naturbetong, glass og messing, tegnet av Eikvar og Engebretsen. Tilbygget Sal Haaken sto ferdig i 2003 og er tegnet av Stein Halvorsen. Foto: Bent René Synnevåg.
Direktør Tone Hansen og ny styreleder Marianne Blystad ved Henie Onstad Kunstsenter. Foto: Øystein Thorvaldsen
Ny styreleder ved Henie Onstad Kunstsenter, Marianne Blystad. Foto Øystein Thorvaldsen