Lokalmat i særklasse og solskinn på Vestlandet

Både lokalmatprodusentene og sola skinte under tildelingen av Spesialitet på åpningen av Bergen Matfestival. Påldtun Frukt og Bær og Myrdal Gård fikk Spesialitet for Bringebærsaft og for Vellagra Kvit Geitost.
F.v: Nynke van Schaik fra Myrdal Gård, landbruks- og matminister Sandra Borch, Veronica Hauge og Magne Ravnestad fra Pådltun Frukt og Bær.

I tillegg delte ut Bergen Matfestival «Årets lokalmatprodukt» til Bringebærsafta fra Påldtun og Myrdal Gård ble «Årets utstiller».

Som en sommerdag på flaske
Påldtun Frukt og Bær i Nordfjord har lange tradisjoner for dyrking av frukt, bær og grønnsaker. Bringebærsaften som fikk Spesialitet lages av frilandsbringebær som de dyrker selv. Den har en ren og klar rødfarge og smaker friskt. Fagjuryen trakk frem at den faktisk smaker som nyplukkede bringebær og at de har fanget en sommerdag på flaske.

- Vi er alltid opptatt av gode råvarer, det er helt essensielt når vi skal lage slike produkter. Og så har vi lange tradisjoner for safting på gården og alt er 100% hjemmelaga og uten kunstig tilsetning, sier Magne Ravnestad fra Påldtun Frukt og Bær

Spesialitet til Myrdal Gård
På øya Tysnes, litt sør for Bergen ligger Myrdal Gård. De har en liten geitebesetning og eget ysteri der de produserer ost av melk fra egen gård og fra Tine.

Osten som fikk Spesialitet heter Myrdal Vellagra Kvit Geitost. Den har en fin og tiltalende aroma. Fagjuryen påpekte at den er smaksrik med noe nøtteaktig preg og har en lang og rundt ettersmak.

-Denne osten ystes etter en klassisk gouda-metode og lagres i minimum 9 måneder før den er klar, forteller Nynke van Schaik fra Myrdal Gård. Flere av ostene fra gården har vunnet internasjonale priser.

Merkeordningen Spesialitet
Spesialitet er et offisielt informasjonsmerke som tildeles den beste lokalmat- og drikke. Merket skal løfte fram lokalmat- og drikke med særlige kvaliteter og gjøre den enkel å finne i butikken.

Bak merkeordningen Spesialitet står Stiftelsen Norsk Mat, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Stiftelsen Norsk Mat har også ansvaret for Kvalitetssystem i landbruket og merkeordningen Nyt Norge.

Det er i dag litt over 500 matprodukter i Norge som er godkjent for å bruke Spesialitet.

Nynke van Schaik fra Myrdal Gård, landbruks- og matminister Sandra Borch.
Landbruks- og matminister Sandra Borch, Veronica Hauge og Magne Ravnestad fra Pådltun Frukt og Bær.
Bringebærsaft fra Påldtun Frukt og Bær
Myrdal Vellagra Kvit Geitost