Manta5 introduserer andregenerasjons hydrofoil el-vannsykkel

Det New Zealand-baserte selskapet Manta5 har endelig avslørt de første bildene til det som vil være et fullstendig nytt kapittel innen hydrofoilere.
Manta5 lanserer andregenerasjons el-sykkel. Foto: Manta5

Skaperne av verdens første hydrofoilsykkel har avduket Hydrofoiler SL3 - siste generasjons hydrofoiler som vil bli tilgjengelig i Norge hos utvalgte forhandlere i løpet av våren 2023. SL3 sitt nye design og unike funksjoner plasserer produktet i toppsjiktet av opplevelser på vannet for enhver syklist eller vannsportsentusiast.

Blant de mange nye funksjonene, introduserer SL3 en kjørekontroll med gasshendel som åpner for en helt ny måte å «sykle» på, som gjør den til hva man kan kalle en sykkel- og vannscooterhybrid. Den andre helt unike nyheten er det patenterte designet som tillater kjøreren til å gå fra nybegynner til pro på kun få minutter. Man kan nemlig launch sykkelen fra dypere vann, uten noe trening eller fysiske forutsetninger, slik som krevde mye trening med forgjengeren.

Gjenskaper sykkelopplevelsen, bare på vann!

Hydrofoiler SL3 har fullstendig overgått Manta5 sine ambisjoner om å gjenskape den klassiske sykkelopplevelsen på vannet – resultatet er en surrealistisk opplevelse, ulikt noe annet du kan tenke deg, før du har prøvd!

“Det er som å lære seg å sykle på nytt, men så fort man setter seg på setet kommer man til å elske hvert sekund! Litt fall i starten og litt saltvann i våtdrakten er en del av moroa. Men det som er unikt med SL3 er at veien fra nybegynner til profesjonell er blitt redusert med mange timer trening. Typisk for SL3 er at du vil føle ekstrem mestring etter kun minutter.”, forteller Mark Robotham, CEO

De som vil prøve den nye Hydrofoiler SL3 har en surrealistisk opplevelse I vente, som er strippet for stier og nært til ingen trafikk. Følelsen av å fly gjennom vannoverflaten på en blikkstille innsjø kan ikke sammenlignes med mye annet, det må oppleves for å kunne forstå.

Som alle foilingprodukter, når man stopper å bevege seg, vil SL3 senke seg til rett under overflaten og dens chassis vil flyte. Ulikt forgjengeren derimot, vil man kunne bli sittende på setet og holde seg i vater. Når det er tid for å launch er det bare å holde inne gasshendelen eller trykke på pedalene og du vil bære avgårde. Ikke ulikt et fly, vil hydrofoilvingene bære deg opp til vannoverflaten jo raskere du kjører.

Det å «fly» på vannet krever mye kraft - rundt 400+ watt kontinuerlig. Om ikke du trener til Tour de France, kan veldig få av oss vedlikeholde en slik fysisk kraft i pedalene over en lengre periode. Ved å kombinere vår menneskelige fysiske kraft med elektrisk assisterende motor, har man gjort hydrofoilsykler mulig å ta i bruk for alle, ettersom den gjennomsnittlige syklisten kan tilpasse den elektriske assistansen etter ønske. Resultatet er en vill kjørevarighet på opp til 4,5 time - den lengste varigheten på et hydrofoilprodukt noen sinne.

“Jeg vil at disse syklene skal bli til noe mer enn bare et fritidsprodukt - jeg vil at det skal bli et sportsprodukt. Hvis det kan brukes i et race, så kan det også en dag bli en olympisk idrett!” - Guy Howard-Willis, Grunnlegger av Manta5.

Man skal ikke lenger tilbake til juni at verdens første hydrofoiler race faktisk ble gjennomført. Og dette fant sted her i Norge, nemlig langs Aker Brygge med fire av Norges råeste padlere i regi av Manta5 Norge. Dette ble et arrangement som satte standaren for fremtidige hydrofoiler race på globalt nivå.

Hydrofoilproduktet for alle!

Hydrofoiler SL3 er laget av karbonfiber og aluminium i flykvalitet, som gjør den flytende og lett nok til å bære til og fra vannet og bilen. I tillegg til et nytt slitesterkt chassis, strukturelt drivverk og forseglede girkasser som er designet for å tåle det tøffe maritime miljøet. Tolags IPX67 batterihus og sikkerhets-tiltsensorer kutter motorkraften så snart sykkelen faller, er også innebygd i de nye modellene.

“SL3 ble designet med utleiere og reiselivsoperatører i tankene, men er likevel forbedret på alle områder som gjør det til et fantastisk tilskudd for sykkelentusiaster og de eventyrlystne!“ sier Markedssjef i Manta5 Norge Kim Brandsnes.

Et begrenset antall Hydrofoiler SL3 vil bli tilgjengelig I Norge hos utvalgte forhandlere i april 2023. For mer informasjon om hva som kommer, besøk manta5.no

Nye Manta5 Hydrofoiler SL3 oppsummering:

1. 2.5kw motor og gass
  2. 10 nivåer med pedal assistanse. Opp til 4.5 timer kjøretid
  3. Den gjennomsnittlige nye kjøreren kan bli selvsikker syklist på under 1 time
  4. Modulært design deler opp sykkelen i mindre deler som gjør det enkelt å transportere dere i bilen og montere den langs vannet
  5. Tre modeller blir tilgjengelige med ulikt prispunkt.

Om Manta5 Norge:

Manta5 Norge AS er importør og distributør av Manta5 sine hydrofoilprodukter i Norge. Selskapet eies av Duenger Gruppen AS.

Manta5 hydrofoilsykkel gir den ultimate sykkelopplevelsen på vann og er verdens første hydrofoil elsykkel. Under sin lansering av prototype i 2018, fikk sykkelen over 350 millioner visninger på sosiale medier og har blitt en stor mediemagnet i verden.

Nå har også nyheten Hydrofoiler SL3 blitt annonsert, som er den neste generasjons hydrofoiler! Aldri før har det vært så lett å manøvrere seg over vannet på en sykkel. Verdensnyheten kommer til Norge i april 2023!

Denne helt nye kategorien for fritidsfartøy lever nå godt på bølgen av velvære-trender.

Manta5 lanserer andregenerasjons el-sykkel. Foto: Manta5

Duenger Gruppen AS er et ledende familieeid konsern. I gjennom våre importselskaper er vi stolte av å føre kjente og ledende merkevarer med høy kvalitet i det norske markedet.