Maren (23) fulgte musikal-drømmen og flyttet til England som 16-åring. Nå skal hun spille i Matilda-musikalen på Folketeateret

- Det har alltid vært en drøm å stå på en scene i Oslo, sier musikal-skuespiller Maren Ovidia. Hun skal spille Miss Honey i Scenekvelders oppsetning av Matilda-musikalen høsten 2022.

For første gang settes Matilda- musikalen opp i Norge. Musikalen er basert på den folkekjære boken til Roald Dahl med samme tittel.

Matilda-casten klar

Scenekvelder byr på et stjernespekket artistgalleri som skal bekle de mange karakteristiske og morsomme rollene musikalen har å by på.

- Vi gleder oss til å se skuespiller og komiker Robert Stoltenberg i rollen som den skumle rektoren, “Mrs. Trunchbull”. Programleder, artist og forfatter Haddy Njie skal spille bibliotekaren “Mrs. Phelps” og skuespillerne Fridtjov Såheim og Siren Jørgensen får rollen som Matildas foreldre, forteller Karianne Jæger, executive producer og eier i Scenekvelder.

Ny hovedrolle

Den siste hovedrollen i Matilda-musikalen tildeles Maren Ovidia (23). Ovidia flyttet fra Oslo til England som 16 - åring for å følge musikaldrømmen. Nå vender hun hjem til rollen som den vennlige og hjelpsomme læreren “Miss Honey” i Matilda-musikalen.

- Jeg sang musikalsanger hele tiden da jeg var yngre. Da sjekket jeg med foreldrene mine om når de kom hjem fra jobb slik at jeg kunne synge i fred. Det var først i 10-ende klasse at jeg faktisk sang foran noen. Da fikk jeg en overraskende positiv respons. Deretter var jeg hekta, forteller Ovidia. Hun bor i dag i London hvor hverdagen stort sett dreier seg om musikal.

Nært forhold til Roald Dahl-bøkene

- Jeg husker godt da pappa leste Matilda-boken for meg som liten. Historien gjorde sterkt inntrykk. Jeg fant boken igjen i bokhyllen til foreldrene mine i julen, og tok den med tilbake til London. Det er nok mange i Norge som har det samme nære forholdet til historien. Det gjør det ekstra stas å vise frem musikalen, sier Maren Ovidia.

- Matilda-historien er tidløs, og denne musikalen passer vel så bra for voksne, som for barn, sier Karianne Jæger.

Ordinært billettsalg for Matilda-musikalen er allerede i gang, og du kan skaffe deg billetter på Folketeateret.no.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Scenekvelder AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kulturlivet demonstrerer foran Stortinget18.1.2022 13:18:38 CET | Pressemelding

Kulturlivet demonstrer mot uforholdsmessige og urimelige koronatiltak. Onsdag 19. januar, kl 12:00 samles hele Norges kulturliv til demonstrasjon foran Stortinget. Kulturlivet krever at dagens antallsbegrensning opphører, og at kompensasjonsordningen endres slik at den faktisk kompenserer for tapte inntekter. – Nå er det på høy tid at vi lager ordninger som ivaretar aktivitet og får hjulene som stanset brått og unødvendig over natten i desember i gang igjen. Ellers vil det medføre en ubotelig skade på kultursektoren på både kort og lengre sikt, sier Karianne Jæger, produsent i Scenekvelder.