Livsfarlige reparasjoner, ikke noe problem, så lenge du har gjort det selv!

Reparere høyspenning som går i 240 kilometer i timen? Sett i gang, med vennlig hilsen Statens vegvesen. Skifte lampe i garasjen? Nei, det går ikke. Mangelen på trafikksikkerhetsambisjoner i reguleringene av verksteder og EU-kontroll vil gi flere hardt skadde og drepte i trafikken.

Fagetaten med en nullvisjon for hardt skadde og drepte i trafikken, Statens vegvesen, er handlingslammet og det gjør veiene våre farlige. I tillegg tilrettelegger handlingslammelsen for arbeidskriminalitet.

- I forbindelse med revisjon av verkstedforskriften har NBF forgjeves forsøkt å få Statens vegvesen til å forstå hvor avgjørende det er at arbeid som er definert som godkjenningspliktig, kun får utføres av godkjent verksted. Trafikksikkerheten må komme først, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF (Norges Bilbransjeforbund). I kontaktmøte med vegdirektøren og påfølgende kommunikasjon, har NBF nå fått bekreftet at Statens vegvesen vil videreføre muligheten til at alle kan utføre alt arbeid på egen bil, bare man selv mener man er «kompetent», legger Nilsen til.

Statens vegvesen vil dermed fortsette å sette trafikksikkerheten i fare og i praksis oppmuntre til svart og uautorisert arbeid. NBF stiller spørsmål til hvordan dette kan være holdningen til en offentlig faginstans? Sammenlignet med eksempel elektrikerfaget, der man ikke kan skifte en kontakt på en lampeledning, er dette spesielt. NBF mener at det er ok å skifte lyspære på bilen, men ikke bremsene. Alt «godkjenningspliktig arbeid» innenfor elektrikerfaget må godkjennes av installatør med fagbrev og minst tre års erfaring. Slik skulle det selvfølgelig også vært innenfor bilfaget.

- Den teknologiske kompleksiteten på moderne biler gjør faktisk dette behovet enda mye større ved reparasjon av biler. Hvem som helst skal ikke kunne «tukle» med bilen bare man selv mener man er «kompetent». Det kan utsette både en selv og andre trafikanter for fare, sier Nilsen.

Statens vegvesen legger opp til at mangler etter PKK-kontroller i praksis kan utbedres av «hvem som helst». Det stilles ingen krav til dokumentasjon for utført arbeide, mens verkstedene som kontrollorganer er forpliktet til å ta etterkontrollene på disse bilene. Uten å vite hva som er gjort og hvem som har utført arbeidet.

- For å bekjempe svart, uautorisert og ulovlig arbeid, så burde vi som bransje og bileierne i det minste kunne forvente at Statens vegvesen som faginstans hadde de samme intensjonene. Det har de åpenbart ikke. Denne ansvarsfraskrivelsen kan derfor best beskrives som at handlingslammelse, og truer både trafikksikkerheten og det organiserte, seriøse arbeidslivet, sier Nilsen.

Egil Steinsland, Kommunikasjonssjef

es@nbf.no