Samferdselsdepartementet

Lytter til lokale politikere om Ryfast

Del

Når hele Ryfast i Rogaland etter planen åpnes for trafikk 30. mars, vil en svært viktig veistrekning for befolkningen i Rogaland endelig være klar etter at Stortinget vedtok utbyggingen i juni 2012. Veien finansieres delvis med bompenger, og ved oppstart vil takstene være lavere enn vanlig i slike veiprosjekter. Dette er i tråd med ønskene fra lokale myndigheter. Takstene skal bli vurdert på nytt i mars 2021, ett år etter at innkrevingen er igangsatt.

Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

I dag legger Samferdselsdepartementet fram en proposisjon for Stortinget om bompengetakster i Ryfast-prosjektet.

- Vi er glade for at Ryfylkesambandet rv 13 nå er helt ferdigstilt. Det er et etterlengtet prosjekt og vi kommer de lokale myndighetene i møte og senker bompengetakstene fra åpningsdagen forutsatt at Stortinget gir sin tilslutning. Veien er viktig for alle dem som blir avhengige av Ryfast for å komme seg til og fra jobb og fritidsaktiviteter. Det vil være 50 prosent rabatt for dem som har elbil, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune har vedtatt lavere takster enn Statens vegvesens anbefalinger for Ryfylketunnelen ved oppstart av innkrevingen: 140 kroner for kjøretøy under 3,5 tonn og 420 kroner for kjøretøy over 3,5 tonn. I Hundvågtunnelen følger en anbefalingene fra Statens vegvesen. Der skal det koste 28 kroner for kjøretøy under 3,5 tonn og 76 kroner for kjøretøy over 3,5 tonn.

Alle kjøretøy under 3,5 tonn som benytter bombrikke får 20 prosent rabatt på takstene. I tillegg får nullutslippskjøretøy 50 prosent rabatt. I Ryfylketunnelen vil man ikke betale for mer enn 40 passeringer i en kalendermåned. I Hundvågtunnelen vil 75 passeringer være taket.

En bilist med bombrikke vil altså betale 112 kroner, mens en elbil med bombrikke vil betale 56 kroner per passering.

Disse bompengetakstene vil gjelde fra åpningsdagen, så lenge Stortinget godkjenner det.

Etter planen skal det kreves inn bompenger i 20 år. Hvis de lave takstene fører til at det vil ta lenger tid, vil takstene kunne settes opp når de skal vurderes igjen om ett år.

Bilder

Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Regjeringen foreslår 550 millioner kroner ekstra til togselskapene for å sikre rutetilbud3.4.2020 11:58:31 CESTPressemelding

- Togtransport bidrar til at samfunnskritisk personell kan reise til og fra jobb under håndteringen av koronapandemien. Det er derfor viktig å opprettholde et grunnleggende tilbud, selv om mange færre nå reiser med tog. Regjeringen foreslår derfor å bevilge 550 millioner kroner ekstra som skal brukes til å kjøpe tjenester fra togselskapene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Krevende kostnadssprekker i historisk jernbanesatsing27.3.2020 11:49:06 CETPressemelding

- De siste årene har vi startet en historisk satsing på jernbane. Bevilgningene har økt med nær 90 prosent siden 2013, og de siste syv årene har tallet på togreiser økt med over 25 prosent, til om lag 80 millioner i 2019. Nye tog settes inn i trafikk og rutetilbudet har blitt bedre. Det har strømmet penger til jernbanesektoren, og det strømmer passasjerer til togene. Vi gjennomfører en jernbanereform som gir et bedre togtilbud for pengene. Samtidig opplever vi kostnadssprekker i flere utbyggingsprosjekter. Den pågående koronapandemien skaper også usikkerhet om fremdrift i jernbaneinvesteringene. Dette gjør det krevende å holde utbyggingsfremdriften som det har vært lagt opp til, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Avinor skal bygge ny lufthavn i Mo i Rana20.3.2020 12:00:49 CETPressemelding

Samferdselsdepartementet mener at den beste modellen for å sikre fremdrift i arbeidet med ny flyplass i Mo i Rana er å gi Avinor i oppdrag å overta den videre prosessen med bygging av en ny lufthavn. Avinor vil få i oppdrag å gi dette arbeidet prioritet. – Det er gjort en stor innsats lokalt over mange år for å få bygget en storflyplass i Mo i Rana. Uten dette engasjementet hadde vi ikke vært her vi er i dag. Dette arbeidet vil også være viktig for Avinors videre arbeid med flyplassen. Den nye lufthavnen vil gi folk og næringsliv et bedre transporttilbud og legge til rette for utvikling av reiseliv og annen næringsvirksomhet i regionen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom