Lucky Luke - får hjelp av Bass Reeves i nytt album!

Albumet «Cowboy i bomull» er nok det mest politiske albumet i serien om Lucky Luke så langt, uten at det går på bekostning av humoren.

Lucky arver en stor bomullsplantasje i Louisiana, og reiser til dypet av sørstatene. Der møter han et samfunn der den hvite overklassen utnytter den afroamerikanske minoriteten på det groveste. Slaveriet ble avskaffet etter borgerkrigen, men de frigitte slavene arbeider fremdeles for en slikk og ingenting på plantasjene. Plantasjeeierne tar imot Lucky med åpne armer, helt de til skjønner at han akter å gi hele eiendommen til de frigitte slavene ...

Uventet støtte
I sin kamp mot de rike og mektige og segregeringen i sørstatene, får Lucky heldigvis litt ufrivillig støtte fra Dalton-brødrene og noen lutfattige cajun-innbyggere. Dette er likevel ikke nok, og det er først da en av det ville vestens mest fantastiske figurer kommer ham til unnsetning, at han lykkes. Sammen med Bass Reeves, USAs første afroamerikanske US marshal, greier Lucky Luke å gi arbeiderne et minstemål av rettferdighet og håp.

Ku Klux Klan
I sine 80 foregående eventyr har Lucky Luke tilbakelagt en omfattende rundtur i amerikansk historie. Han har sett slagmarker, jerbanebygging, gullrush og mye mer. Han har saumfart landet og truffet mange trivelige og minst like mange rufsete figurer. Han har møtt alt fra kveg-ranchere til de verste fredløse, men det er først nå han virkelig gjør seg kjent med USAs afroamerikanske befolkning. Allerede på omslaget gjøres man oppmerksom på tematikken: Lucky Luke står midt i en bomullsåker med revolveren hevet, side om side med Bass Reeves, og i bakgrunnen truer fire medlemmer av Ku Klux Klan med brennende fakler.

Får hjelp av Bass Reeves
I denne historien tar Lucky Luke selv et skritt til siden. Normalt er det han som egenhendig rydder opp i problemene, men han – en hvit, velmenende mann – kan ikke klare disse brasene alene. Dermed introduseres den legendariske Bass Reeves, som var en sagnomsust skikkelse allerede i sin samtid. Han ble født som slave i Arkansas, hadde over tre tusen arrestasjoner på CV-en (deriblant sin egen sønn!), var ubestikkelig og trakk like raskt med begge hender.

Men det er fremdeles bare Lucky som trekker raskere enn sin egen skygge!