Mange bruker ikke sikker pålogging til sosiale medier: Få det på plass og minimer sjansen for kontokapring
– Med tanke på hvor lett det er å få på plass totrinnspålogging og hvor mange problemer du kan unngå, så oppfordrer vi alle på det sterkeste om å få dette på plass med engang, sier seniorrådgiver i NorSIS, Hans Marius Tessem.
At så få bruker totrinnspålogging, kommer frem i en representativ undersøkelse NorSIS har gjennomført i forbindelse med årets store nasjonale sikkerhetsdugnad, Nasjonal Sikkerhetsmåned.
Yngre er mer utsatte for kontokapring enn eldre
Bare i løpet av det siste året har 7 prosent av de spurte opplevd å miste kontroll over en eller flere av sine kontoer i sosiale medier eller e-post. Blant de under 29 år er andelen nesten dobbelt så høy (13 %).En stor andel av dette kunne vært unngått om flere hadde benyttet totrinnspålogging, mener cybersikkerhetseksperten.
– Kontokapring kan være en svært belastende og ubehagelig opplevelse. Det innebærer at andre logger seg på dine kontoer i sosiale medier og derfor kan legge ut poster. Gjerne for å forsøke å svindle vennene og kontaktene dine. Tar noen over en ansatts e-postkonto kan det skape store vanskeligheter for virksomheten han eller hun jobber i. Da har du plutselig en kriminell på «innsiden» av bedriften din. Svært mye av dette kan unngås ved å benytte seg av totrinnspålogging, sier Tessem.
Kan få enorme konsekvenser for virksomheter
Når hele drivstofforsyningen til deler av USA ble påvirket av et dataangrep mot Colonial Pipeline i vår, skyldtes dette at de ikke hadde tofaktorpålogging til det systemet,. Tromsø kommune ble nylig utsatt for en kapring der en e-postkonto ble misbrukt til å sende ut svindel-e-post. Også i dette tilfellet har spørsmålet om totrinnspålogging blitt reist.
Hva er totrinnspålogging?
Dette fungerer slik at du logger inn med brukernavn og passord slik du pleier, men ved førstegangs pålogging fra en ny enhet må du oppgi en engangskode. Denne koden får du gjerne tilsendt til din mobil per SMS eller via en app.
– Burde være like naturlig å bruke som sikkerhetsbelte i bil
Ifølge den erfarne cybersikkerhetseksperten er totrinnspålogging så viktig at forbrukere burde forvente at dette var standardinnstillingen for alle nettjenester som krever pålogging.
– Det er vi som forbrukere som må kreve denne sikkerheten. Hvis vi får det til er også helt avgjørende at arbeidsgivere følger opp og krever denne sikkerheten. Det er litt ekstra jobb å få dette på plass i virksomheten. Omtrent som å ta på seg sikkerhetsbelte før vi kjører bil, men det er svært få som lar være å gjøre det av den grunn. Like logisk burde det være å bruke totrinnspålogging. Hvis du bare logger på ved hjelp av brukernavn og passord, er det ikke et spørsmål om hvis du mister kontroll over din egen konto, men når det skjer. Så viktig er det, sier seniorrådgiveren i NorSIS.
Vil lære bort trygg nettbruk med engasjerende opplæringsprogram
På vegne av justis- og beredskapsdepartementet koordinerer NorSIS for tiende gang Nasjonal sikkerhetsmåned i oktober. Et av målene med denne kampanjen er at flest mulig ansatte gjennomfører et interaktivt og lettforståelig digitalt opplæringsopplegg som skal sette både de enkelte ansatte og befolkningen ellers bedre i stand til å både beskytte seg selv og sin virksomhet mot angrep.
Det viktigste tiltaket for å være tryggere hjemme og på jobb
Ifølge Tessem er totrinnspålogging kanskje det tiltaket som er enklest, mest effektivt og viktigst å få på plass både hjemme og på arbeidsplassen. Ifølge NorSIS sin store undersøkelse vet imidlertid fremdeles bare 65 prosent av de spurte hva det er. Blant dem over 60 år er andelen som benytter seg av totrinnspålogging og som vet hva det er, enda lavere.
– Ettersom vi tar i bruk stadig flere digitale tjenester er påloggingen stadig viktigere. I den digitale opplæringspakken vi har lansert, er trygg pålogging et viktig tema. Der har vi forklart hvorfor og hvordan dette gjøres på en engasjerende og lettforståelig måte. Både lammende løsepengevirusangrep og annen type svindel starter gjerne med at noen andre får tilgang til en person i et system sin konto. Bruker du totrinnspålogging blir det langt vanskeligere, sier seniorrådgiver i NorSIS, Hans Marius Tessem.
Kontakter
Hans Marius TessemSeniorrådgiver, NorSIS/ leder for Slettmeg.no
Tel:+ 47 957 82 565hans@norsis.noBilder
Om NorSIS
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) arbeider for at alle skal ha en trygg digital hverdag, med særlig fokus på allmennheten og små og mellomstore bedrifter. NorSIS er underlagt Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).
Følg pressemeldinger fra NorSIS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorSIS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorSIS
Økt bekymring for digital sikkerhet24.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn er stadig mer opptatt av å beskytte sine digitale verdier. Likevel bruker 23 prosent stort sett samme passord, og ti prosent har lånt bort BankID til andre. Det kommer frem i en årlig undersøkelse om digital sikkerhetskultur i Norge.
NorSIS inn i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)2.11.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) vil fra årsskiftet bli en del av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM). Overdragelsen representerer en viktig milepæl i NorSIS sin innsats for å bidra til en sikker digital hverdag for befolkningen og små- og mellomstore bedrifter i Norge.
1,2 millioner nordmenn har blitt svindlet på nett2.10.2023 08:02:07 CEST | Pressemelding
De fleste mener de er i stand til å sikre seg mot digitale trusler. Likevel oppgir over en fjerdedel av oss at vi har blitt svindlet for penger på internett. Andelen er størst blant unge under 30 år.
Ferske tall: Flere eldre rammes av ID-tyveri7.6.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Antall nordmenn som oppgir at de har vært rammet av ID-tyveri over en toårsperiode ligger stabilt på rundt 150.000, og har frem til i år vært uavhengig av alder. I årets undersøkelse ser vi imidlertid en økning blant de eldre i befolkningen. Nå jobbes det med tiltak som kan beskytte sårbare grupper mot svindlerne.
31. mars - den store sikkerhetskopidagen!31.3.2023 07:40:00 CEST | Pressemelding
Har du tenkt på konsekvensene om du uten forvarsel mister din telefon eller innholdet på den? Selve telefonen kan enkelt erstattes ved å skaffe deg en ny, om du ser bort fra kostnaden den utgjør. Men hva med innholdet? Vil du enkelt få tilbake alt som er viktig for deg?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom