Jernbanedirektoratet

Liten nedgang i togpassasjerenes tilfredshet

Del
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerene jevnt over er godt fornøyd med tilbudet, til tross for en liten nedgang i tilfredsheten.
Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet

I oktober og november svarte 6059 togpassasjerer i hele Norge på spørsmål om hvor fornøyde de var med togreisen totalt sett. I undersøkelsen fikk togselskapene totalt en skåre på 74 av 100 poeng. Det er to poeng mindre enn da tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i august-september.

– Resultatet viser at mange er veldig fornøyd med togtilbudet, alt over 70 poeng på kundetilfredshetsindeksen er et godt resultat, sier avdelingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Jernbanedirektoratet.

Mange driftsavvik i høst

Tidligere undersøkelser om hva som er den aller viktigste driveren for valg av transportmiddel, er punktlighet. Hvis ikke toget kommer og går til avtalt tid, har det stor påvirkning på hvor fornøyd passasjerene er.

– Denne høsten har vært utfordrende for jernbanen, med mange driftsavvik særlig rundt Oslo. Dette er sannsynligvis årsaken til den lille nedgangen i den totale kundetilfredsheten, forteller Norli.

Pandemien gir økt tilfredshet

Pandemien har vært en spesiell situasjon, og mange av de reisende har satt pris på at det har vært bedre plass i togene i en lang periode. Da den forrige kundetilfredshetsundersøkelsen ble gjennomført, var det ingen reiserestriksjoner og flere valgte derfor å reise med toget igjen.

– Det er selvfølgelig veldig positivt at flere velger toget igjen, men vi ser også fra andre kundeundersøkelser at kundetilfredsheten går ned når antallet passasjerer går opp, reisende har kanskje behov for en litt større komfortsone etter pandemien, sier Norli.

Fakta:

  • Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundeundersøkelse blant togpassasjerer hvert kvartal.
  • Undersøkelsen omfatter passasjerer hos Vy, Go Ahead og SJ Norge.
  • Undersøkelsen gjennomføres om bord i togene, hvor passasjerene blir spurt om å fylle ut et skjema.

Kontakter

Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet

Tel:951 83 108

Bilder

Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Last ned bilde
Avdelingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Jernbanedirektoratet. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Avdelingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Jernbanedirektoratet. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Last ned bilde

Om Jernbanedirektoratet

Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet
Postboks 16 Sentrum
0101 Oslo

459 78 800http://www.jernbanedirektoratet.no

Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye