Livsfarlig svineri
Om vinteren fryser dette vannet til is på vegen og det kan danne store istapper i hekken på vogntogene. Om sommeren kan det føre til sleipt og glatt føre, spesielt for motorsyklister. Det griser til dekket på fergene og skaper vond lukt på hvileplasser. Det er til fare for andre trafikanter. Ifølge Mattilsynet kan avrenning fra fisketransporter også representere en mulig fare for spredning av fiskesykdommer. Det er rett og slett noe svineri.
Et vogntog lastet med laks er fylt av nesten 900 kasser som hver inneholder 22 kilo laks. I hver kasse er det også mellom tre og fem kilo våt is. Det meste av denne smelter underveis. Så lenge vannet ikke samles opp, havner det på vegen. Til sammen dreier det seg om mellom 1.800 og 3.600 liter smeltevann per vogntog.
Omdømmeproblem for bransjen
Kontrollørene våre avdekker rennende last fra fisketransporter hver uke. De som blir stoppet får kjøreforbud fram til avrenningen er stanset. Sjåførens løsning på problemet er som oftest å senke temperaturen i kjølerommet. Når avrenningen etter hvert stanser, fortsetter turen. Da økes temperaturen, for fisken skal ikke være fryst, men fersk. Snart renner det fra lasten igjen. Vi har opplevd å stanse samme transport med rennende last flere ganger på en og samme tur. Problemet er like stort for norske som for utenlandske transportører.
Fiskeribransjen ser selv at dette er i ferd med å bli et omdømmeproblem. Før jul lanserte bransjeorganisasjonen Sjømatbedriftene en bransjestandard for fisketransport i samarbeid med Norges lastebileier forbund (NLF). Her presiseres det blant annet at temperaturen ved lasting og riktig regulering av temperaturen under transport vil få bukt med problemet. Så langt har dette dessverre ikke resultert i nevneverdig bedring langs vegene våre.
Bransjen har også bedt oss om å kartlegge hvilke transportører vi stopper med rennende last. Den jobben har vi startet.
Går ikke langt nok
Vi er glade for at bransjen selv ser problemet og ønsker forbedring. En egen bransjestandard for fisketransport er en god start. Vi mener imidlertid at bransjestandarden som kom før jul ikke går langt nok. Den mest åpenbare og effektive løsningen på problemet er å pakke fisken i kasser det ikke renner vann ut fra. Dette har vi som fagetat spilt inn til både fiskeribransjen og transportbransjen ved flere anledninger.
Slike kasser finnes på markedet. De brukes blant annet på fly, der det ikke er ønskelig med grisete fiskevann i lasterommene. Tilbakemeldingen vi så langt har fått fra fiskeribransjen er at det blir for dyrt å investere i slike kasser til vogntog. Produsentene av transportkassene har imidlertid jobbet aktivt med å utvikle nye modeller som kan konkurrere i pris med dagens. Etter det vi har fått opplyst vil kassene som nå tilbys kun medføre en kostnadsøkning på 10 til 15 øre per kilo laks. Det jobbes med å få ned denne kostnaden enda mer. Jeg håper fiskeribransjen tar ansvar for trafikksikkerheten og miljøet og investerer slike kasser så raskt som mulig.'
Løsningen finnes
Fiskerinæringen er i vekst. Det vil også føre til at antallet fisketransporter på norske veger vil øke de kommende årene. Dette er gode nyheter for både fiskerinæringen, transportbransjen og for Norge. Men dersom problemet med avrenning fra disse transportene ikke løses, er denne prognosen også en kilde til bekymring. En istapp på fem kilo som faller av på motorvegen vil kunne skape svært farlige situasjoner. Sleipt og glatt føre i sommerhalvåret som følge av fiskevann vil også kunne få fatale følger.
Jeg håper dette er det siste året vi må leve med dette problemet langs norske veger. Løsningen finnes allerede!
Av Kjetil Wigdel, avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens vegvesen.
Kontakter
Kjetil WigdelAvdelingsdirektørStatens vegvesen utekontroll
Tel:94855707kjetil.wigdel@vegvesen.noPressevakt Trafikant og kjøretøy(Besvares mellom kl. 08 - 15.30)
* Føreropplæring
* Førerkort
* Kjøretøy
* Utekontroll
* Trafikkstasjoner
* Tilsyn med trafikkskoler, verksteder og parkeringstilbydere
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Midlertidig bru på veg til Lofoten4.9.2025 11:19:33 CEST | Pressemelding
Beredskapsbrua som skal erstatte Knutstad bru på E10 i Vestvågøy, er på tur nordover. Statens vegvesen planlegger å åpne vegen i løpet av mandag 8. september.
Skal drifte elektro langs vegene i Buskerud for 249 millioner kroner4.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Denne uka overtok Mesta ansvaret for å lyse opp vegene og holde værstasjoner, trafikkovervåking og sikkerhetssystemer i drift på alle riks- og europaveger i Buskerud.
Kvikkleireskred E6 Levanger: Innfører trafikkbegrensninger for fv. 6854 Gamle Kongevei for å sikre fremkommelighet3.9.2025 19:18:21 CEST | Pressemelding
Etter å ha fulgt trafikkbildet nøye har Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen blitt enige om at fylkesveg 6854 skiltes med maksimalt 3,5 tonns totalvekt.
Legger til rette for bedre arbeidshverdag og grønnere tungtransport3.9.2025 13:33:29 CEST | Pressemelding
I dag åpnet en av Norges største og flotteste døgnhvileplasser for store kjøretøy – komplett med lademulighet for tungbiler.
Fjorårets dødsulykker: Mange kunne overlevd3.9.2025 11:30:00 CEST | Pressemelding
I seks av ti dødsulykker brøt sjåføren loven. For høy fart, ruset, uten lappen, med mobilen i hånden eller i et kjøretøy med tekniske feil. Ofte flere ting samtidig.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom