Må tenke på koronasmitte ved vannskader

Forsikringsselskapet If understreker at det er viktig å forebygge koronasmitte både hos kunder, håndverkere, skadeinspektører og blant andre fagfolk som reparerer og følger opp forsikringsskader.
Nå har Finans Norge, NHO Service og Handel, Norsk takst, forsikringsselskaper og andre sentrale aktører sammen laget informasjonsmateriell om hvordan smittevern skal gjennomføres og rutiner som skadesanerings- og takstbransjen skal følge på sine oppdrag. Retningslinjene kan bli endret. Informasjonsmateriellet blir oppdatert etter hvert som myndighetene kommer med nye retningslinjer og råd.
– Vi er glade for at disse retningslinjene er kommet på plass i en vanskelig situasjon for enkeltmennesker og samfunnet, og det er viktig at de blir fulgt opp av alle, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– I tiden vi har foran oss vil fortsatt kjellere kunne bli fulle av vann fra rørbrudd, for eksempel, og mange har dessuten utbedringsarbeider av ulik art som foregår akkurat nå, sier han.
I informasjonsmateriellet går det fram at kundene må kunne gi klare og informative opplysninger til fagfolkene før de kommer til skadestedet. Disse opplysningene og evnen til å følge dem opp etter retningslinjene er viktig for å kunne beskytte både seg selv og fagfolkene.
– Vi i If er opptatt av at både kunder og alle andre som er involvert i en forsikringsskade må beskyttes mot smitte, sier Clementz.
Mer informasjon om retningslinjene finnes på sidene til Finans Norge og NHO Service og Handel.
Nøkkelord
Kontakter
Sigmund ClementzInformasjonssjef
Tel:+47 982 49 805sigmund.clementz@if.noBilder

Om If
If er det største forsikringsselskapet i Norden, med over 4,5 millioner kunder, både privatpersoner og bedrifter. Vi forsikrer hver femte bolig og bil i Norden, og tilbyr personforsikring for privatpersoner og bedrifter.
Vi har 10 000 ansatte, spredt over flere forretningsområder og land, som sammen sørger for at våre privat- og bedriftskunder får riktig hjelp. Takket være vår størrelse og bredde kan vi være nær kundene våre og tilby trygg forsikring. Vårt løfte til kundene våre er kjernen i vår identitet – If hjelper mye.
If er heleid av finske Sampo, som er notert på Nasdaq-børsen i Helsingfors, Stockholm og København. I 2025 ble Topdanmark en del av If. If har hovedkontor i Sverige, og opererer også i Baltikum.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Nordmenn holder tett på jobben om at de strever24.6.2025 07:45:00 CEST | Pressemelding
Fire av ti nordmenn sier at psykiske helseutfordringer har påvirket arbeidsevnen. Få snakker med lederen sin om det. Det viser resultater i Nordisk Helserapport 2025 fra forsikringsselskapet If.
Lynskader for 151 millioner kroner i fjor sommer23.6.2025 07:32:07 CEST | Pressemelding
Mange glemmer å koble robotgressklipperen fra lading ved lyn og torden. Å trekke ut støpselet til gressklipperen er like viktig som til TV-en, påpeker forsikringsselskapet If.
If: – Reiseforsikring dekker ikke frykt19.6.2025 11:56:03 CEST | Pressemelding
Enkelte nordmenn som har bestilt sommerferie på Kypros og noen steder i Tyrkia føler på krigsfrykt. Den siste tiden har flere ringt reiseskadesenteret til If Europeiske Reiseforsikring om dette.
Kollisjon? Dette grønne beviset bør du ha i bilen17.6.2025 08:05:00 CEST | Pressemelding
Dokumentet Grønt kort kan spare deg for trøbbel med politiet og bot hvis du kolliderer eller er skyld i en bilulykke i utlandet. Sikre deg kortet i god tid før bilferien, anbefaler If.
If på Arendalsuka 202513.6.2025 09:09:30 CEST | Pressemelding
Vi i If er på plass under Arendalsuka i august. I år står forebyggende helse, helse og sykefravær, ekstremvær og klimatilpasning på agendaen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom