Luksusfirmaet bak Gucci, Saint Laurent og Balenciaga dropper pels

I pressemeldingen fra Kering Group legger direktør François-Henri Pinault ikke skjul på at beslutningen skyldes hensyn til dyrevelferd.
– Når det gjelder dyrevelferd, har Gruppen vår alltid vist sin vilje til å forbedre praksis i vår forsyningskjede og i luksus sektoren generelt. Nå er det på tide å gå et skritt videre og stoppe bruken av pels i alle samlingene våre, sier François- Henri Pinault.
Ifølge Anima er Kers avgjørelse det siste eksempelet på en klar trend, nemlig at pels hører til i fortiden. Organisasjonen håper at avgjørelsen vil inspirere flere bedrifter til å ta et sterkt standpunkt for dyrene.
– Det finnes dessverre fortsatt bedrifter som den dag i dag tar i bruk pels fra dyr. Det er med god grunn at vi og mange andre land er et forbud mot produksjon og avl av pelsdyr. På pelsfarmene holdes dyrene innesperret i små nettingbur uten mulighet for å utleve dere naturlige atferd, som per definisjon er dårlig dyrevelferd, forteller Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima.
Pelsfri fra 2022
Retningslinjene til Kering vil gjelde fra og med høstkolleksjonen 2022, og inkluderer merkene: Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, DoDo, Qeelin, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux og Kering Eyewear.
Gruppen er en dominerende kraft på internasjonal mote, og hadde i 2020 38 000 ansatte og en omsetning på 13,1 milliarder euro.
Anima har i flere år drevet kampanjer for pelsfri mote, og kunne i 2017 bidra med å kunngjøre Guccis pelsfrie retningslinjer. Siden den gang har mange luksusmerker valgt samme vei, bl.a. har Chanel, Burberry, Versace og Prada vendt ryggen til pels.
– Beslutningen til Kering er helt fantastisk, og det er nå helt klart at det ikke er noen fremtid for pels. Det er stadig flere bedrifter som må få øynene opp for de horrible forholdene i produksjonen, men jeg tror mange mote-bedrifter nå vil ta konsekvensene. Vi kan nå snart se frem til at mote blir dyrevennlig og pelsfri, forteller Niklas Fjeldberg.
Nøkkelord
Kontakter
Niklas FjeldbergKampanjelederAnima
Tel:466 72 688niklas@stoppdyremishandling.noBilder

Om Anima - Stopp dyremishandling

Postboks 1073 Sentrum
0104 Oslo
92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no
Anima er en dyrevernforening som i 2000 ble grunnlagt i Danmark, og som kom til Norge i 2017. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i 10 land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.
Anima griper inn der det er behov og jobber målrettet for å oppnå konkrete resultater for dyrene. Organisasjonen fokuserer på å påvirke både politikere, bedrifter og forbrukere. Animas viktigste oppgave er å være en stemme for dyrene, da de ikke kan snakke for seg selv.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Dyrevenner henger konfronterende plakater i over 70 McDonald's-restauranter3.6.2025 08:27:18 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima konfronterer denne uken McDonald's med plakater i over 70 restauranter landet rundt. Anima anklager kjeden for å forsømme dyrevelferd ved å ukritisk bruke turbokylling, til tross for at et stort flertall av nordmenn er imot. Aksjonen krever at McDonald's dropper turbokylling.
Rekordsum: 7 millioner til kampanje mot McDonald’s3.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
I dag utgir Anima en ny rapport som viser at både produsenter og dagligvarekjedene er enige: Turbokylling skal fases ut. Imens dagligvareaktørene går stødig i den riktige retningen er det en bedrift i Norge som ikke har et problem med å selge den kontroversielle kyllingen: McDonald’s. En ny landsdekkende kampanje vil ta opp kampen mot fastfood-giganten.
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
Medlemsdemokratiet erklæres “dødt" under satirisk protest ved Sentrumsløpet24.4.2024 15:19:39 CEST | Presseinvitasjon
Mens tusenvis av løpere setter av gårde i Sentrumsløpet, vil dyrevelferdsorganisasjonen Anima avholde en satirisk pressekonferanse et steinkast unna. En demonstrant, utkledd som Coops administrerende direktør Philipp Engedal, vil dramatisk erklære medlemsdemokratiet for "dødt", som en del av en større protest mot Coops bruk av turbokylling.
– Coop selger turbokylling mot medlemmenes ønske22.4.2024 06:11:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima mener Coop-ledelsen må lytte til medlemmene og fjerne turbokylling fra butikkhyllene akkurat som Rema 1000 har gjort siden 2018.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom