Må tenke på koronasmitte ved vannskader

Forsikringsselskapet If understreker at det er viktig å forebygge koronasmitte både hos kunder, håndverkere, skadeinspektører og blant andre fagfolk som reparerer og følger opp forsikringsskader.
Nå har Finans Norge, NHO Service og Handel, Norsk takst, forsikringsselskaper og andre sentrale aktører sammen laget informasjonsmateriell om hvordan smittevern skal gjennomføres og rutiner som skadesanerings- og takstbransjen skal følge på sine oppdrag. Retningslinjene kan bli endret. Informasjonsmateriellet blir oppdatert etter hvert som myndighetene kommer med nye retningslinjer og råd.
– Vi er glade for at disse retningslinjene er kommet på plass i en vanskelig situasjon for enkeltmennesker og samfunnet, og det er viktig at de blir fulgt opp av alle, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– I tiden vi har foran oss vil fortsatt kjellere kunne bli fulle av vann fra rørbrudd, for eksempel, og mange har dessuten utbedringsarbeider av ulik art som foregår akkurat nå, sier han.
I informasjonsmateriellet går det fram at kundene må kunne gi klare og informative opplysninger til fagfolkene før de kommer til skadestedet. Disse opplysningene og evnen til å følge dem opp etter retningslinjene er viktig for å kunne beskytte både seg selv og fagfolkene.
– Vi i If er opptatt av at både kunder og alle andre som er involvert i en forsikringsskade må beskyttes mot smitte, sier Clementz.
Mer informasjon om retningslinjene finnes på sidene til Finans Norge og NHO Service og Handel.
Nøkkelord
Kontakter
Sigmund ClementzInformasjonssjef
Tel:+47 982 49 805sigmund.clementz@if.noBilder

Om If
If er det største forsikringsselskapet i Norden, med over 4,5 millioner kunder, både privatpersoner og bedrifter. Vi forsikrer hver femte bolig og bil i Norden, og tilbyr personforsikring for privatpersoner og bedrifter.
Vi har 10 000 ansatte, spredt over flere forretningsområder og land, som sammen sørger for at våre privat- og bedriftskunder får riktig hjelp. Takket være vår størrelse og bredde kan vi være nær kundene våre og tilby trygg forsikring. Vårt løfte til kundene våre er kjernen i vår identitet – If hjelper mye.
If er heleid av finske Sampo, som er notert på Nasdaq-børsen i Helsingfors, Stockholm og København. I 2025 ble Topdanmark en del av If. If har hovedkontor i Sverige, og opererer også i Baltikum.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Dårlig drenering truer norske boliger10.12.2025 07:09:12 CET | Pressemelding
Hvert tredje bolighus i Norge har feil og mangler ved dreneringen eller ligger i et risikoutsatt område for skader ved værhendelser. Det viser en fysisk kartlegging av nær 4300 boliger i Norge gjort av forsikringsselskapet If og Anticimex siste år.
Flere kvinner enn menn opplever negativt stress3.12.2025 07:16:04 CET | Pressemelding
Hver fjerde kvinne i Norge rammes regelmessig av stress som påvirker livskvaliteten på en negativ måte. Det viser en nordisk helserapport fra If.
If støtter Røde Kors i årets julekampanje2.12.2025 08:33:33 CET | Pressemelding
I årets julekampanje setter If fokus på Røde Kors' arbeid for hjelp til mennesker i sårbare situasjoner.
Halvparten av norske hus har tvilsomme yttertak21.11.2025 07:15:19 CET | Pressemelding
Ekstremvær og økt nedbør truer: Annethvert hustak har feil eller mangler som kan gi skader ved værhendelser. Det viser en kartlegging av nær 4300 bolighus i Norge gjort av forsikringsselskapet If og Anticimex siste år.
Sjåfører krasjer på sommerdekk om vinteren13.11.2025 07:07:56 CET | Pressemelding
Sist vintersesong hadde 16,1 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sommerdekk på bilen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
