Blå Kors

Må si nei til hundrevis av familier

På grunn av stor pågang kan Blå Kors i år bare gi et sommerferie-tilbud til 1 av 5 søkere. I fjor fikk 1 av 4 som søkte et tilbud. Totalt har om lag 700 personer fått plass på sommerens ferietilbud.
Stor pågang til Blå Kors sine ferietilbud (Illustrasjonsfoto)

Blå Kors opplever svært stor interesse fra familier landet rundt, for å bli med på ulike ferieaktiviteter gjennom sommeren. I år vil om lag 150 familier motta et ferietilbud, og over 500 familier har vi dessverre ikke mulighet til å gi et tilbud.

–  Behovet fra sårbare familier som ønsker å delta, øker for hvert år. Det forteller oss at det er mange som har det veldig vanskelig. Vi ønsker at familiene skal få mulighet til å skape fine ferieminner i trygge og gode rammer. Gode ferieminner er ikke en selvfølge for alle, sier Trine Stensen, generalsekretær i Blå Kors.

Blir nedringt av fortvilte foreldre

Det er mange grunner til at familier søker på Blå Kors sine tilbud.

Deltakerne som benytter ferietilbudene til Blå Kors, har forskjellige utfordringer og variert bakgrunn. Men vi ser ofte utfordringer knyttet til avhengighet, lavinntekt og psykisk helse, sier Stensen.

Stensen forteller at Blå Kors blir nedringt av fortvilte foreldre som ønsker så sterkt å ha en ferie med barna sine, noe å glede seg til, og noe å glede seg over når sommeren er ferdig.

– Det gjør vondt å avvise familier fordi tilbudene er fulltegnet. Det er veldig sårt for de barna, som innerst inne vet at det ikke skjer noe. Det kan føre til mer utenforskap, bekymringer og psykiske utfordringer, sier Stensen.

Mangler midler

For å gi enda flere personer et ferietilbud er Blå Kors helt avhengig av midler fra privatpersoner, bedrifter og andre samarbeidspartnere.

Alle kan være med å gjøre en forskjell ved å støtte arbeidet vårt økonomisk. Vårt overordna mål er at vi en dag kan gi alle som søker et tilbud, men det er dessverre langt igjen dit, avslutter Stensen.

Om Blå Kors ferier:

Blå Kors ferier er et gratis, rusfritt ferietilbud for familier som har rusavhengighet, psykiske utfordringer, eller lavinntekt tett på livet. Tilbudet gjelder for familier i hele landet. Familier som blir tildelt ferie i Blå Kors regi får blant annet tilbud om opphold på feriesentre, hoteller, campinghytter og organisert ferie sammen med andre familier. I løpet av2021 hadde Blå Kors ferier med over 1600 personer på ulike ferietilbud. Totalt 362 familier fra 75 kommuner.

Stor pågang til Blå Kors sine ferietilbud (Illustrasjonsfoto)
Trine Stensen, generalsekretær i Blå Kors. Foto: Marcel Lelienhof

Om Blå Kors

Blå Kors
Storgata 38

22 03 27 40http://www.blakors.no

I Blå Kors jobber vi med forebyggende tiltak, spesielt rettet mot barn og unge, samt behandling og oppfølging etter behandling. Rus er en av våre største samfunnsutfordringer og Blå Kors har i over hundre år gjort en viktig innsats i Norge for å hjelpe personer som er direkte eller indirekte rammet.

Blå Kors eier og driver 54 virksomheter fordelt over store deler av Norge. Vi har behandlingsinstitusjoner, poliklinisk virksomhet, arbeid for barn og unge, videregående skoler, gatenære tiltak, boligsentre, lokale stiftelser og foreninger med mer.

Følg pressemeldinger fra Blå Kors

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Blå Kors