Lokalmatprodusentene får 10 millioner i støtte
MENY solgte matskatter for 102 millioner kroner bare i april, noe som er hele 15 millioner kroner mer enn i samme måned i fjor.
- De ekstra millionene utgjør veldig mange oster, pølser, kornprodukter og andre unike produkter. Vi er glade for at kundene har tatt oppfordringen vår om å legge flere matskatter i handlekurven. Vi må hjelpe lokalmatprodusentene med å overleve i en tøff tid. De representerer arbeidsplasser, matkultur og matmangfold, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
I snitt kr 26 000 i støtte
Av de kr. 10,2 millionene som skal utbetales av MENY, fordeles drøye 7 millioner direkte til 275 av MENYs lokalmatprodusenter. De får, basert på omsetningen i april, fra kr 500 og opp til 820 000. Snittutbetalingen er på 26 000 kroner.
Vestfold og Telemark er det fylket hvor lokalmatprodusentene får mest tilbake, totalt kr. 1,6 millioner, mens de tre enkeltaktørene som får mest er pølsemaker A. Idsøe i Stavanger, ande- og kyllingprodusent Gårdsand på Revetal i Vestfold og økologisk meieriprodusent Rørosmeieret i Trøndelag.
De resterende 3 millionene er satt i et fond som uavkortet går til å støtte lokalmatprodusenter. Disse pengene kommer fra omsetningen til større aktører, som ikke regnes som lokalmatprodusenter, men som har enkelte matskatter i sitt sortiment, samt fra en håndfull lokalmatprodusenter som har takket nei til pengene med argument om at andre trenger dem mer.
Kjenne matens opprinnelse
- Vi opplever en fantastisk dugnadsånd småskalaprodusentene imellom. I tillegg har salget av matskatter gått over all forventning. Nordmenn vil ha, kanskje mer enn noen gang, norsk og kortreist mat. De vil gjerne vite hvor maten kommer fra og kjenne dens historie, sier Kjuus.
Med koronakrisen stengte viktige salgskanaler ned, som hoteller, restauranter og gårdsutsalg. Lokalmatprodusentene opplevde at opptil 60 prosent av omsetningen forsvant over natten. Dagligvare ble en av få salgskanaler, og derfor iverksatte MENY tiltak i slutten av mars.
Står for den reelle innovasjonen
- Vi satte ned prisen på mer enn 3000 lokalmatprodukter. I tillegg sa vi at vi skulle gi 10 prosent av salgsinntektene i april tilbake som et kontantbidrag i en vanskelig periode, sier Kjuus.
Han er tydelig på at lokalmatprodusentene er svært viktige, av flere grunner.
- For det første står de for den reelle innovasjonen i norsk dagligvare, ta for eksempel Hvasser Asparges, som med pengestøtte fra MENY, nå i mai har dyrket frem de første hvite aspargesene i Norge. For det andre er de spydspisser i bærekraftige produksjonsmetoder, som for eksempel Skjærgaarden Gartneri med sitt biokullanlegg. Mat-Norge blir fattigere uten lokalmatprodusentene. De skaper også arbeidsplasser, ivaretar mattradisjoner og gir matglede i verdensklasse, sier Kjuus.
I 2019 økte MENYs salg av lokalmat med 5,9 prosent mot året før. I inneværende år vil MENY nå en omsetning på over en milliard kroner for denne varekategorien.
Kontakter
Vegard KjuusAdministrerende direktør
Tel:+47 982 34 819vegard.kjuus@meny.noNina Horn HynneKommunikasjonssjef
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
MENY lanserer kundeklubb20.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Med kundeklubben «MENY Mer» skal kundene pleies mer individuelt. – Vi må gi kundene mer av det de faktisk liker. Basert på tidligere kjøp skal de nå få flere og mere relevante tilbud, samt mer skreddersydd matinspirasjon, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen i MENY.
Nær halvering av matsvinnet21.3.2024 15:29:41 CET | Pressemelding
MENY har redusert matsvinnet med 45 prosent målt i tonn, mot 2015. I 2023 gikk matsvinnet ned med 11 prosentpoeng fra året før. – Vi er langt fra i mål, men glade for at vårt arbeid gir gode resultater, sier Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY.
MENY Revetal kåret til landets beste31.1.2024 14:50:46 CET | Pressemelding
MENY Revetal gikk igjen til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Å vinne prisen én gang er imponerende, å vinne for sjette gang skal ikke være mulig. At Norges råeste supermarked ligger i et lite tettsted i Vestfold, sier alt om dedikasjonen, presisjonen og atmosfæren til MENY Revetal, sier Vegard Kjuus, juryleder og MENY-sjef.
1 million matposer reddet fra søpla27.12.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.
Barnegrøt med 100% norske, naturlige råvarer10.11.2023 12:57:41 CET | Pressemelding
For første gang får vi en 100 prosent norsk barnegrøtserie inn i dagligvarehylla. – Jeg er opptatt av at vi skal spise norsk mat, og at det ungene får i seg er trygt og kortreist, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han lanserte barnegrøten på gården til Den sorte havre i Våler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom