Mange kan være feil forsikret nå

If-sjef Morten Thorsrud tror mange kan ha feil forsikringsdekninger fordi samfunnene våre er endret de siste månedene. Samtidig som han legger frem resultatet for andre kvartal, oppfordrer han bedrifter og privatpersoner til å kontakte forsikringsselskapet for å sjekke forsikringene sine. Nye tall fra Nordens største forsikringsselskap viser også at folks rutiner er på vei tilbake til normalen, etter en voldsom stopp i mars.
Morten Thorsrud, konsernsjef i If

- En av våre viktigste oppgaver er å være gode rådgivere for kundene våre. Den siste tiden har vi sett flere eksempler på at kundene ikke er riktig forsikret etter koronaens første fase, derfor kommer vi med denne oppfordringen, sier konsernsjef i If, Morten Thorsrud.

- Noen bedrifter har fått kraftig økt omsetning som endrer deres forsikringsbehov, mens andre har permittert ansatte. I sommer har flere av oss kjørt mange kilometer på ferie i sitt hjemland og bør kanskje tilpasse kilometerstanden sin. Andre igjen har bygget ut hjemmet sitt, investert i ny hytte eller kjøpt båt. Det har vært store endringer for mange og det er viktig at vi sikrer at kundene er riktig forsikret, sier Thorsrud.

Godt resultat i andre kvartal

I dag legger If frem sitt kvartalsresultat etter en av de mest turbulente periodene i nyere tid. If-sjefen mener tiden vi har lagt bak oss viser hvor viktig det har vært med solide forsikringsselskaper som har kunnet hjelpe kundene gjennom en vanskelig situasjon.

- I andre kvartal hadde vi store utgifter knyttet til reiseforsikring. Samtidig førte mindre trafikk på veiene til færre motorskader, og i sum balanserte disse postene hverandre mer eller mindre ut. Vi har imidlertid reassuranse på reiseforsikringene våre som gjør at vi får dekket deler av tapene fra reiseskadene. Det er bakgrunnen for at vi kan legge fram svært gode tall for andre kvartal, sier konsernsjef Morten Thorsrud.

Konsernresultatet for andre kvartal

If legger i dag frem sitt resultat for andre kvartal 2020. Det viser en fortsatt sterk fremgang for Nordens største forsikringsselskap, samtidig som det tydelig preges av pandemien.

• Totalkostnadsprosenten for andre kvartal 2020 er 80,5 (83,0 % i andre kvartal 2019). For første halvår 2020 samlet er totalkostnadsprosenten 82,1 (84,7 % i 2019).
  • Teknisk resultat for kvartalet er 2 316 MSEK (1 982). For første halvår er teknisk resultat 4 239 MSEK (3 515).
  • Premieinntekt i andre kvartal var 11 867 MSEK (11 956). For første halvår samlet var premieinntekten i konsernet 30 347 MSEK (29 151).
  • If har totalt en premievekst på 2,7 % for kvartalet og 5,2 % for første halvår. Veksten er god i hele Norden. Veksten i andre kvartal var preget av korona-effekter som lavere omsetning for en rekke bedriftskunder og svært lavt nybilsalg i alle de nordiske land.
  • Investeringsresultatet for andre kvartal var på 536 MSEK (719). For første halvår 2020 var investeringsresultatet 148 MSEK (1 407).

Det norske resultatet

If fortsetter den gode veksten i det norske markedet også dette kvartalet, til tross for korona-situasjonen.

• Premieinntekt i andre kvartal var 3 517 MNOK (3 433 MNOK i andre kvartal 2019). For første halvår samlet var premieinntekten i Norge 9 076 MNOK (8 493).
  • Teknisk resultat endte på 650 MNOK (488 MNOK i andre kvartal 2019). For første halvår var det tekniske resultatet 806 MNOK (726).
  • Totalkostnadsprosenten var på 83,0 i andre kvartal (86,6 %) og 90,2 % (90,0 %) for første halvår samlet.

Mange reiseforsikringssaker

Statistikk fra If viser tydelig hva som skjedde da store deler av Norden ble stengt ned i mars i år. Biltrafikken stoppet da brått opp i hele Norden, men innmeldte skader nå viser at trafikken er tilbake på vanlig nivå.

- Siden mange bruker bilen sin til årets hjemmeferie, kan skadestatistikken komme til å ligge på nivå med et vanlig år til tross for den betydelige nedgangen tidligere i år. Utover våren og sommeren har vi også registrert et uvanlig høyt bruktbilsalg og en dobling i salget av båtforsikringer. Det er først på slutten av året vi virkelig vil se den reelle effekten av nedstengningen, sier Ifs konsernsjef.

Etter første halvår har If fått inn ca 53.000 reiseforsikringsskader i Norden som er knyttet til korona. De aller fleste sakene er fra norske kunder og over 80 % av sakene er avbestillinger. Den totale kostnaden er så langt på ca 420 MNOK.

Morten Thorsrud, konsernsjef i If