MAMMA MIA! tilbake på Folketeateret

MAMMA MIA! ble tidenes publikumssuksess på Folketeateret da den ble satt opp i Oslo for over elleve år siden. Nå kommer endelig forestillingen tilbake, og snart avholdes audition for å peke ut hvem som skal fremføre musikalen tuftet på ABBAs største hitlåter.

Scenekvelder, i samarbeid med det svenske produksjonsselskapet Per Se, presenterer nå MAMMA MIA! på Folketeateret i Oslo etter avtale med Judy Craymer, Richard East og Björn Ulvaeus for Littlestar i samarbeid med Universal.

Premieren på MAMMA MIA! på Folketeateret i Oslo er 11.februar 2021.

Førstkommende torsdag, 6. februar klokken 10, åpnes billettsalget for alle på Folketeateret.no, etter et eksklusivt forslag til mottakere av Scenekvelders nyhetsbrev.

Samtlige roller i MAMMA MIA! skal besettes i tiden som kommer, og det legges ut informasjon om audition på Scenekvelder.no.

Sist forestillingen ble satt opp i Oslo, i 2009, slo billettsalget alle rekorder. Musikalforestillingen har blitt et globalt fenomen, og historien som tar utgangspunkt i ABBAs største hitlåter er sett av over 65 millioner mennesker verden over, i oppsetninger på 16 ulike språk.

Den er også én av bare fem forestillinger som har gått i mer enn ti år på Broadway i New York og på West End i London.

– Dette er en av verdens mest ettertraktede musikaler, og vi har jobbet iherdig for å kunne sette den opp på Folketeateret igjen. Daglig får vi forespørsler fra publikum om MAMMA MIA! og nå er jeg glad for å kunne fortelle at tidenes suksess snart er tilbake, sier Karianne Jæger, executive produsent i Scenekvelder.

Hun legger til:

– Vi forventer stor pågang nå som billettsalget åpner, og pågang forventer vi også fra mange utøvere som ønsker seg en rolle i en av verdens mest populære musikalforestillinger.

Scenekvelder står blant annet bak oppsetningene av musikaler som Les Misérables, The Phantom of the Opera og The Sound of Music, i tillegg til CHESS som har premiere på samme teaterscene torsdag 13. februar.

I MAMMA MIA! er all musikk og sangtekster skrevet av Benny Andersson og Björn Ulvaeus. Musikalen er skrevet av Catherine Johnson, regissert av Phyllida Lloyd, med koreografi av Anthony Van Laast. Mark Thompson står bak produksjonsdesignet, Howard Harrison er ansvarlig for lysdesign, Andrew Bruce og Bobby Aitken står for lyddesign, og musikalsk ansvarlig og ansvarlig for ekstramateriell og musikkarrangementer er Martin Koch. Denne internasjonale versjonen av forestillingen er produsert av Judy Craymer, Richard East og Björn Ulveus for Littlestar, i samarbeid med Universal og NGM.

Over 20 år etter den første oppsetningen, er MAMMA MIA! fortsatt en av verdens mest populære musikalforestillinger. Som den første vestlige musikalen noensinne er den nå også oppført på mandarin i Kina.

Historien om kjærlighet og vennskap på en gresk øy ble først satt opp som musikal, og siden har MAMMA MIA! opplevd enorm suksess også i filmversjon.

Historien utspiller seg på et gresk øyparadis, hvor en ung jente på sin egen bryllupsdag forsøker å oppklare hvem som er faren hennes. Det fletter tre ulike menn fra morens fortid inn i historien, når de ankommer øya de sist besøke for 20 år siden.

Scenekvelder gleder seg nå til arbeidet med å finne de som skal bekle rollene i forestillingen som settes opp på Folketeateret.

– Vi vet at mange talenter og profesjonelle utøvere har et nært forhold til denne musikalen, i likhet med publikum. Derfor forventer vi pågang fra både etablerte og mindre kjente artister og skuespillere. Vi er åpne for begge deler, sier Jæger.

Billettene ble revet bort forrige gang forestillingen ble satt opp på Folketeateret i Oslo. Nå legges billetter til den nye oppsetningen ut for salg 6. februar klokken 10.00 på folketeateret.no.

Fakta om MAMMA MIA! – Fra West End til et globalt fenomen

Hadde premiere i 1999, og siden den gang har MAMMA MIA! vokst til å bli en av tidenes største musikalsuksesser.

Forestillingen er sett av 65 millioner mennesker verden over, gjennom 50 ulike produksjoner på 16 forskjellige språk i over 440 større byer verden over.

Ble i 2011 den første vestlige musikalen oppført på mandarin i Kina.

Både på Broadway i New York og West End i London er MAMMA MIA! blant de lengstlevende sammenhengende oppsetningene gjennom tidene.

Karianne Jæger – Executive Producer
karianne@scenekvelder.no

Foto: MAMMA MIA! London 2018 - 2019 cast. Photos by Brinkhoff/Mögenburg
Foto: MAMMA MIA! London 2018 - 2019 cast. Photos by Brinkhoff/Mögenburg

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Scenekvelder AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Marion Ravn og Karoline Krüger slipper en av verdens største musikallåter på norsk8.7.2022 11:21:26 CEST | Pressemelding

Marion Ravn og Karoline Krüger slipper i dag en ny, norsk tolkning av «I know him so well». Låten er en del av et eksklusivt studioopptak av alle sangene fra den kjente Chess-musikalen. Musikalen spilles på Folketeateret i Oslo denne høsten. På albumet finner du også norske versjoner av hits som «One Night In Bangkok» og «Anthem», fremført av en rekke kjente artister som også spiller i oppsetningen av musikalen.