Man bør følge med på Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri; olje og gass er fremdeles trygge for investorene, sier en norsk studie

Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri er potensielle vekstsektorer, og olje og gass er fortsatt et sikkert valg for investorer ifølge den siste rapporten fra Norwegian International Business Project. Rapporten gir potensielle investorer en oversikt over Kasakhstan og landets mest lovende bransjer.

Foto: PAVLODAR OIL CHEMISTRY REFINERY (www.pnhz.kz)

"Det er gjort betydelig fremskritt med visjonen om å gjøre Kasakhstan til regionens mest investeringsvennlige land. Tidligere president [Nursultan] Nazarbayev har kommet med en strategi, strategien Kasakhstan 2050, der man appellerer om en bedre forvaltning, forbedring av velferds- og skattesystemene, støtte til små og mellomstore bedrifter og utvikling av infrastruktur for å gjøre Kasakhstan til en av de 30 mest avanserte nasjonene innen 2050", bemerker man i rapporten.

Ifølge rapporten er olje- og gassindustrien fremdeles nøkkelindustriene for investorer som er interessert i Kasakhstan, til tross for globale utfordringer forårsaket av overforsyning med amerikansk skiferolje. Selv med den planlagte overgangen til fornybare energikilder i Kasakhstan forvener man at naturgass vil være et overgangsdrivstoff. Så investering i den ville være et trygt valg siden Kasakhstans bruttoproduksjon av naturgass har økt i de siste årene – til 46,4 milliarder kubikkmeter (Bcm) i 2016 ifølge rapporten.

Når det gjelder fornybar energi, er utsiktene for sektoren lyse siden overgangen til grønn energi i Kasakhstan er i et tidlige stadie og vokser. Med økende kompetanse, regulatoriske og ytterligere økonomiske insentiver vil markedsbarrierene ytterligere avta og tiltrekke flere private investeringer, skriver man i rapporten.

Man forventer også at mineral- og gruveindustrien vil være solide. Bortsett fra det kjente uranet (Kasakhstan er verdens største produsent og eksportør av uran) forventer man også at tinnindustrien vil øke. Med etterspørselen etter tinn fra den japanske og kinesiske elektroniske industrien er det mangel på tinn i verdensmarkedet. Det er rapportert at Kasakhstan har verdens største underutviklede tinnfelt Syrymbet.

Rapportens forfattere bemerker at Kasakhstan og Sentral-Asia er spesielt attraktive for potensielle investorer og gründere på grunn av at de er relativt lite kjente.

International Business Project ansetter mastergradsstudenter på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norges Handelshøyskole (NHH) og Handelshøyskolen BI (BI). Prosjektet ble etablert og har fått støtte av Innovasjon Norge siden 1984. Rapporten er tilgjengelig på http://www.ib.no/news/2019/06/report-available-on-the-business-opportunities-in-kazakhstan/

Fotokreditt: PAVLODAR OIL CHEMISTRY REFINERY (www.pnhz.kz)

Foto: PAVLODAR OIL CHEMISTRY REFINERY (www.pnhz.kz)

Store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 202025.10.2019 01:09:00 CESTPressemelding