Mange regnskader meldt til If de siste timene

Siden i natt har forsikringsselskapet If fått inn mer enn 80 skader etter det kraftige regnet og vindværet. Folk har fått vann inn i boligene via både tak og kjeller.

Det kraftige regnværet har ført til vann inn i boliger og bedrifter på både Østlandet og Sørlandet i dag. (Foto: Morguefile / CC)

Flesteparten av vannskadene er meldt inn til If fra Østlandet, men også på Sørlandet har mange fått regn og overvann inn i boliger og bedrifter.

Det har kommet inn skader fra blant annet Oslo, Kristiansand, Lillestrøm, Sandefjord, Porsgrunn, Drøbak, Trysil og Horten.

– En del har hatt behov for akutt hjelp. Dit har vi sendt skadeeksperter som kan bidra med å pumpe ut vann og begynne arbeidet med å tørke opp bygningen igjen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Hvis det kommer vann inn i en innredet kjeller, tar det gjerne fem uker med opptørking hvor store industrivifter går hele døgnet. Deretter er det mulig for håndverkerne å rykke inn for å sette kjelleren tilbake til opprinnelig stand.

– Én ting er at saker og ting blir ødelagt av vann, en annen er at vann inn i boligen uansett vil snu hverdagen på hodet i flere uker med håndverkere inn og ut av huset. Så jeg føler virkelig med de som opplever dette, sier Clementz.

If regner med at skadetallet kommer til å øke en god del i dagene fremover.

– Det er alltid et etterslep av skademeldinger ved slike hendelser. For eksempel hender det at folk er på hytta, og så kommer de hjem til noe som ligner et møkkete badebasseng i kjelleren. Det unner jeg ingen å bli utsatt for, sier Clementz.