Liten nedgang i togpassasjerenes tilfredshet

I oktober og november svarte 6059 togpassasjerer i hele Norge på spørsmål om hvor fornøyde de var med togreisen totalt sett. I undersøkelsen fikk togselskapene totalt en skåre på 74 av 100 poeng. Det er to poeng mindre enn da tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i august-september.
– Resultatet viser at mange er veldig fornøyd med togtilbudet, alt over 70 poeng på kundetilfredshetsindeksen er et godt resultat, sier avdelingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Jernbanedirektoratet.
Mange driftsavvik i høst
Tidligere undersøkelser om hva som er den aller viktigste driveren for valg av transportmiddel, er punktlighet. Hvis ikke toget kommer og går til avtalt tid, har det stor påvirkning på hvor fornøyd passasjerene er.
– Denne høsten har vært utfordrende for jernbanen, med mange driftsavvik særlig rundt Oslo. Dette er sannsynligvis årsaken til den lille nedgangen i den totale kundetilfredsheten, forteller Norli.
Pandemien gir økt tilfredshet
Pandemien har vært en spesiell situasjon, og mange av de reisende har satt pris på at det har vært bedre plass i togene i en lang periode. Da den forrige kundetilfredshetsundersøkelsen ble gjennomført, var det ingen reiserestriksjoner og flere valgte derfor å reise med toget igjen.
– Det er selvfølgelig veldig positivt at flere velger toget igjen, men vi ser også fra andre kundeundersøkelser at kundetilfredsheten går ned når antallet passasjerer går opp, reisende har kanskje behov for en litt større komfortsone etter pandemien, sier Norli.
Fakta:
- Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundeundersøkelse blant togpassasjerer hvert kvartal.
- Undersøkelsen omfatter passasjerer hos Vy, Go Ahead og SJ Norge.
- Undersøkelsen gjennomføres om bord i togene, hvor passasjerene blir spurt om å fylle ut et skjema.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:951 83 108Bilder

Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
NTP: Slik følges jernbanesektoren opp22.4.2025 14:26:30 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom