Måler cybersikkerhet

DNV og Gjensidige lanserer i dag et digitalt verktøy som vurderer virksomheters modenhet innen cybersikkerhet. Mange vet ikke om de er godt nok beskyttet eller hva de kan gjøre for å øke sikkerheten. Med verktøyet får man både oversikt, dokumentasjon og råd om hvordan man kan øke det digitale sikkerhetsnivået.

Petter Bøhler, Gjensidige og Boye Tranum, DNV

Norske virksomheter opplever i økende grad digitale sikkerhetstrusler. Det kan være krevende å få oversikt over egen sikkerhetsstatus, i hvilken grad man er beskyttet mot angrep og hvordan man kan øke det digitale sikkerhetsnivået. Ved ønske om cyberforsikring har mange også problemer med å skaffe nødvendig dokumentasjon. Det nye verktøyet vil vurdere virksomhetens robusthet mot cyberangrep og beskriver nødvendige tiltak for å øke sikkerheten. Modenhetsvurderingen er basert på Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) sine grunnprinsipper for informasjonssikkerhet. Verktøyet gir også dokumentasjon som kan benyttes ved søknad om cyberforsikring. Det kan også brukes for å dokumentere dette overfor andre samarbeidspartnere.

«Med lanseringen av det nye verktøyet håper vi å bidra til økt bevisstheten om datasikkerhet samt øke tilgjengeligheten til en standardisert og allment anerkjent modenhetsvurdering», sier Boye Tranum, daglig leder for Cyber Security i DNV i Norge.

Modenhetsvurderingen vil være et viktig bidrag til å forstå trusler og sårbarheter og dermed risiko for dataangrep.

«Verktøyet vil hjelpe bedrifter med å få et forsikringstilbud med riktig dekningsgrad og til riktig pris»sier Petter Bøhler, direktør underwriting i Gjensidige«En korrekt vurdering av cyber modenhetsnivå og evaluering av forsikringsomfang vil hjelpe bedrifter å forebygge skader og vil forenkle den årlige oppfølgingsprosessen for cyberforsikring»tilføyer Bøhler.

Prinsippene i modenhetsvurderingen er relevante for alle typer virksomheter, mens omfanget vil variereVerktøyet er gratis.

Cyber modenhetsvurderingen kan tas i bruk her.

Pressekontakt DNV:
Julia Scheitzer
Marketing and Comunications Manager
The Accelerator, Cyber Security, DNV
Mobil: +47 90960490
E-post: julia.schweitzer@dnv.com

Pressekontakt Gjensidige:
Bjarne Aani Rysstad
Kommunikasjonssjef Konsernkommunikasjon
Gjensidige
Mobil: +4791819434
E-post: bjarne.rysstad@gjensidige.no

Petter Bøhler, Gjensidige og Boye Tranum, DNV

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.