Lønnsoppgjøret: Kjøpekraften må sikres

I dag starter forhandlingene mellom Finans Norge og Finansforbundet. Oppgjøret omfatter over 20 000 ansatte i finansnæringen.
- Kjøpekraften må sikres, sier Vigdis Mathisen, leder i Finansforbundet. Foto: Sverre Chr. Jarild

- Vi har forventinger til at kjøpekraften til våre medlemmer opprettholdes i 2021, sier forbundsleder Vigdis Mathisen. -  Bedriftene i finans har god lønnsevne. Resultatene taler for seg selv. Det er bare rett og rimelig at de ansatte får sin del av verdiskapningen de har bidratt til gjennom hele året med pandemi, sier hun.

Mathisen mener at Finansforbundet viste stor grad av ansvarlighet i fjorårets oppgjør, da pandemiens virkning på samfunnet var uoversiktlig.

- Det siste året har mange i finans opplevd svak lønnsutvikling sammenlignet med det som er gitt til andre grupper i privat sektor. Sånn kan det ikke fortsette når næringen går så det suser og solide utbytter gis til eierne, sier Vigdis Mathisen.

- Vi frykter at næringen blir tappet for viktig kompetanse fordi ansatte opplever en dårlig lønnsutvikling. Vi har sammen med arbeidsgiverne en felles utfordring i å gjøre denne næringen til et attraktivt sted å jobbe også i fremtiden. Å sikre medlemmenes kjøpekraft i den medvinden næringen vår opplever nå er et godt sted å starte, sier hun.

Forhandlingene starter kl. 09.30 på Thon Hotel Opera i Oslo. Oppgjøret omfatter i hovedsak ansatte i bank og forsikring.