Må være føre-var på havvind

NVE foreslår å utrede 20 områder for havvind. Naturvernforbundet mener Regjeringen burde satt av 30% av områdene til vern først - som Naturavtalen forplikter oss til.

Regjeringen har en ambisjon om å legge til rette arealer for utbygging av 30 GW havvind, og har gitt NVE i oppdrag å identifisere havområder som kan være egnet for vindkraft. I dag ble forslagene presentert; 20 områder fra Skagerak i sør til Barentshavet i nord.

Naturvernforbundet mener det ville være klokt å avgrense mer.

Nå blir det en enorm jobb å fylle kunnskapshull om naturkonsekvenser. Det må settes av penger, og det vil ta tid. Regjeringen får også hastverk med å finne og beskytte de 30 % som skal vernes i henhold til Naturavtalen. Det burde blitt gjort først, slik at norske farvann ikke blir et lappeteppe over områder satt av til næringsinteresser, med fragmenterte verneområder, sier Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen og fortsetter;

- Det burde dessuten være en selvfølge å unngå gyteområder, særlig verdifulle og sårbare områder, samt viktige områder for sjøfugl. Det ville vært mye ryddigere å utelukke disse områdene først som sist, påpeker Gulowsen.

På ett av områdene har NVE lyttet til miljømyndighetene, og det er på feltet Sønnavind A.

-  NVE meddeler at det var uenighet i direktoratsgruppa om Sønnavind A ved Skagerak. Det er bra, for vi heier på transparente prosesser. Nå forventer vi at de følger opp - og bruker den tiden som kreves for å gjennomføre utredingene, avslutter han.

Les mer om Naturvernforbundets meninger om havvind her: Krever føre-var-tilnærming i havvindsatsinga - Naturvernforbundet